استاد مشاور:
 

دکتر عبدالله ابراهیمی
 

 
 

شهریور 1392
 

 
 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
چکیده
تنوع و کثرت‌گرایی در انواع پدیده‌ها یکی از مهمترین ارکان قوت هر جامعه می‌باشد. این تنوع از نژاد گرفته تا فرهنگ و قوم، می‌تواند متضمن سعادت یک جامعه گردد. بطوری‌که در یک جامعه یکنواخت، آفت‌های هر پدیده‌ای بنیان آن پدیده را با خطری جدی مواجهه خواهد کرد. به عنوان مثال یک مریضی‌ صعب العلاج، آفت نژادی که دارای ریخته ژنتیکی یکسانی است باعث می‌گردد که کل آن جامعه را با خطر انقراض روبرو کند. در جامعه علمی و هنری امروز نیز تنوع یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که بایستی همیشه مدنظر قرار بگیرد. یکی از مهمترین کارها ایجاد بستر مناسب برای ظهور افکار نو و مدرن و ترکیب آن با فرهنگ و هنر سنتی ناب جامعه می‌باشد. پذیرا بودن افکار و مبانی فکری و نظری پدیده‌های نو و تطبیق و ترویج آن در جامعه نیازمند درک مبانی نظری و فکری افکار مختلف است.
در این تحقیق سعی بر آن شده است که یک مروری کلی بر مبانی نظری در افکار و نظریه‌های مختلف در عرصه هنر و معماری انجام بگیرد و همچنین روند تحولات تاریخی و فرهنگی ایران نیز در دوران معاصر مورد تحلیل قرار گرفت. آنچه که از این تحقیق می‌توان یافت این است که در دوران معاصر سه دیدگاه مختلف چالش‌های فرهنگی و هنری را در جامعه ایران بوجود آورد، ظهور افکار مدرن از ناحیه اروپا و غرب، استقامت فرهنگ باستانی، مذهبی و تاریخی در مقابل این پدیده و همچنین حضور نخبگانی از این دو دیدگاه، باعث بوجود آمدن نسل‌های مختلفی از معماران مدرن بومی‌گرای ایرانی بود. تقابل دیدگاه سنت و مدرنیته باعث بروز آثاری نو و بدیع گردید که با دارا بودن عقبه فرهنگی و تاریخی، نشانه‌هایی از تفکرات مدرن غربی را هم در برداشتند. از جمله این آثار می‌توان به چند اثر پسامدرن، بالاخص موزه‌ی هنرها معاصر تهران اشاره کرد که توسط کامران دیبا و سایرین طراحی شد و در این پژوهش تنها این موزه مورد نقد و بررسی قرار گرفت و به‌عنوان اثری با نشانه‌های ترکیبی معماری مدرن غرب و سنتی ایران در قالب اثری پست‌مدرن تعریف شده است. وجود این اثر و آثار دیگر از این دست بیانگر این امر است که حضور سبک‌های سنتی و مدرن در کنار هم می‌تواند موجب تایید مطلوبیت دیدگاه تکثرگرایی گردد. دیدگاه تکثرگرایی در زمینه هنر و معماری می‌تواند جوابگوی نسل امروز ما که دیدگاه‌های متنوعی دارد و با آن روبرو است، گردد. با توجه به موفقیت بنایی چون موزه هنرهای معاصر که نمود مناسبی از اندیشه‌ی کثرت‌گرا در فرهنگ ایرانی می‌باشد و محبوبیت آن در جامعه، می‌توان اظهار داشت جامعه‌ی ایران علاوه‌ بر این‌که پذیرای اندیشه‌ی پلورالیسم است بلکه این تفکر می‌تواند توازن مناسبی میان دیدگاه‌های مدرن و سنتی را برقرار سازد.
کلید واژه: معماری، سنت، مدرن، پست‌مدرن، تکثرگرایی، موزه‌ هنرهای معاصر.
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                        صفحه
فصل 1 1
مقدمه و کلیات 1
1-1- مقدمه 2
1-2- مسأله‌ی اساسی تحقیق 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 6
1-4- مرور ادبیات و سوابق تحقیق 6
1-5- اهداف تحقیق 9
1-6- سوال اصلی تحقیق 9
1-7- فرضیه‏ی تحقیق 9
فصل 2 11
بررسی منابع و تعریف مفاهیم 11
2-1- مقدمه 12
2-2- فلسفه و هنر 12
2-3- هنر و زیبایی در آراء ارسطو 16
2-4- هنر و زیبایی در آراء فلوطین 16
2-5- معماری؛ علم، هنر و فلسفه 18
2-6- تاملی در مبانی و مبادی فلسفه هنر در عصر روشنگری 23
2-7- تحولات اقتصادی و صنعتی قرن هجدهم (انقلاب صنعتی) 24
2-8- مفهوم مدرن و جهانبینی‌های مدرنیسم 26
2-8-1- بنیاد‌های جهان‌بینی مدرن 28
2-8-1-1- خردگرایی 29
2-8-1-2- انسان‌باوری 31
2-8-2- جهان‌بینی مدرن به مثابه ایدئولوژی بورژوازی 32
2-8-3- تغییرات اجتماعی متأثر از مدرنیسم 33
2-8-4- هنر و فلسفه مدرن 37
2-8-5- نگاره‌های زیبایی‌شناسانه و هنر مدرن 40
2-9- مفهوم پست‌مدرن و مقوله‌های آن 43
2-9-1- مقایسه مدرن و پست مدرن 49
2-9-1-1- مدرن 49
2-9-1-2- پسامدرن 50
2-9-2- هنر پست‌مدرن 53
2-10- معماری مدرن و مقوله‌های آن 65
2-11- مرگ معماری مدرن 67
2-12- تقابل سنت و مدرنیته معماری در دوران پس از مدرن 70
2-13- جنبش های پسامدرن در معماری 74
2-13-1- دیکانستراکشن 74
2-13-2- گرایش به فن‌آوری برتر (های‌تک) 76
2-13-3- معماری عصر رایانه و سایبرنتیک 77
2-13-4- معماری روبوتیک 79
2-13-5- فولدینگ 80
2-13-6- فراکتال 81
2-13-7- معماری پیوندی 82
2-13-8- فضاهای بیش از سه بعدی (پیدایش کیهانی) 83
2-13-9- معماری بیونیک 84
2-13-10- ابرمعماری 85
2-13-11- هرمنوتیک 85
2-14- مفهوم پلورالیسم و مقوله‌های آن 87
2-14-1- تکثرگرایی(پلورالیسم) 87
2-14-2- تکثرگرایی دینی 93
2-14-3- تکثرگرایی فرهنگی و اخلاقی 95
2-14-4- تکثرگرایی سیاسی 96
2-14-5- پلورالیسم در معماری 98
2-14-5-1- تکثرگرایی در مفهوم شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری پست‌مدرن 98
2-14-5-2- تکثر گرایی در معماری 101
فصل 3 111
هنر و معماری ایران در گذر زمان: از سنت تا پست مدرن 111
3-1- مقدمه 112
3-2- بررسی اجمالی تاریخ از صفویه تا پهلوی 112
3-3- معماری سنتی، مدرن و پست مدرن و بررسی تحول آنها در ایران 113
3-3-1- معماری سنتی 113
3-3-2- اصول معماری سنتی ایرانی 115
3-3-2-1- مردم واری 116
3-3-2-2- پرهیز از بیهودگی 116
3-3-2-3- نیارش 116
3-3-2-4- خود بسندگی 116
3-3-2-5- درونگرایی 117
3-3-3- اقلیم ایران و ویژگی معماری آن 118
3-3-4- اقلیم گرم و مرطوب 118
3-3-5- اقلیم گرم و خشک 119
3-3-6- اقلیم معتدل و مرطوب 121
3-3-7- اقلیم سرد و کوهستانی 122
3-3-8- مدرنیته در ایران 123
3-3-8-1- بررسی شهرسازی ایران در دوران معاصر 127
3-3-9- شهرسازی ایران در دوره‌ی معاصر 132
3-3-10- مدرنیسم پهلوی دوم 139
3-3-11- تفکر پست‌مدرن در معماری ایران 141
3-3-12- نسل‌های مختلف معماران ایران 143
3-3-12-1- نسل اول معماری 143
3-3-12-2- نسل دوم معماری 145
3-3-12-3- نسل سوم معماری 147
3-4- سیاست‌های تولید فضا پس از انقلاب اسلامی 148
3-5- مشکلات و مسیرهای فراروی معماری امروزی ایران 151
فصل 4 158
مواد و روش‌ها 158
4-1- مقدمه 159
4-2- روش تحقیق 159
4-3- اثر هنری مورد مطالعه (معماری موزه‌ی‌ هنرهای معاصر تهران) 159
4-4- منطقه مورد مطالعه (تهران) 161
4-4-1- موقعیت تهران 161
4-4-2- پیدایش و تحول شهرسازی و معماری تهران 163
4-4-3- بناها و عمارت‌های مهم شهر تهران 171
فصل 5 173
تحلیل موزه‌ی هنرهای معاصر ایران 173
5-1- مقدمه 174
5-2- تعریف موزه 175
5-3- اهداف موزه‌ی هنرهای معاصر 176
5-3-1- اهداف اولیه موزه در مقایسه با اهداف کنونی 176
5-4- فعالیت‌های موزه 177
5-5- بیرون، درون موزه و قرارگیری بنا در سایت 178
5-6- فرم بنا 180
5-7- فضاهای موزه 184
5-8- گالری 184
5-9- فروشگاه کتاب 185
5-10- رستوران 185
5-11- کتابخانه 186
5-12- بخش اداری عمومی 186
5-13- آمفی‌تئاتر 187
5-14- بخش اداری خصوصی 188
5-15- گنجینه یا مخزن (مجموعه‌ی دائمی موزه) 188
5-16- تحلیل پلان 189
5-17- سیرکلاسیون 191
5-18- عناصر برجسته در موزه 193
5-18-1- ورودی 193

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...