تحقیق رایگان درباره انتقال اطلاعات، منابع اطلاعاتی |
- تجزیه و تحلیل: عامل محوری فرایند در این مرحله اطلاعات نامرتبط و از هم گسسته به هوش تبدیل میشود. این مرحله ترکیبی از علم و هنر است. اطلاعات ساده، پس از تجزیه و تحلیل به هوش تبدیل میشود.
- انتشار (اشاعه): تحلیلگر اقدامهای مناسبی را برای توزیع و انتقال اطلاعات (هوش) به کاربر نهایی پیشنهاد میدهد. فولد بیان میکند ذخیرهسازی و تحویل اطلاعات میبایستی طبق ضوابط حراست و امنیت اطلاعات باشد (فولد[1]، 1995).
اگر چه تصمیمگیران سازمان استفاده کنندگان اصلی سیستم هوشمند رقابتیاند، اما به عقیده کاهانار تفکر جمعآوری اطلاعات باید در ذهن هر فرد باشد اطلاعرسانی فعالیتی پیوسته است و در این مسیر باید روشهای تشویقی و اعطای پاداش به کار گرفته شود (وییرز[2]، 2005: 580). نمودار2-1: فرایند تولید هوشمندی رقابتی (بن، 2008: 22) 2-3-8 هوشمندی رقابتی در عمل چه کسی از هوشمندی رقابتی استفاده میکند؟ براساس نتایج تحقیقی که توسط گروه آیندگان گلاستونبری[3]انجام شده است بالغ بر 82 درصد از شرکتهایی که درآمد سالیانه بیش از 10 میلیارد دلار دارند ازسیستم هوشمند سازماندهی شده استفاده میکردند. ضمن اینکه بسیاری ازاین شرکتهای بزرگ، واحد هوشمندی رقابتی دارند، شرکتهای متوسط مایل هستند که زمینه هوشمندی رقابتی را ایجاد و از آن استفاده کنند،حال اینکه واحدهای تجارتی کوچک هم به خودی خود از هوشمندی رقابتی استفاده میکنند. هوشمندی رقابتی میتواند بدون پرداخت هزینه صورت گیرد. در سال 1995 مطالعهای توسط دانشگاه تگزاس صورت گرفت و به این مهم دست یافتند که حرفهای که به هوشمندی رقابتی اهمیت میدهد در عمل برروی سه موضوع کار میکند: فروش، سهم بازار و درآمد حاصل از هر سهم. با توجه به سه شاخص کلیدی مالیدر نظر گرفته شده در این مطالعه شامل: متوسط فروش، سهم بازار و سوددهی نشان داد که شرکتهای دارای هوشمندی رقابتی عملکردی متمایز از دیگر شرکتها دارند، لذا لازم است در همه موارد سه عامل مذکور اندازهگیری شود و شرکتی که در این سه بعد وضعیت مناسبی داشته باشد در سایر ابعاد هم عملکرد خوبی خواهدداشت. همچنین شرکتهای هوشمند با ایجاد تشکیلاتی مناسب و استفاده از این فناوری، محیط را تحلیل، رقبا راشناسایی، فرصت های بازار را کشف و از آن استفاده کرده و نیز از طریق جمع آوری اطلاعات ضمن یادگیری واستفاده از اطلاعات موجود برای مقاصد بعدی، در مقابل تغییرات عکسالعمل سریع از خود نشان میدهند. سینا شارپ[4]بنیانگذار یکی از اولین شرکتهای هوشمندی رقابتی در ایالات متحده در کتاب مزایای هوشمندی رقابتی، هوشمندی رقابتی را ابزاری مدیریتی می داند که مزایای بیشمارش دست کم گرفته شده است. وی معتقد است هوشمندی رقابتی برای تصمیمگیری هوشمندانه تجاری حیاتی است و با کاهش ریسک برنامهریزی استراتژیک مارا به سمت سود بیشتر و اشتباهات کمتر راهنمایی مینماید(شارپ، 2009). 2-3-9 خواص پنچگانه هوشمندی رقابتی تحلیلگران هوشمندی رقابتی، پنج خاصیت را برای آن شناسایی کردهاند:
- خاصیت و روحیه مبارزه طلبی: حالت تهاجمی در این خاصیت کاملاً مشهود است. تحلیلگر هوشمندی درمدیریت کردن فرایند بسیار اثرگذار بوده و به صورت کاملاً پیوسته، همانند یک دیده بان در جستجوی فرصتهاست.
- خاصیت و روحیه تهاجمی: این خاصیت نیز زمینههای اثرگذاری را در خود داراست. تحلیلگرهوشمندی، غالباً ساختارهایی از متخصصان هوشمندی در امور نظامی را در خود دارند.
- خاصیت و روحیه فعال: تحلیلگر هوشمندی دائماً به دنبال اطلاعات استراتژیک در لابلای منابع اطلاعاتی عادی است، اما باید گفت که سیستمهای اطلاعاتی شرکت واقعاً ساختار نیافتهاند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 10:00:00 ب.ظ ]
|