مزایای مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت ارتباط با مشتری |
t کیفیت کالا یا خدمات شرکت عرضهکننده سطح رضایت مشتریان از فروشنده به طور غیرمستقیم روی اعتماد به شرکت از طریق کیفیت کالا و خدمات تأثیر میگذارد. از شواهد اینطور برمیآید که سطح رضایت مشتریان از خدمات و کالاهای ارائه شده توسط شرکت، ناشی از خدمات پیشین ارائه شده به وی میباشد. بدین معنی که هر چه کیفیت خدمات و کالا در دفعات پیشین بهتر بوده باشد، سطح انتظاری مشتری نیز به همان اندازه بالاتر خواهد بود. معامله مشتری با شرکت عرضهکننده، شامل ارتباط ایشان، هم با فروشندگان شرکت و هم با دیگر کارمندان خدماتی شرکت میشود. بنابراین رضایت از فروشنده تنها یکی از عوامل تأثیرگذار روی رضایت مشتری از شرکت است. با این وجود، چون مشتریان، سطح رضایتمندی خود را از طریق مقایسه با رفتارهائی که مورد انتظارشان میباشد بدست میآورند. یک فروشنده که نیازهای ایشان را کاملاً درک می کند و پاسخ مناسبی به مشتریان میدهد باعث میشود تا سطح کلی رضایت مشتریان بالا رود و پس از آن ارزیابی مشتریان از کیفیت کلی خدمات شرکت بهبود یابد (Conway & Whitelock, 2007). t وابستگی خریدار به فروشنده این بعد اشاره به نیاز خریدار به حفظ روابط با فروشنده جهت دستیابی به اهداف مورد انتظارش دارد. این عنصر عموماً از دیدگاه عدم اطمینان مورد بحث قرار گرفته است. بی شک در شرایط عدم اطمینان انعقاد قراردادهای رسمی که همه پیامدهای محیطی را پیش بینی کند بسیار دشوار و پرهزینه است (Sin et al, 2002). t سرمایه گذاری در معامله ویژه[9] سرمایهگذاری در دارائیهای ثابتی است که فقط برای رابطه با خریدار یا فروشندهای ویژه انجام میشود. لذا این دارئیها ارزش قابل توجهی برای مواردی غیر از یک رابطه ویژه ندارند. همچنین از آنجا که سرمایهگذاری در معامله ویژه یک سرمایهگذاری بلندمدت محسوب میشود، موجب افزایش هزینه انتقال شده و ممکن است که باعث وابستگی شرکتی شود که سرمایهگذاری زیادی در این زمینه کرده است. t رضایت رضایت یکی از ابعاد کلاسیک میباشد که به ویژه در مطالعات روانشناسی صنعتی بسیار مورد توجه بوده است. میزان رضایت در یک بازاریابی رابطهمند ماحصل ارزیابی همه جنبهی روابط یک شرکت توسط شرکت دیگر میباشد. یعنی یک حالت شناختی که نشان میدهد آیا مزایای بدست آمده مطابق با انتظارات بوده است یا خیر (Juacius & Grigaite, 2007). t وفاداری وفاداری عبارت است از ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالا و خدمات بصورت مکرر. وفاداری زمانی صورت میگیرد که مشتریان قویاً احساس کنند سازمان مورد نظر به بهترین وجه نیازهای آنها را برطرف کند. لذا برای تحقق این مسئله آنها باید به سمت ایجاد برنامه وفاداری همچون موتور محرک وفاداری حرکت کنند. البته هدف از ایجاد برنامه مفاداری ایجاد موقعیت برنده/ برنده برای مشتریان و شرکت خواهد بود. از آنجاییکه وفاداری در این تحقیق یکی از متغیرهای اساسی است در ادامه به طور مفصل در رابطه با آن مطالبی عنوان خواهد شد (پیرکوهی، 1385). 2-3-10- راهبردهای بازاریابی رابطه مند بازاریابان سازمانی اغلب پرتفویی از مشتریانی که دارای طیف رفتاری هستند، را مورد توجه قرار می دهند: بعضی بر روی قیمت پایین و ادراک تعاملی تأکید دارند در حالیکه دیگران پاداشی را برای خدمات اساسی و روابط همکارانه در نظر میگیرند. در جهت توسعهی پاسخگویی و پرتفوی راهبردهای بازاریابی رابطهمند باید بر 5 زمینه زیر توجه ویژه شود:
- دستیابی به دادههایی در زمینه رابطهمندی
اطلاعات دقیق مشتری بنیانی برای استراتژیهای بازاریابی رابطهمند موفق را فراهم میآورد. برای مفید بودن، بانک دادهای شرکت باید فایلی از سوابق روابط مشتری، شناسایی تصمیمگیرندگان اصلی، خریدهای مجزای قبلی از طریق همهی خطهای محصول و فایل احتیاجات پتانسیل مشتریان را تهیه نماید. برای دستیابی به دادههای مشتریان و تبدیل این داده ها به اطلاعات با ارزش در جهت هدایت استراتژی، بازاریابان سازمانی به سرعت نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری را از طریق مراحلی مدنظر می دهند. دستهای از ابزارهای مدیریتی حسابداری که براساس وب طراحی شده اند در دسترس بازاریابان قرار میگیرد (اسماعیل پور و شهنیایی، 1389). 2-3-10-1- مزایایی مدیریت ارتباط با مشتری برای بازاریابی رابطهمند مدیریت ارتباط با مشتری[10] جهت جمعآوری سریع اطلاعات مشتری، شناسایی با ارزشترین مشتریان در طول زمان، و افزایش وفاداری مشتری با ارائه محصولات و خدمات سفارش برای بازاریابی رابطهمند مفید خواهد بود. سایر مزایای مدیریت ارتباط با مشتری عبارتند از:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 10:51:00 ق.ظ ]
|