مقاله (پایان نامه ) تفکیک زندانیان، اطاله دادرسی |
فرد به هر دلیلی که به زندان افتاده باشد یک انسان است و تا زمانی که در زندان حضور دارد باید طوری با وی برخورد شود که شخصیت و کرامت انسانی او حفظ شود. بنابراین دادن آموزشهای لازم به کارمندان زندان جهت شناخت شرایط زندانیان و افزایش مهارت آنان در نظارت بر امور زندان و کنترل آن مسأله بسیار مهمی است که باید بطور جدی به آن پرداخته شود. در زمینه انتخاب مدیران و مسئولان ارشد زندان نیز باید دقت و توجه کافی بعمل آید زیرا مدیریت مطلوب در زندانها نه تنها به کاهش آسیبهای اجتماعی کمک می کند بلکه می تواند هزینه های مادی را نیز کاهش دهد. بند 10) مراقبت و حمایت همهجانبه از زندانیان پس از آزادی زندانی جهت انطباق با شرایط پس از زندان نیاز به حمایت و کمک دارد. به همین منظور بهتر است که سازمان زندانها حمایت از زندانی پس از خروج از زندان را در دستور کار خود قرار دهد و تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود. در ایران ضعفها و کاستیهای نهادهای واسطه میان زندان و جامعه کاملا مشهود است و به همین دلیل انطباق بزهکار با شرایط نوین اجتماعی- اقتصادی و بعلاوه بازپذیری اجتماعی او صرفنظر از مشکلات عدیده قانونی بسختی صورت میپذیرد. بزهکاران جهت عدم تکرار جرم نیازمند اقدامات کلی رفاهی و به طور کلی احساس هویت هستند و در این راه بدون کمک نهادهای واسطه و مراکزی که حمایت از بزهکاران را پس از آزادی به عهده داشته باشند نمیتوان به عدم بازگشت آنان به جرم امیدوار بود. اهمیت مراقبت پس از خروج بیشتر از زمان زندانی بودن افراد است چرا که با بازگشت فرد به اجتماع است که مشخص میشود زندان تا چه حد توانسته در بازپروری زندانی مؤثر باشد و از طرفی رها کردن زندانی به حال خودش موجب ازبین رفتن اثرات تنبیهی و ارشادی زندان خواهد شد. بند 11) تسریع روند رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی این راهکار در واقع بیشتر شامل کسانی که در مرحله تحقیقات در دادسرا با قرار تأمین مواجه میشوند، میگردد. بسیار شایع است که متهم بدلیل اینکه توسط نیروی انتظامی بموقع به دادسرا نمیرسد قادر به تهیه وثیقه یا معرفی کفیل نبوده و مجبور است حداقل یک یا چند شب را در بازداشتگاه بسر ببرد بنابراین کلانتریها باید طوری عمل نمایند که متهم را در نخستین ساعاتاداری صبح به دادسراها معرفی کنند. همچنین باید سیستم یکپارچه اینترنتی بین ادارات ثبت و نیز کانون کارشناسان و دادسرا برقرار شود بگونهای که در اسرع وقت نسبت به پاسخگویی اقدام شود. وجود قضات کشیک به میزان کافی در مواردی که ساعت اداری به اتمام رسیده و یا دادیار و بازپرس متصدی شعبه در مرخصی بسر میبرد جهت رسیدگی به امور متهمان نیز از مواردی است که توجه به آنها تعداد کسانی که روانه زندانها و بازداشتگاهها میشوند را کاهش میدهد. رسیدگی سریع به جرایمی که مجازات آنها شلاق است نیز می تواند مانع ورود اینگونه افراد به زندان و آلوده شدن بیش از پیش آنها شده و بیم ارتکاب مجدد جرم را کاهش دهد. بند 12) استفاده وسیعتر از قرار کفالت بعنوان یک راهکار بیان شده که «ارائه حلقه میانهای میان صدور قرار کفالت و پذیرش آن در مرجع قضایی می تواند راهکاری عملی باشد که از ورود یکسوم از زندانیان به زندانها جلوگیری کند. این حلقه میانه می تواند تعیین مدتی یک ماهه برای ارائه کفیل ازسوی مقام قضایی صلاحیتدار پیش از زندان فرستادن متهم باشد. دراین صورت متهم و خانواده وی میتوانند با داشتن فرصت کافی به یافتن کفیل مبادرت کنند و درنتیجه از زندانی کردن متهم که موجب اضرار به فرد و خانواده وی و ازدست دادن کار است جلوگیری کرد[155].» اما بنظر نگارنده این مطلب با هدف و روح برقراری و ایجاد قرار تأمین تناقض دارد چراکه هدف از صدور قرار تأمین در واقع دسترسی آسان به متهم در طول روند رسیدگی است و رها کردن وی بدون هیچگونه تضمینی جهت معرفی کفیل نه تنها راهحلی مفید و کاربردی بنظر نمیرسد بلکه موجبات تجری آنان و تکرار جرم را نیز فراهم میآورد. بند 13) نگهداری از متهمان در محیطهای غیر از زندان نگهداری از متهمان در محیطهای غیر از زندان مانند مراکز تربیتی و بازپروری و نیز مجموعههای صنعتی و کشاورزی جهت ایجاد اشتغال و بهرهوری از تواناییهای آنان و نیز دور نگهداشتن این افراد از آثار منفی زندان با بکارگیری شیوه های نظارتی متفاوت، به میزان زیادی می تواند در کاهش احتمال ارتکاب مجدد جرم مؤثر باشد. بند 14) مشارکت بیشتر قوای سهگانه نقش قوای سهگانه در کاهش تأثیر زندان در خصوص تکرار جرم را نیز نباید نادیده گرفت. همانطور که گفته شد قوه مقننه با تصویب قوانین مناسب و شفاف و نیز کیفرزدایی و ایجاد جایگزینهای مناسب زندان، نقش بسزایی را ایفا خواهد کرد. به همین منظور، اقدامات جدیتر قوه قضاییه از قبیل تدوین آییننامهها و دستورالعملها و پیگیری جهت تصویب قوانین در زمینه بکارگیری مجازاتهای مناسب جایگزین زندان در سیستم قضایی کشور و همچنین لحاظ نمودن دورههای آشنایی با زندان برای کلیه قضات اعم از کارورزان قضایی و قضات شاغل می تواند در صدور رأی حبس دقت نظر بیشتری را برای متولیان فراهم نماید و از تراکم جمعیت زندانیان بکاهد. وظیفه قوه مجریه یا همان دولت نیز فراهم نمودن شرایطی جهت تسهیل به منصه ظهور رسیدن اقدامات دو قوه دیگر و تلاش جهت اعمال برنامه های حمایتی و مراقبتی پس از آزادی خصوصا درمورد کسانی است که برای بار اول گرفتار زندان میشوند. بند 15) تفکیک زندانیان تفکیک و نگهداری جداگانه زندانیان سابقهدار و خطرناک و نیز زندانیان جرایم مربوط به مواد مخدر، بعنوان یکی ازملاکهای طبقه بندی زندانیان در زندانها نیز همانطور که شرح آن مفصلا در مباحث قبلی بیان شد مسئله بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 02:51:00 ب.ظ ]
|