فصل دوم  ادبیات پژوهش     2-1- مقدمه: امروزه سازمانها در زمینه های گوناگون تحت فشار شدید برای جلب اعتماد عمومی و حفظ رقابت در بازار جهانی قرار دارند.رسوایی های اخیر تجاری موجب خدشه دار شدن وجهه عمومی سازمانهای خصوصی و افزایش توقع پاسخگویی به عموم، شفافیت و درستکاری شده است. (واداک ،2002،133 ) به نظر می رسد سازمانهای خصوصی با رقابتی برای دستیابی به این اصول در کنار سودبخشی مالی و حفظ ابتکار روبرو هستند.در چند سال گذشته پاسخگویی به خواسته های سهامداران و نیز سعی در ارتقای ارزش های اجتماعی تناقض پیچیده ای است که سازمانهای تجاری متعهد درزمینه های مختلف با آن درگیرند.  (جمالی،2007). گسترش و توسعه روز افزون موسسات و سازمانهای مختلف صنعتی، بازرگانی و افزایش شدید رقابت میان آنان باعث گردیده که سازمانهای فوق برای ادامه بقاء خود تنها به سود و منافع سازمان خود بیاندیشندو برای نائل شدن به این هدف از هر عملی کوتاهی نکنند. در حالی که هر تصمیم و حرکت به ظاهر کوچکی که در یکی از بخشها رخ دهد صرفنظر از تاثیرات مستقیم آن در بخش مورد نظر بتدریج موجب تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم پنهان و آشکار و ملموس و غیر ملموس در تمامی دیگر بخشهای جامعه شده و یک سلسله کنش و واکنشهای مداوم را در تمامی سطوح و لایه های جامعه بوجود می آورد و این تاثیرات حتی ممکن است سالها به طول بیانجامد ولی به طور قطع اثر خود را خواهد گذاشت. از سویی افزایش نگرانی های عمومی برای محیط طبیعی، احترام به حقوق انسانی و نیز جنبه های اخلاقی تجارت و سایر موضوعات اجتماعی موجب افزایش رقابت در تجارت می شود(میسانی،2009)، که با توجه به تمایل شرکت ها به افزایش شهرت، انگیزه تغیر در رویکرد تجاری در آن ها به وجود می آید.(اوتوبانجو واولفمی ،2008) به علاوه اگر شرکت ها بخواهند دسترسی نامحدودی به بازار داشته باشند و به طور جهانی مورد توجه قرار گیرند؛ باید مطابق با استانداردهای اجتماعی و محیطی بین المللی عمل کنند که فراتر از قوانین هر کشور است (اونگ ،2008). ایجاد مصالحه و ایجاد تعادل میان خواسته های سهامداران و جامعه موضوعی است که در چارچوب کاری مسوؤلیت اجتماعی شرکت تعریف می شودو به رابطه میان تجارت و جامعه کمک می کند (اسنایدر،2003،176).هرچند تعریف دقیقی از مسوؤلیت اجتماعی شرکت وجود ندارد، عموما به طریقه ای از تجارت و نیز خلق ارزش های اجتماعی اطلاق می شودکه بر طبق و حتی فراتر از الزامات قانونی ، اخلاقی و خواسته های عمومی و اقدامات قانونی در پاسخگویی به ارزشهای گروه های ذینفع است. (لوسن هورس،2004) مسوؤلیت اجتماعی شرکت، نوعی انتظار اجتماعی ذینفعان از شرکت است که باید توسط شرکت انجام شود.( اوتوبانجو و الوفمی[19]،2008) برخی معتقدند که شرکت ها از طریق اجرای برنامه های CSR می توانند به طور قابل توجهی به کاهش فقر در جوامع اثر گذارند(آرلی، 2006) و از آنجایکه رفاه اجتماعی وکاهش فقر یکی از اهداف اصلی هر جامعه می باشد و فقر مستقیما منجر به مشکلات اجتماعی بسیاری می شود مسوؤلیت اجتماعی می تواند در این زمینه اثر بخش باشد( شاوکی،دجاکمن و شام ،2008) . البته بسیاری از شرکتها، فعالیت های CSR را به عنوان فعالیت های خیریه و بشر دوستانه و نه فعالیتی همسو با رسالت و راهبرد شرکت دنبال می کنند.( همان منبع) اما آنگونه که به مفهوم و انگیزه فعالیت های مسوؤلیت پذیری اجتماعی شرکت در کشورهای غربی توجه شده است در کشورهای در حال توسعه توجه نشده است.بر خلاف وجود تحقیقات مسوؤلیت پذیری اجتماعی شرکت در این کشورها به نظر می رسد انگیزه های مسوؤلیت پذیری اجتماعی شرکت در زمینه های تجاری در این کشورها چه در عرضه و چه در تقاضا اندک و متفاوت است،به طوری که بر اساس تحقیقات انجام شده انگیزه های اعتقادی و مذهبی نقش عمده ای را در توجه به کسب و کارها به رویکرد بشر دوستانه مسوؤلیت اجتماعی شرکت در این کشورها داشته است. کمبود آگاهی دراین زمینه ،محدودیت ظرفیتهای اجرایی و پیدایش سازمانهایی که توجه صرف آنها به روش سنتی بازرگانی و کسب سود است از دلایل این عدم توجه می باشد.بنابراین این سوال مطرح می شود که چه اقداماتی می توان برای ارتقای سطح مسوؤلیت های اجتماعی در جوامع در حال توسعه انجام داد؟ تقویت کدام بعد ازابعاد مسوؤلیت اجتماعی حائز اهمیت تر است ؟ مسوؤلیتهای اجتماعی چه تاثیری در افزایش کیفیت زندگی و رفاه افراد جامعه می تواند داشته باشد ؟ آیا مسوؤلیت اجتماعی می تواند برای دستیابی به اهداف دولت جهت تامین رفاه عمومی و اجتماعی مردم نقش داشته باشد؟ سازمان بهزیستی به عنوان تنها سازمان دولتی که براساس قوانین و مقررات موجود در کشور  وظیفه داردتا با ارائه خدمات پیشگیری ، اجتماعی ، توانبخشی و آموزشی در راستای حفظ و ارتقای شاخص های سلامت و رفاه اجتماعی به منظور حمایت و توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی گروه‌های هدف فعالیت و نظارت نماید می تواند از مسوؤلیت اجتماعی جهت دستیابی به اهداف خود بهره گیرد.؟ لذا امروزه کسب وکارها دریافته اند که می بایست توجه بیشتری نسبت به مسائل اجتماعی از خود نشان دهند.یکی از ملزومات مهم شرکتها برای بقا در عصر جهانی شدن و دست یافتن به سهم بالای بازار و مزیت رقابتی و به خصوص حرکت در جهت اقتصاد رقابتی توجه به مسوؤلیت اجتماعی در کسب و کارشان می باشد. از سوی دیگر مسوؤلیت اجتماعی شرکت ها برای حکومت ها جذاب است، زیرا قادر است تلاشها، برنامه ها و سیاست ها را جایگزین، تکمیل و یا قانونی کند و مکمل نقش سنتی دولت در تدوین سیاستگذاری اجتماعی  و رفاه جامعه کارا باشد. 2-2 تعریف هدف هر سازمانی نیازبه یک بیانیه روشن از هدفهای خود دارد تا بتواند آن را مبنای همه برنامه ریزی های خود قرار دهد و میزان کارایی تصمیمات اتخاذ شده را بر اساس آن اندازه گیری کند. انجام برنامه بدون رعایت اهداف سازمانی موجب پراکنده کاری می شود، بنابراین هدف به این شکل تعریف می شود: هدف عبارت از بیان نتایج مورد انتظار، شامل کار مشخص و قابل اندازه گیری در یک محدوده زمانی خاص و با هزینه ای معین می باشد. به عبارت دیگر اهداف عبارت است از نتایج مورد انتظار، شامل کار مشخص و قابل اندازه گیری در یک محدوده زمانی خاص و با هزینه ای معین می باشد. (الوانی ،1383) در تعیین اهدف باید به عوامل زیر توجه داشت:

  • نتیجه مورد انتظار و قابل اندازه گیری
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...