منبع مقاله با موضوع درآمدها، دولت رانتیر |
3-4-3-4-3 تأثیرات آن بر اجتماع 3-4-3-4-3-1 تضعیف گروههای اجتماعی: همایون کاتوزیان[35] اعتقاد دارد که در یک دولتِ رانتیر برخوردار از رانت، سه گروه اجتماعی عمده را میتوان از هم تشخیص داد: الف: گروههای تحتالحمایگان دولت که بزرگترین منافع و مزایا را از رانت دریافت میکنند. ب: تودهی جمعیت شهری که این گروه هم از آثار افزایش هزینههای دولتی بر اقتصاد داخلی نفع میبرند. ج: جمعیت روستایی که این گروه کمترین میزان دریافت را از رانتها دارا میباشند.[36] بحث وضعیت گروهها و طبقات اجتماعی در یک دولت رانتیر بستگی زیادی به استقلال دولت از جامعه و کسب درآمدهای کلان رانتی توسط دولت دارد. استقلال دولت از جامعه، آن را در خارج از نفوذ گروههای اجتماعی قرار میدهد. در این حالت، بخش خصوصی اقتصاد داخلی از طریق هزینه کردن درآمدهای رانتی توسط دولت به آن وابسته میشود. به این ترتیب دولت به تنها سرچشمهی قدرت اقتصادی و اجتماعی تبدیل میشود. بنابراین در یک دولت رانتیر، گروهها و طبقات اجتماعی به دلیل فقدان یا ضعف منابع مستقل از دولت، به دولت وابسته میگردند و در چنین شرایطی نمیتوانند با دولت به چالش بپردازند.[37] 3-4-3-4-3-2 رشد بوروکراسی: عمدهترین وظیفهی یک دولت رانتیر، توزیع رانت در میان طبقات و گروههای اجتماعی در جهت کسب مشروعیت و حفظ ثبات سیاسی است. یک دولت رانتیر برای انجام چنین وظیفهای ناچار از گسترش سیستم بوروکراسی دولتی است. از طرف دیگر، توسعهی بوروکراسی به عنوان وسیلهای برای اشتغال مطرح است. این کار هم به نوبهی خود باعث افزایش مشروعیت دولت میگردد. 3-4-3-5 دولت شبه رانتیر گروهی از کشورهای منطقهی خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق کمکهای سیاسی، نظامی و اقتصادی قدرتهای بزرگ یا برخی از قدرتهای منطقهای به حیات خود ادامه میدهند. این کمک به صورت منبع اصلی درآمد این دولتها درآمدهاند. از جملهی این کشورها میتوان به سومالی اشاره کرد که کمکهای فراوانی از جانب امریکا و روسیه دریافت میکند. همچنین مصر گاهی اوقات از طرف امریکا و گاهی از طرف شوروی سابق حمایت مالی و سیاسی میشد. سوریه، اردن، یمن جنوبی هم از جمله کشورهایی هستند که مقادیر عظیمی از کمکهای خارجی را دریافت میکنند. یمن، نمونهی بارز این گونه کشورها میباشد که 85 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از محل درآمد کارگران مقیم خارجی تأمین میگردد. این گونه کشورها را دولت شبه رانتیر میگویند. 3-4-3-6 ایران دولتی رانتیر رضاشاه[38] نخستین کسی بود که سهم درآمدهای نفتی را در درآمدهای دولت افزایش داد وآنرا دراجرای طرحهای توسعه و نوسازی کشور به کارگرفت، ولی تازمان به قدرت رسیدن رضاشاه به دلیل فقدان قدرت مرکزی درصدی از درآمدهای نفتی به عنوان حق محافظت از تاسیسات نفتی به عشایر و ایلات پرداخت میشد، اما با سرکوب عشایرتوسط رضاشاه، این درآمدها دوباره به دولت بازگشت. با این حال درآمد نفتی دولت درعصرقاجار و پهلوی اول به حدی نبود که مهمترین منبع درآمد دولت تلقی گردد، امابعد از کودتای 28مرداد وآغاز فعالیت کنسرسیوم ،درآمد نفتی ایران سیر ثابت و رو بهرشدی داشت به نحوی که در سالهای پایانی دههی1330و ابتدای دههی1340درآمد نفتی منبع اصلی درآمد دولت تلقی میشد که درپی آن دولت رانتیر در ایران شکل گرفت. باکودتای 28مرداد و پس ازآن ورود کنسرسیوم به صنعت نفت ایران، عملاً بسیاری از اهداف نهضت ملی شدن صنعت نفت از بین رفت. اما تولید و عرضهی نفت ایران به کنسرسیومی واگذار شد که 50درصد از خالص دریافتیهای خود را به دولت ایران میپرداخت. این عامل و رشد تقاضاهای بین المللی برای خرید آن سبب تثبیت درآمدهای ملی نفت ایران شد که ازآن به بعد حکومت به فکر بهره برداری از آن برای توسعهی کشور افتاد و برنامههایی را برای توسعهی کشور تدوین کرد. نخستین برنامه درسال 1328 بود که بهدلیل قطع درآمدهای نفتی درسالهای نهضت ملی ناکام ماند اما با بازگشت این درآمدها دومین برنامه این نهاد برای اجرا درسالهای (1341-1334)ارائه شد که 5/64درصد از منابع اجرای آن، سهم درآمدهای نفتی بود. بنابراین سال 1957، سال تبدیل ایران به یک دولت رانتیراست و از این زمان به بعد نفت، علاوه براینکه همواره سهمی بیش از40درصد در درآمدهای دولت ایران داشته به عنوان یک متغیرمستقل، نظام اقتصادی و سیاسی ایران راتحت تاثیر قرارداده است. دکترحسین مهدوی[39] با ارزیابی درآمد نفت ایران در همین دوره نظریهی دولت رانتیر را ارائه داده و ایران را مصداق بارز آن معرفی کرده و چنین آورده که سهم درآمدهای نفتی دولت از 11درصد درسال 1954میلادی(تقریبا1333) به 50درصد درسال 1965(تقریبا1342) افزایش یافته است. طی سالهای دههی 1350 تا پیروزی انقلاب اسلامی هیچگاه وابستگی دولت به درآمدهای نفتی زیر 54درصد نبود. البته درسالهای 1357به دلیل اعتصاب کارکنان صنعت نفت، تولید نفت نیز کاهش یافت و درآمد نفتی به 15میلیارد دلارکاهش یافت. نگاه کلی به میزان درآمدهای نفتی دولت درسال (1357-1332) نشان میدهد که تقریبا ازسال 1332،این درآمد بیش از40درصد منابع درآمدی دولت را تامین کرده است. اگرقائل به تعریف بیلاوی درخصوص میزان لازم درآمد رانتی برای ساخت دولت رانتی را پذیرا باشیم (42درصددرآمددولت) باید گفت از سال 1339ساخت دولت درایران رانتیر بوده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 09:13:00 ب.ظ ]
|