پیتر دراکر در کتاب خود تحت عنوان جامعه سرمایه داری این مفهوم از دانش سازمانی را مورد تایید قرار می دهد : مهمترین منبع اقتصادی، یعنی ابزارهای تولید، دیگر سرمایه یا منابع طبیعی و یا نیروی کار نیستند این منبع اقتصادی “‌دانش “‌است و خواهد بود . بسیاری از مدیران شرکتها اکنون این واقعیت را دریافته اند که دانش بخصوص دانش مبتنی بر اطلاعات ، میتواند اسلحه ای بسیار پرقدرت و راهبردی در کسب و کار به شمار رود. این دانش یک دارایی سازمانی است که سازمان را قادر می سازد به رقابت های سازنده و معنا داری دست یابند . همه این زمینه ها و عوامل باعث شده اند که توجه سازمان ها به اهمیت دانش سازمانی و چگونگی مدیریت آن معطوف شود. از دیدگاه دانش بنیادی ، فلسفه وجودی صنعت برق ایران نیاز به تخصص گرایی یا به عبارت دیگر وجود یک سازمان برای خلق و بکارگیری دانش در حوزه برق بوده است . شرکت های برق با بهره گیری از طیف گسترده ای از متخصصان از رشته های مختلف مانند برق، فیزیک  الکترونیک، صنایع، مدیریت، رایانه، مالی، اطلاع رسانی و غیره آنها را به تخصص گرایی در حوزه برق وادار می نماید. کارکرد یک سازمان یکپارچه سازی دانش متخصصین مختلف در راستای یک هدف واحد می باشد. بنابراین دور از انتظار نیست که سازمان ها با گذشت زمان به نهادهای توانمندی در حوزه تخصصی خود تبدیل می گردند، هدف نظام های مدیریت دانش تاثیرگذاری بر خلق، ذخیره، بازیابی، انتقال و بکارگیری دانش در جهت توانمند تر ساختن سازمان در راستای فلسفه وجودیش است. به همین دلیل معاونت منابع انسانی و تحقیقات شرکت مادر تخصصی توانیر مشغول مطالعه بر روی ابعاد این موضوع یعنی مدیریت دانش است که به مرور اجرا خواهد شد. به این معنا که در مرحله اول باید مشخص کنیم که شرکت به چه دانشی احتیاج دارد و چه مقدار از این دانش باید از بیرون شرکت تامین شود و به چه ترتیبی باید این کار را انجام شود، به عبارت دیگر شرکت مادر تخصصی توانیر برای رسیدن به درک بهتری از آنچه می داند، آنچه باید بداند و اینکه در این باره چه باید بکند در تلاش است. عمده ترین نقش را در این مراحل معاونت های منابع انسانی شرکت ها به عهده دارند چرا که آنها باید ابعاد این دانش را مشخص کرده و آن را به اشتراک بگذارند تا در دسترس همه کارکنان قرار گیرد .

2-35-2 استقرار سیستم مدیریت دانش در توانیر و شرکتهای زیر مجموعه

مهندس حائری مدیر عامل شرکت توانیر بر استقرار سیستم مدیریت دانش در شرکت توانیر و شرکتهای زیر مجموعه تاکید کرد : انتظار میرود کار مستندسازی و استقرار سیستم مدیریت دانش در شرکت توانیر و شرکتهای زیرمجموعه به طور اساسی و با ترسیم چشم انداز انجام گیرد و نتایج آن در کوتاه مدت و بلندمدت اندازه گیری و مشخص شود. به گزارش خبرنگار پیک برق مهندس حائری مدیرعامل شرکت توانیر در همایش تخصصی مدیریت استراتژیک دانش، سرمایه های تفکری و سازمانهای دانش بنیان که از سوی معاونت منابع انسانی و تحقیقات توانیر برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: دانش یک سرمایه ملی و استراتژیک محسوب می شود و شرط اول برای استقرار مدیریت دانش، مستندسازی است. مهندس حائری سه شرط اصلی برای احراز سطح برخورداری از دانش در یک سازمان را مستندسازی، طراحی و تکنولوژی ذکر کرد و افزود: تکنولوژی که براساس طراحی و طراحی که براساس مستندسازی شکل بگیرد بهترین سطح اندازه گیری دانش را در اختیار قرار می دهد و در چنین شرایطی نتایج کار قابل اندازه گیری خواهد بود. مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه در دنیای امروز دانش به سادگی در اختیار همگان قرار       نمی گیرد، نتیجه این روند را افزایش شکاف بین کشورها توصیف و تاکید کرد: در صورتیکه این    فاصله ها را با مستندسازی، طراحی و تکنولوژی پر نکنیم، در آینده حتی انتقال دانش و تکنولوژی هم امکانپذیر نخواهد بود، از این رو باید در زمینه دانش و مدیریت دانش شتاب بگیریم. در این همایش، که با حضور جمعی از معاونان، مشاوران و مدیران کل شرکت توانیر برگزار شد، قاسم گنجی معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت توانیر با اشاره به دانش محور بودن سیستم صنعت برق و برخورداری از نیروهای باهوش، مبتکر و خلاق، مدیریت دانش در این صنعت زیربنایی را از دغدغه های مهمی برشمرد که در دستور کار معاونت منابع انسانی قرار دارد و از طریق مهندس رجبی سرپرست دفتر فن آوری اطلاعات و آمار، کمیته ای قوی متشکل از نخبه گان صنعت برق و با بهره گیری از استادان توانمند دانشگاه در داخل این سیستم شکل گرفته است. گنجی با قدردانی از حمایت معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و مدیر عامل شرکت توانیر که به عنوان یکی از استادان برجسته دانشگاههای کشور همواره از مباحث دانش محور و دوری جستن از روالهای پیچیده اداری در سازمان حمایت کردند افزود: شرکت توانیر در بحث فن آوری اطلاعات از سازمان های پیشرو در کشور است و به خوبی توانسته بحرانها را با تکیه بر دانش محوری و با کمترین امکانات مدیریت کند. در این همایش، مهندس رجبی سرپرست دفتر فن آوری اطلاعات و آمار توانیر پرورش نیروی انسانی و جذب و نگهداری نیروها را یکی از دغدغه های سازمانهای پیشرو و یادگیرنده عنوان کرد و با اشاره به عزم معاونت منابع انسانی و تحقیقات توانیر برای هدایت سازمان به سمت دانش محوری، مدیریت دانش را یکی از مباحث مهم در این زمینه ذکر کرد و از تشکیل کمیته مدیریت دانش و به اجرا درآمدن نتایج حاصل از نشستهای این کمیته در آینده خبر داد. وی مدیریت دانش را فرایندی مستمر و فراگیر ذکر کرد که باید تمامی افراد سازمان با آن عجین شوند و در این ارتباط حمایت و هدایت مدیریت ارشد سازمان و معاونت منابع انسانی وتحقیقات توانیر از امتیازات مهم به شمار می رود. در این همایش دکتر یاریگر روش استاد دانشگاه و از صاحبنظران حوزه مدیریت دانش با اشاره به 2 استراتژی مطرح در این حوزه گفت: استراتژی اول مدیریت دانش را برپایه (IT) راه اندازی می کند و در استراتژی دوم تمرکز روی انسان است و امروزه کارکنان دانشی تنها مزیت رقابتی سازمانها محسوب   می شوند. وی یکی از تعاریف مهم مدیریت دانش را مزیت پایدار در دنیای رقابتی و کسب و کار نوین ذکر کرد و افزود: تعاریف دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه مدیریت دانش اقدامی شایسته در جهت شکل گیری یادگیری سازمانی و سازمانهای یادگیرنده است. دکتر یاریگر روش 3 عنصر اصلی در مدیریت دانش را کارکنان، فرایندهای کاری و (IT) برشمرد و تصریح کرد: (در اجرای مدیریت دانش، انسان 70 درصد، فرایندها 20 درصد و فن آوری 10 درصد سهم دارد. وی با اشاره به اینکه مدیریت دانش در 2 بخش استراتژیک و عملیاتی به سازمانها کمک می کند افزود: 9 علامت برای سازمانهای بازنده در دنیای امروز وجود دارد که از جمله این علامتها، دورنمای خاکستری و نامشخص سازمان، بوروکراسی بالا، ضعف در تشریک مساعی، عدم برخورداری از فرهنگ کارگروهی و ایده پردازی ضعیف را می توان برشمرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...