استاد مشاور:
 

دکترعزت­اله بالویی
 

 
 

زمستان 1392
 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                         صفحه
چکیده1
فصل یکم: کلیات پژوهش
مقدمه3
بیان مسئله.4
اهمیت و ضرورت پژوهش6
اهداف پژوهش8
سؤال های پژوهش9
فرضیه ­های پژوهش.10
تعاریف متغیرها و اصطلاحات12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه16
شخصیت16
رویکردهای مهم مربوط به شخصیت.19
عوامل مهم در شکل­ گیری شخصیت22
تعاریف سلامت روان.23
نظریه­ های مربوط به سلامت روانی24
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی35
تعریف بهزیستی روان­شناختی35
نظریه­ های مربوط به بهزیستی روان­شناختی36
پیشینه داخلی39
پیشینه خارجی43
فصل سوم: روش انجام پژوهش
مقدمه 46
طرح پژوهش.46
جامعه آماری46
حجم نمونه و شیوه نمونه­گیری46
روش جمع آوری داده­ها46
روش تجزیه و تحلیل داده­ها47
ابزار گردآوری داده­ ها.47
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ ها
مقدمه.52
تجزیه و تحلیل توصیفی داده­ ها.52
تجزیه و تحلیل استنباطی داده­ ها.60
فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها
مقدمه.80
بحث و نتیجه­گیری فرضیه ­های پژوهش.80
محدودیت­های پژوهش83
پیشنهادهای پژوهش.83
منابع
منابع فارسی.85
منابع انگلیسی.90
پیوست­ها92
چکیده انگلیسی.104


فهرست جداول
عنوان                                                                                                                صفحه  
جدول (1-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت جنسیت52
جدول(2-4) : توریع فراوانی نمونه از بابت تحصیلات.53
جدول (3-4) : شاخص­های آماری متغیرهای مورد بررسی به تفکیک جنسیت55
جدول (4-4) : شاخص­های آماری متغیرهای مورد بررسی به تفکیک تحصیلات56
جدول(5-4):توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفکیک جنس.57
جدول(6-4):. توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفکیک تحصیلات.58
جدول (7-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت بی­ثباتی شخصیت به تفکیک جنس58
جدول(8-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت برون­گرایی شخصیت به تفکیک جنس.59
جدول(9-4) : محاسبه شاخص­های متغیر سلامت روانی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی60
جدول (10-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه اول.  .61
جدول (11-4): محاسبه شاخص­های متغیر سلامت روانی به تفکیک وبژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا . 62
جدول (12-4) : آزمون تی دو نمونه­ایی مستقل فرضیه دوم . 62
جدول(13-4): محاسبه شاخص­های متغیر بهزیستی روان­شناختی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی63
جدول (14-4) : آزمون تی دو نمونه­ایی مستقل فرضیه سوم  64
جدول (15-4): محاسبه شاخص­های متغیر بهزیستی روان­شناختی به تفکیک وبژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا  .65
جدول (16-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه چهارم. 65
جدول (17-4): نتایج فرضیه ­های فرعی اول تا چهارم.67
جدول (18-4): محاسبه شاخص­های مولفه­های سلامت روانی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی.67
جدول (19-4): آزمون تی دو نمونه­ایی مستقل فرضیه پنجم 68
جدول(20-4): محاسبه شاخص­های مولفه­های سلامت روانی به تفکیک ویژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا70
جدول (21-4): آزمون تی دو نمونه­ایی مستقل فرضیه ششم  71
جدول (22-4): ضریب همبستگی بین بی­ثباتی شخصیتی و سلامت روانی72
جدول (23-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی73
جدول (24-4): آزمون معنی­داری ضرائب رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی73
جدول (25-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روان شناختی بهزیستی.74
جدول(26-4): جدول شماره 4-26: آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روان شناختی بهزیستی.74
جدول شماره (27-4): آزمون معنی­داری ضرائب رگرسیون با متغیر وابسته روان­شناختی بهزیستی .75
جدول شماره (28-4):ضریب همبستگی بین برون­گرایی شخصیت و سلامت روانی76
جدول شماره( 4-29): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی.76
جدول شماره (30-4): ضریب همبستگی بین برون­گرایی شخصیتی و روان­شناختی بهزیستی77
جدول شماره (31-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روان­شناختی بهزیستی.77
جدول شماره(32-4): آزمون معنی­داری ضرائب رگرسیون با متغیر وابسته روان­شناختی بهزیستی78
 
فهرست نمودارها
نمودار                                                                                                              صفحه
نمودار(1-4): بررسی وضعیت جنسیت.53
نمودار(2-4): بررسی وضعیت تحصیلات.54
 
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین ویژگی­های شخصیتی (درونگرایی وبرونگرایی) وبهزیستی روان­شناختی با سلامت روان درمعلمان دوره ابتدایی شهر ساری می­باشد.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر ساری که614نفر می­باشد. حجم نمونه 234 نفر است که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزارهای پژوهش عبارتند از :پرسشنامه شخصیت آیزنک و پرسشنامه بهزیستی روان­شناختی ریف و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان می دهد، بین سلامت روانی و بهزیستی روان­شناختی معلمان با وبژگی­های شخصیتی رابطه­معنی­داری وجود دارد.همچنین ابعاد ویژگی­های شخصیتی می­توانند سلامت روانی و روان­شناسی بهزیستی را پیش ­بینی کند.
 
واژگان کلیدی: ویژگی­های شخصیت، بهزیستی روان­شناختی، سلامت روان
 
                      فصل اول : کلیات پژوهش
 
 
مقدمه
منابع انسانی از عوامل مؤثر انسانی در هر سازمانی است. این موضوع در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا این نهاد پرورش­دهنده منابع انسانی ماهر برای هر سازمانی است. بنابراین آموزش و پرورش به افرادی علاقه­مند برای اثربخشی بیشتر در سیستم تعلیم و تربیت نیازمند است(برومند،1383).باتوجه به اینکه در جوامع انسانی نهاد آموزش و پرورش از اهمیت ویژه­ای برخوردار است،این نهاد از مهمترین عوامل رشداجتماعی،اقتصادی و تربیتی هر جامعه است و عامل رشد آگاهی و سازماندهی نیروی انسانی برای رشد توسعه جوامع ، نظام آموزش و پرورش بشمار می­رود.در نظام آموزش و پرورش هر کشوری عوامل و عناصر متعددی در شکل،کیفیت و پیشبرد اهداف آن نظام مؤثر است. معلم به عنوان یکی از این عناصر اهمیت خاصی در نظام تعلیم و تربیت دارد و سلامتی او می ­تواند در تحقق نظام آموزش و پرورش تأثیر بسزایی داشته باشد(علاقه­بند،1387).از آنجاییکه در دنیای پیچیده و پیشرفته امروزی برای تربیت نیروهای متخصص و کارآزموده باید به یک نظام تعلیم و تربیت کارآمدتکیه کرد. یک معلم محبوب و موفق و اثربخش ، بطور مسلم علاوه بر بهرهمندی از دانش و تخصص ویژه معلمی و تجربه علمی باید دارای ویژگیهای شخصیتی معینی هم باشد، تا در مجموع کارایی و اثربخشی فعالیتهای او تضمین شود.نیاز روزافزون به نیروی انسانی در بخش­های مختلف تولیدی، خدماتی و بکارگیری نیروهای مناسب در مقاصد مختلف، موجب توجه و همسو نمودن انسانها را با تمایلات خویش پدیدآورده است .ازآنجایی که انسانها در ابعاد مختلف دارای تفاوت­هایی می­باشندو این تفاوت­ها در توانایی، استعدادها رغبت­ها و سرانجام در شخصیت نمود پیدا می­ کند.شناخت ویژگی­های شخصیتی معلمان با سلامت روان آنان باعث می­شود که دانش­ آموزان در انتخاب شغل ،سلامتی روانی و رضایت شغلی درآینده دچار مشکل نشوند. و در محیط خویش بتواننداز توانایی­ها و مهارت­های خویش در جهت

     82%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%ac%d8%b1%d8%a7/"> 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...