• این ماتریس یکی از ابزارهای مهمی است که مدیران بدان وسیله اطلاعات را مقایسه می کنند و می توانند با بهره گرفتن از آن چهار نوع استراتژی را ارائه نمایند،استراتژی های SO ، استراتژی های WO، استراتژی های ST ، و استراتژی های WT .(chan,2011)
  • حال به تشریح هر یک از استراتژی های SO ، WO، ST ، و WTمی پردازیم:

مقایسه کردن عوامل اصلی داخلی و خارجی از مشکل ترین بخش های تهیه ماتریس SWOT است و به قضاوت های خوبی نیاز دارد و نیز چیزی به نام بهترین مجموعه عوامل قابل مقایسه وجود ندارد .

  • در اجرای استراتژی های SO ، سازمان با بهره گرفتن از نقاط قوت داخلی می کوشد از فرصت های خارجی بهره برداری نماید . همه مدیران ترجیح می دهند سازمانشان در موقعیتی قرار گیرد که بتوانند با بهره گرفتن از نقاط قوت داخلی از رویدادها و روندهای خارجی بهره برداری نمایند . معمولاً سازمان ها برای رسیدن به چنین موقعیتی از استراتژی های WO  ، ST   یا WT  استفاده می کنند تا به آن نقطه ای برسند که بتوانند از استراتژی های SO  استفاده نمایند .
  • هدف استراتژی هایWO این است که سازمان با بهره برداری از فرصت های موجود در محیط خارج بکوشد نقاط ضعف داخلی را بهبود بخشد . گاهی در خارج از سازمان فرصت های بسیار مناسبی وجود دارد ولی سازمان به سبب داشتن ضعف داخلی نمی تواند از این فرصت ها بهره برداری نماید .
  • شرکت ها در اجرای استراتژی­های ST می­کوشند با بهره گرفتن از نقاط قوت خود ، اثرات ناشی از تهدیدات موجود در محیط خارج را کاهش دهند یا آنها را از بین ببرند .
  • سازمان هایی که استراتژی­های WT را به اجرا در در می آورند ، حالت تدافعی به خود می گیرند و هدف کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است .(کو اتال، 2011)[49]

حال به تشریح نمودار مدل SWOT می پردازیم: درجدول شماره2-1یک جدول از ماتریس تهدیدات ، فرصت ها ، نقاط قوت و نقاط ضعف ارائه شده است . این ماتریس دارای 9 خانه است . همان گونه که شکل نشان می دهد ، چهارخانه دارای عامل اصلی هستند ، چهارخانه استراتژی ها را نشان می دهند و یک خانه سفید یا خالی است ( خانه بالا ، دست راست ) . چهار خانه ای که نشان دهنده ای که نشان دهنده استراتژی ها می باشند دارای عنوان های SO   ، WO  ، ST  و WT می باشند و پس از تکمیل شدن چهار خانه ای که دارای عامل اصلی هستند ( یعنی خانه های S   ، W  ،  O و T  )این خانه ها به وجود می آیند.(لی و کو،2000)[50]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...