پایان نامه درباره منابع باورهای خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی |
2-3-3-8- منابع باورهای خودکارآمدی به نظر بندورا (1986) اکتساب انتظارات کارآمدی 4 منبع اصلی دارد: 1- دستاوردهای عملکرد 2- تجربه های جانشین 3- ترغیب کلامی 4-حالتهای فیزیولوژیک 1- دستاورد های عملکرد بندورا (1986) معتقد است که انتظارات کارآمدی در تجربیاتی که شخص در آن مهارت دارد، ریشه دارد. .تجارب موفق تمایل دارند که انتظارات سطح بالا ایجاد کنند، در حالیکه تجربیات شکست تمایل به تولید انتظارات سطح پایین داند یک بار که انتظارات کارآمدی قوی وبالا ایجاد شد احتمال اندکی وجود دارد که شکستهای موقتی تاثیر زیادی بر قضاوتهای فرد در مورد قابلیتهای خود داشته باشد. برعکس وقتی که انتظارات کارآمدی پایین و ضعیف ایجاد شد، موفقیتهایی که به صورت گاهگاهی بوجود میآیند، در قضاوت افراد از قابلیتهای خودشان چندان موثر نیستند. به هر حال انتظارات سطح پایین میتوانند به وسیله موفقیتهای فراوان و مکرر تغییر یابند. موثرترین وبانفوذترین منبع خودکارآمدی دستاوردهای عملکرد است. افراد در کارها و فعالیتهایی که مشغول میشوند نتیجه اعمالشان را تفسیر میکنندواز این تفسیرها برای گسترش باورها و عقاید درباره تواناییشان برای درگیر شدن در کارها وفعالیتهای بعدی استفاده میکنند. معمولا نتایجی که به عنوان نتایج موفق تفسیر میشوند، خودکارآمدی را افزایش میدهند وآن دسته که به عنوان نتایج ناموفق تفسیر میشوند آنرا کاهش می دهند. (پاجاریز، 2002) 2- تجربههای جانشین افراد علاوه بر تفسیر نتایج اعمالشان، باور های خودکار آمدیشان را از طریق تجربه جانشینی مشاهده اجرای اعمال دیگران شکل میدهند. این منابع اطلاعات از دستاوردهای عملکردی ضعیفتر است.اما وقتی که افراد از تواناییهایشان مطمئن نیستند یا وقتی که تجربه قبلی محدودی دارند، نسبت به آن حساستر میشوند. تاثیرات مدلسازی به طور ویژهای به این زمینه مربوط میشود، به خصوص زمانی که شخص در مورد انجام کاری تجربه قبلی کمی دارد. اگر مدلها راههای بهتر انجام کارها را به افراد آموزش دهند، با ایین وجود حتی افراد با تجربه وخود کارآمد، خودکارآمدیشان را در سطح بالایی افزایش میدهند تجربه جانشینی زمانی قدرتمند است که ناظران شباهتهایی را دربعضی ویژگیهای مشاهده شونده ببینند. مشاهده موفقیتهای چنین مدلهایی به مشاهده گر کمک میکند که تواناییهای خود را باور کند (اگر آنها میتوانند چنین کاری را انجام دهند پس من هم میتوانم ). یک مدل مهم و مشخص در زندگی یک نفر میتواند به القا کردن باورهای شخصی که راه وروش زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد کمک کند (پاجاریز، 2002). 3- ترغیب کلامی افراد باورهای خودکارآمدی را به عنوان نتیجه تشویقها وحمایتهای اجتماعی که از دیگران دریافت میکنند ایجاد میکنند وگسترش میدهند. تشویهای اجتماعی و پیشنهادهای کلامی میتوانند به افراد کمک کنند تا تلاش بیشتری به کار ببرند و پشتکار مورد نیاز برای موفقیت را تداوم بخشند و این امر به رشد پیوسته مهارتها و کارآمدی شخصی منجر میشود (پاجاریز،2002) ترغیب کلامی یا قانع سازی کلامی (یعنی اینکه به افراد گفته میشود که آنها توانایی رسیدن به هر چیزی را که میخواهند به آن برسند رادارند) میتواند کارآیی شخص را افزایش دهد. این ممکن است از 4 منبع اطلاعاتیِ رایج تر باشد ومعمولا توسط والدین، معلمان، همسران، دوستان ودرمانگران عمل میشود. برای اینکه قانع سازی کلامی موثر افتد باید واقع بینانه باشد (سید محمدی ،1378) 4- حالتهای فیزیولوژیک شرایط جسمی و عاطفی مانند اضطراب، استرس، انگیزش وشرایط روحی اطلاعاتی را در مورد باورهای خودکارآمدی فراهم میکنند. فشارهای روانی وتنش اغلب به عنوان شاخصهای آمادگی برای شکست تفسیر میشوند. همچنین خلق فرد نیز میتواند تاثیر عمدهای روی باورهای خودکارآمدی داشته باشد. خوشبین وخلق مثبت باورهای خودکارآمدی را افزایش می دهند و ناامیدی و افسردگی باورهای خودکارآمدی را کاهش می دهند (پاجاریز،1977، به نقل از مژدهی، 1381) 2-3-3-9- ویژگی های مدیران کارآمد هر مدیر باید دارای ویژگیهایی باشد که اورا در خور و شایسته رهبری محیط آموزشی گرداند. این توانمندیها که به توانمندیهای رهبری موسوم است فرد را در بین سایر افراد متمایز نموده و او را قابل مراجعه، اعتماد و اطمینان سازد .
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 02:35:00 ب.ظ ]
|