2-3-3-8- منابع باورهای خودکارآمدی به نظر بندورا (1986) اکتساب انتظارات کارآمدی 4 منبع اصلی دارد: 1- دستاوردهای عملکرد 2- تجربه های جانشین 3- ترغیب کلامی 4-حالت‎های فیزیولوژیک 1- دستاورد های عملکرد بندورا (1986) معتقد است که انتظارات کارآمدی در تجربیاتی که شخص در آن مهارت دارد، ریشه دارد. .تجارب موفق تمایل دارند که انتظارات سطح بالا ایجاد کنند، در حالیکه تجربیات شکست تمایل به تولید انتظارات سطح پایین داند یک بار که انتظارات کارآمدی قوی وبالا ایجاد شد احتمال اندکی وجود دارد که شکست‎های موقتی تاثیر زیادی بر قضاوت‎های فرد در مورد قابلیت‎های خود داشته باشد. برعکس وقتی که انتظارات کارآمدی پایین و ضعیف ایجاد شد، موفقیت‎هایی که به صورت گاهگاهی بوجود می‎آیند، در قضاوت افراد از قابلیت‎های خودشان چندان موثر نیستند. به هر حال انتظارات سطح پایین می‎توانند به وسیله موفقیت‎های فراوان و مکرر تغییر یابند. موثرترین وبانفوذترین منبع خودکارآمدی دستاوردهای عملکرد است. افراد در کارها و فعالیت‎هایی که مشغول می‎شوند نتیجه اعمالشان را تفسیر می‎کنندواز این تفسیرها برای گسترش باورها و عقاید درباره تواناییشان برای درگیر شدن در کارها وفعالیت‎های بعدی استفاده می‎کنند. معمولا نتایجی که به عنوان نتایج موفق تفسیر می‎شوند، خودکارآمدی را افزایش می‎دهند وآن دسته که به عنوان نتایج ناموفق تفسیر می‎شوند آنرا کاهش می دهند. (پاجاریز، 2002) 2-  تجربه‎‎های جانشین افراد علاوه بر تفسیر نتایج اعمالشان، باور های خودکار آمدیشان را از طریق تجربه جانشینی مشاهده اجرای اعمال دیگران شکل می‎دهند. این منابع اطلاعات از دستاوردهای عملکردی ضعیف‎تر است.اما وقتی که افراد از توانایی‎هایشان مطمئن نیستند یا وقتی که تجربه قبلی محدودی دارند، نسبت به آن حساس‎تر می‎شوند. تاثیرات مدلسازی به طور ویژه‎ای به این زمینه مربوط می‎شود، به خصوص زمانی که شخص در مورد انجام کاری تجربه قبلی کمی دارد. اگر مدل‎ها راه‎های بهتر انجام کارها را به افراد آموزش دهند، با ایین وجود حتی افراد با تجربه وخود کارآمد، خودکارآمدیشان را در سطح بالایی افزایش می‎دهند تجربه جانشینی زمانی قدرتمند است که ناظران شباهت‎هایی را دربعضی ویژگیه‎ای مشاهده شونده ببینند. مشاهده موفقیت‎های چنین مدل‎هایی به مشاهده گر کمک می‎کند که توانایی‎های خود را باور کند (اگر آنها می‎توانند چنین کاری را انجام دهند پس من هم می‎توانم ). یک مدل مهم و مشخص در زندگی یک نفر می‎تواند به القا کردن باورهای شخصی که راه وروش زندگی را تحت تاثیر قرار می‎دهد کمک کند (پاجاریز، 2002). 3- ترغیب کلامی افراد باورهای خودکارآمدی را به عنوان نتیجه تشویق‎ها وحمایت‎های اجتماعی که از دیگران دریافت می‎کنند ایجاد می‎کنند وگسترش می‎دهند. تشوی‎های اجتماعی و پیشنهادهای کلامی می‎توانند به افراد کمک کنند تا تلاش بیشتری به کار ببرند و پشتکار مورد نیاز برای موفقیت را تداوم بخشند و این امر به رشد پیوسته مهارتها و کارآمدی شخصی منجر می‎شود (پاجاریز،2002) ترغیب کلامی یا قانع سازی کلامی (یعنی اینکه به افراد گفته می‎شود که آنها توانایی رسیدن به هر چیزی را که می‎خواهند به آن برسند رادارند) می‎تواند کارآیی شخص را افزایش دهد. این ممکن است از 4 منبع اطلاعاتیِ رایج تر باشد ومعمولا توسط والدین، معلمان، همسران، دوستان ودرمانگران عمل می‎شود. برای اینکه قانع سازی کلامی موثر افتد باید واقع بینانه باشد (سید محمدی ،1378) 4- حالت‎های فیزیولوژیک شرایط جسمی و عاطفی مانند اضطراب، استرس، انگیزش وشرایط روحی اطلاعاتی را در مورد باورهای خودکارآمدی فراهم می‎کنند. فشارهای روانی وتنش اغلب به عنوان شاخص‎های آمادگی برای شکست تفسیر می‎شوند. همچنین خلق فرد نیز می‎تواند تاثیر عمده‎ای روی باورهای خودکارآمدی داشته باشد. خوشبین وخلق مثبت باورهای خودکارآمدی را افزایش می دهند و ناامیدی و افسردگی باورهای خودکارآمدی را کاهش می دهند (پاجاریز،1977، به نقل از مژدهی، 1381) 2-3-3-9- ویژگی های مدیران کارآمد هر مدیر باید دارای ویژگی‎هایی باشد که اورا در خور و شایسته رهبری محیط آموزشی گرداند. این توانمندی‎ها که به توانمندی‎های رهبری موسوم است فرد را در بین سایر افراد متمایز نموده و او را قابل مراجعه، اعتماد و اطمینان سازد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...