تقدیر وتشکر بعمل می آورم از مسولین محترم جامعه المصطفی العالمیه ومسولین ذیربط مدرسه فقه ومعارف اسلامی وگروه قرآن وحدیث که زمینه را برای نوشتن این رساله فراهم نمودند . کمال تقدیروسپاس دارم از استاد راهنمای محترم حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید داودی «زیدعزه» که بنده را در نوشتن این رساله از راهنمائی ها وارشادات خودش بهره مند ساخته و بنده را تحمل فرمودند.

تقدیم

تقدیم می کنم به گوهرهای مخازن هستی و دُرر عالم انسانیت یعنی هفتاد دو تن شهید مظلوم دشت نینوا در شصت یک هجری در سرزمین کربلا سرور شهیدان عالم،سیدوسالار جوانان اهل بهشت،حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) ویاران فداکار آن حضرت،که باخونهای مقدسشان شجره طیبه‌ای وحدانیت را آب یاری کردند و درخت تنومند اسلام عزیز را حیات جدید بخشیدند. تقدیم می کنم به سلسله‌ای کاروان اسیر از خاندان پیامبر خاتم مخصوصاَبه سالار دلسوخته ودلباخته ای این قافله،بانوی باعظمت وکرامت قهرمان کربلا مجلله زینب کبرا(سلام الله علیها) که با اسارت ومظلومیت ودل سپردن به کوره های سوزناک «دلسوختن ها ودلباختن ها» در مناظر جانکاه عاشورای کربلا، پیام نهضت کربلا را به گوش جهانیان رسانید.

چکیده :

این رساله با عنوان « تحلیل تفاوت های حقوقی زن و مرد در قرآن » به عمده ای از تفاوت های حقوقی زن و مرد در قرآن و تحلیل آن ها می پردازد؛ این رساله مشتمل بر شش فصل است . فصل اول: مشتمل بر کلیات و مفاهیم است که در این فصل به مفهوم شناسی و نیز اقسام حق ،ملک ، حکم و تکلیف پرداخته شده است. فصل دوم مربوط به بررسی مقام انسانی و معنوی زن است که در این فصل به اثبات رساندیم که زن و مرد در گوهر انسانی مشترک اند و هر دو از یک جنس آفریده شده است . و در بسیاری از حقوق و تکالیف نیز اشتراک دارند و هر دو دارای حقوق مستقل اجتماعی سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی می باشند. همچنین بیان کردیم که از مطالعه دقیق منابع دینی ، به ویژه قرآن کریم به دست می­آید که اسلام هرگز نظریه تحقیر و اهانت به زن را نمی پذیرد . فصل سوم درباره تحلیل تفاوت زن و مرد در ارث است در این فصل ارث از نظر لغت و اصطلاح بررسی شده است و نیز تاریخچه ارث در میان اقوام و تمدن های مختلف بیان شده است . تحلیل هایی تفاوت سهم زن و مرد از ارث در روایات و از نگاه علماء و اندیشمندان بیان گردیده است و ثابت شده است که این تفاوت ها هرگز تبعیض شمرده نمی شوند بلکه بر اساس تفاوت مسئولیت ها می باشند. فصل چهارم تحلیل تفاوت زن و مرد در نکاح و طلاق را بیان می کند که ، این فصل مشتمل بر چهار تا تفاوت حقوقی زن و مرد است . 1- تعدد زوجات ،2- نشوز، 3- طلاق،4- عدّه. تحلیل های هر کدام از این تفاوتها در روایات و از نگاه علماء و اندیشمندان بیان شده و نتیجه بدست آمده این است که این تفاوت ها به مسئولیت اجتماعی هر یک از زن و مردمربوط بوده و بیانگر جایگاهی هر یک در خانواده و جامعه هستند. فصل پنجم : این فصل مربوط به تحلیل تفاوت زن و مرد در شهادت است ؛شهادت از نظر لغوی و اصطلاحی بررسی شده ومصادیق مختلف شهادت زنان و علل تفاوتها و تحلیل ها از نگاه علماء و اندیشمندان بیان شده انددر نهایت بیان شده است که شهادت امتیاز و حق نیست بلکه یک نوع تکلیف و وظیفه است پس نپذیرفتن گواهی در برخی موارد به معنای تضییع حق و توهین به زن نیست . فصل ششم : این فصل درباره تحلیل تفاوت زن و مرد در سرپرستی و مدیریت زندگی است در این فصل قوامیت مرد در خانواده و علل آن قوامیت بیان شده است و نیز دیدگاهای علماء در حدود ریاست و سرپرستی مرد در خانواده بیان گردیده اند و راز و رمز این تفاوت هم بیان شده و روشن گردیده که اسلام مرد را قوّام و زن را ریحان می داند. این نه جسارت به زن است و نه جسارت به مرد . نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد، بلکه درست دیدن طبیعت آنهاست.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات و مفاهیم 1 گفتار اول: کلیات 1

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...