[60] Official Records of the General Assembly, Sixty-third Session, Supplement No. 17 (A/63/17), para. 298. [61] Rotterdam Rules [62] United Nations General Assembly Resolution 63/122, para. 2. [63] با توجه به ماده 94 کنوانسیون، قدرت اجرائی آن یکسال بعد از تصویب، الحاق یا وراد شدن بیستمین کشور آغاز می شود. [64] پنج کشور در روز افتتاح کنوانسیون برای امضا در روتردام هلند بدان پیوستند. شانزده کشور بعداً ملحق شدند که هم شامل کشورهای توسعه یافته و هم در حال توسعه بود. از میان کشورهای عمده صاحب دریانوردی و تجارت بین‌المللی کالا که به این کنوانسیون الحاق شده اند می­توان از ایالات متحده آمریکا، فرانسه، هلند، اسپانیا، لهستان، سوئیس، یونان، دانمارک، غنا، نیجریه و کنگو نام برد. این شانزده کشور رویهمرفته 25 درصد از سهم تجارت جهانی کالا را در اختیار دارند. این رقم از آن جهت قابل توجه و مهم است که در مقایسه با کنوانسیون هامبورگ در نظر بگیریم. مجموع 34 کشوری که کنوانسیون هامبورگ را امضاء نمودند تنها 5 درصد تجارت جهانی را در اختیار داشتند. لیست رو افزایش کشورهای پیوسته به کنوانسیون روتردام با الحاق پنج کشور ماداگاسکار، نیجر، مالی، کامرون و ارمنستان به 21 کشور رسید و با گذشت یکسال از الحاق آخرین آنها بدین ترتیب کنوانسیون اجرائی گردید. Abhinayan Basu Bal; Multimodal Aspect of the Rotterdam Rules: a critical analysis of the liability of the MTO,Master´s Programme in Maritime Law, lund university, Spring 2011,p.19 available from:lup.lub.lu.se/student-papers/record/1976401 [65] از میان مهمترین این کشورها می توان به انگلستان و بلژیک اشاره کرد. [66] Ibid [67] تقی زاده، ابراهیم، حقوق حمل و نقل دریایی، پیشین، ص 79. [68] تقی زاده، ابراهیم، حقوق حمل و نقل دریایی، پیشین، ص 80 [69] کاتوزیان، قواعد عمومی قراردادها، پیشین، ص428 به بعد [70] تقی زاده، ابراهیم، حقوق حمل و نقل دریایی، پیشین، ص 80 [71] کاتوزیان، قواعد عمومی قراردادها، پیشین، ص428 به بعد [72] کاتوزیان، ناصر. حقوق مدنی؛ قواعد عمومی قراردادها، پیشین، شماره 812. [73] «علی الید ما اخذت حتی تؤدیه» محمدی، ابوالحسن، قواعد فقه، تهران: نشر یلدا، 1383، ص112. [74] لا یحل مال امرء مسلم الا عن طیب نفسه. وسائل الشیعه ج 9 ص 539، باب 3 من أبواب الأنفال وما یختصّ بالإمام، الرقم: 2. [75] محمدی، ابوالحسن، قواعد فقه، پیشین، صص 57 – 60. [76] در حدیثی، حلبی از ابی عبدالله نقل می­ کند: «کل اجیر یعطی الاجره علی أن یصلح فیفسد، فهو ضامن.» مکارم شیرازی، ناصر،قواعد الفقهیه،ج 2، [منبع الکترونیکی] (تاریخ بازدید 12/3/1393) قابل دسترسی در:http://library.tebyan.net [77] محمدی، ابوالحسن، قواعد فقه، پیشین، صص57-60. [78] اذا أفسد الصانع ضمن ولو کان حاذقاً کالقصار یحرق الثوب او یخرق… و لو احتاط واجتهد… وکذاالملاح و المکاری….»نجفی،جواهر الکلام،، ج27، صص320-321. [79] قمی، میرزا ابوالقاسم، جامع الشتات ج3، صص447-448 به نقل از: هاشمی­زاده؛ علیرضا. «مبنای مسئولیت متصدی حمل دریایی کالا»، دین و ارتباطات، بهار 1378، شماره 9،  ص 172. [80] نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج27، پیشین، ص323.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...