پایان نامه انتشار دانش، انتقال دانش |
- اجتماعیکردن
اجتماعیکردن با اشتراک گذاشتن دانش ضمنی در بین افراد سر و کار دارد. اصطلاح اجتماعیکردن تأکید میکند که دانش ضمنی به واسطه فعالیتهای مشترکی مانند با هم بودن و در یک محیط زندگی کردن انتقال مییابد نه از طریق دستورالعملهای مکتوب یا شفاهی. سالهای طولانی کارآموزی به نوآموز اجازه میدهد تا طریقههای دیگر فکرکردن و احساس کردن را درک کند. بنابراین در یک موقعیت خاص دانش ضمنی میتواند به اشتراک گذاشته شود تنها در صورتیکه فرد این آمادگی را در خودش ایجاد کند که دانش ضمنی را فرا بگیرد. به طور خلاصه خود تعالی چارچوبی برای به اشتراک گذاشتن دانش ضمنی افراد است. در عمل اجتماعیکردن کسب دانش از طریق مجاورت فیزیکی است. فرآیند فراگیری دانش به طور زیاد از طریق تعامل مستقیم با مشتریان و تأمینکنندگان ایجاد و فراهم میشود. راه دیگر فراگیری دانش ضمنی رفتن در داخل سازمان است. اطلاعات در محل انجام کار در داخل سازمان قابل دستیابی است و آخرین اطلاعات قابل دسترسی در آنجا متمرکز میشود. انتشار دانش ضمنی یک خصوصیت دیگر اجتماعی کردن است. فرآیند انتقال نظرات به همکاران و زیردستان به طور مستقیم موجب به اشتراک گذاشتن دانش افراد و ایجاد یک مکان یا فضای مشترک میشود.
- بیرونیسازی
بیرونیسازی بیان دانش ضمنی و انتقال آن به شکلهای قابل درک برای دیگران است. به اصطلاح افراد مرزهای درونی وبیرونی خود را گسترش میدهند. در حین فرآیند بیرونیسازی فرد خود را درگیر گروه میکند؛ بنابراین عضو گروه میشود. مجموعه نظرات وتفکرات افراد باهم ترکیب و به نظرات و عقاید گروه میپیوندد، این شکل خود تعالی کلیدی در ادغام نظرات گروه وتبدیل دانش ضمنی به دانش تصریحی است. درعمل بیرونیسازی به دو طریق انجام میشود: روشن و شفاف کردن دانش ضمنی (که این تبدیل دانش ضمنی به دانش تصریحی است) با فنونی سروکار دارد که بیان نظرات و یا تصورات فرد به صورت لغات ومفاهیم و زبان تمثیل (از قبیل استعارهها و قیاسها و…) کمک میکند. فاکتور دوم با انتقال دانش ضمنی به مشتریان یا متخصصان به شکلهایی که به سهولت قابل درک باشد سروکار دارد. لازمه این فاکتور استدلالهای مؤثر قیاسی و استقرایی میباشد.
- ترکیب
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 09:52:00 ب.ظ ]
|