پایان نامه :بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و بهزیستی روانشناختی با سلامت روان درمعلمان دوره ابتدایی شهر ساری |
استاد مشاور:
دکترعزتاله بالویی
زمستان 1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده1
فصل یکم: کلیات پژوهش
مقدمه3
بیان مسئله.4
اهمیت و ضرورت پژوهش6
اهداف پژوهش8
سؤال های پژوهش9
فرضیه های پژوهش.10
تعاریف متغیرها و اصطلاحات12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه16
شخصیت16
رویکردهای مهم مربوط به شخصیت.19
عوامل مهم در شکل گیری شخصیت22
تعاریف سلامت روان.23
نظریه های مربوط به سلامت روانی24
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی35
تعریف بهزیستی روانشناختی35
نظریه های مربوط به بهزیستی روانشناختی36
پیشینه داخلی39
پیشینه خارجی43
فصل سوم: روش انجام پژوهش
مقدمه 46
طرح پژوهش.46
جامعه آماری46
حجم نمونه و شیوه نمونهگیری46
روش جمع آوری دادهها46
روش تجزیه و تحلیل دادهها47
ابزار گردآوری داده ها.47
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه.52
تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها.52
تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها.60
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه.80
بحث و نتیجهگیری فرضیه های پژوهش.80
محدودیتهای پژوهش83
پیشنهادهای پژوهش.83
منابع
منابع فارسی.85
منابع انگلیسی.90
پیوستها92
چکیده انگلیسی.104
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (1-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت جنسیت52
جدول(2-4) : توریع فراوانی نمونه از بابت تحصیلات.53
جدول (3-4) : شاخصهای آماری متغیرهای مورد بررسی به تفکیک جنسیت55
جدول (4-4) : شاخصهای آماری متغیرهای مورد بررسی به تفکیک تحصیلات56
جدول(5-4):توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفکیک جنس.57
جدول(6-4):. توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفکیک تحصیلات.58
جدول (7-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت بیثباتی شخصیت به تفکیک جنس58
جدول(8-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت برونگرایی شخصیت به تفکیک جنس.59
جدول(9-4) : محاسبه شاخصهای متغیر سلامت روانی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی60
جدول (10-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه اول. .61
جدول (11-4): محاسبه شاخصهای متغیر سلامت روانی به تفکیک وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا . 62
جدول (12-4) : آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه دوم . 62
جدول(13-4): محاسبه شاخصهای متغیر بهزیستی روانشناختی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی63
جدول (14-4) : آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه سوم 64
جدول (15-4): محاسبه شاخصهای متغیر بهزیستی روانشناختی به تفکیک وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا .65
جدول (16-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه چهارم. 65
جدول (17-4): نتایج فرضیه های فرعی اول تا چهارم.67
جدول (18-4): محاسبه شاخصهای مولفههای سلامت روانی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی.67
جدول (19-4): آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه پنجم 68
جدول(20-4): محاسبه شاخصهای مولفههای سلامت روانی به تفکیک ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا70
جدول (21-4): آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه ششم 71
جدول (22-4): ضریب همبستگی بین بیثباتی شخصیتی و سلامت روانی72
جدول (23-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی73
جدول (24-4): آزمون معنیداری ضرائب رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی73
جدول (25-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روان شناختی بهزیستی.74
جدول(26-4): جدول شماره 4-26: آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روان شناختی بهزیستی.74
جدول شماره (27-4): آزمون معنیداری ضرائب رگرسیون با متغیر وابسته روانشناختی بهزیستی .75
جدول شماره (28-4):ضریب همبستگی بین برونگرایی شخصیت و سلامت روانی76
جدول شماره( 4-29): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی.76
جدول شماره (30-4): ضریب همبستگی بین برونگرایی شخصیتی و روانشناختی بهزیستی77
جدول شماره (31-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روانشناختی بهزیستی.77
جدول شماره(32-4): آزمون معنیداری ضرائب رگرسیون با متغیر وابسته روانشناختی بهزیستی78
فهرست نمودارها
نمودار صفحه
نمودار(1-4): بررسی وضعیت جنسیت.53
نمودار(2-4): بررسی وضعیت تحصیلات.54
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (درونگرایی وبرونگرایی) وبهزیستی روانشناختی با سلامت روان درمعلمان دوره ابتدایی شهر ساری میباشد.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر ساری که614نفر میباشد. حجم نمونه 234 نفر است که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزارهای پژوهش عبارتند از :پرسشنامه شخصیت آیزنک و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان می دهد، بین سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی معلمان با وبژگیهای شخصیتی رابطهمعنیداری وجود دارد.همچنین ابعاد ویژگیهای شخصیتی میتوانند سلامت روانی و روانشناسی بهزیستی را پیش بینی کند.
واژگان کلیدی: ویژگیهای شخصیت، بهزیستی روانشناختی، سلامت روان
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه
منابع انسانی از عوامل مؤثر انسانی در هر سازمانی است. این موضوع در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا این نهاد پرورشدهنده منابع انسانی ماهر برای هر سازمانی است. بنابراین آموزش و پرورش به افرادی علاقهمند برای اثربخشی بیشتر در سیستم تعلیم و تربیت نیازمند است(برومند،1383).باتوجه به اینکه در جوامع انسانی نهاد آموزش و پرورش از اهمیت ویژهای برخوردار است،این نهاد از مهمترین عوامل رشداجتماعی،اقتصادی و تربیتی هر جامعه است و عامل رشد آگاهی و سازماندهی نیروی انسانی برای رشد توسعه جوامع ، نظام آموزش و پرورش بشمار میرود.در نظام آموزش و پرورش هر کشوری عوامل و عناصر متعددی در شکل،کیفیت و پیشبرد اهداف آن نظام مؤثر است. معلم به عنوان یکی از این عناصر اهمیت خاصی در نظام تعلیم و تربیت دارد و سلامتی او می تواند در تحقق نظام آموزش و پرورش تأثیر بسزایی داشته باشد(علاقهبند،1387).از آنجاییکه در دنیای پیچیده و پیشرفته امروزی برای تربیت نیروهای متخصص و کارآزموده باید به یک نظام تعلیم و تربیت کارآمدتکیه کرد. یک معلم محبوب و موفق و اثربخش ، بطور مسلم علاوه بر بهرهمندی از دانش و تخصص ویژه معلمی و تجربه علمی باید دارای ویژگیهای شخصیتی معینی هم باشد، تا در مجموع کارایی و اثربخشی فعالیتهای او تضمین شود.نیاز روزافزون به نیروی انسانی در بخشهای مختلف تولیدی، خدماتی و بکارگیری نیروهای مناسب در مقاصد مختلف، موجب توجه و همسو نمودن انسانها را با تمایلات خویش پدیدآورده است .ازآنجایی که انسانها در ابعاد مختلف دارای تفاوتهایی میباشندو این تفاوتها در توانایی، استعدادها رغبتها و سرانجام در شخصیت نمود پیدا می کند.شناخت ویژگیهای شخصیتی معلمان با سلامت روان آنان باعث میشود که دانش آموزان در انتخاب شغل ،سلامتی روانی و رضایت شغلی درآینده دچار مشکل نشوند. و در محیط خویش بتواننداز تواناییها و مهارتهای خویش در جهت
82%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%ac%d8%b1%d8%a7/">
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-06] [ 12:59:00 ب.ظ ]
|