فصل دوم   ادبیات تحقیق             مقدمه دردوران معاصرکمترکسی یافت می شودکه درباره لزوم وضرورت وجود نظام ارتباطات سازمانی بحث ننماید.رشدوگسترش وتحولات دانش مدیریت به صورت عام وحوزه مدیریت منابع انسانی به صورت خاص،وجودسیستم ارتباطات رادرسازمان بدیهی واجتناب ناپذیرنموده است.به گونه ای که عدم وجود آن به عنوان یکی از علائم بیماری سازمانی مطرح می گردد. ارتباطات درتمامی فرایندها وامورسازمانی جریان دارد وهمچون خونی دررگهای سازمان است که اگربه درستی جریان یابدموجب بهبودوسلامت فرآیندهای سازمانی شده ودرصورتی که به صورت نامناسب جریان یابدموجب تعارض،ایجادشایعه،شیفتگی تخصصی افراطی بین افراد و واحدها و…… می گردد.ارتباطات داخلی سازمان،عامل اساسی پیونددهنده ای است که امکان ایجاد هماهنگی میان افرادودرنتیجه بروزرفتارسازمانی رافراهم می آورد.  تغییراتی که امروزه ساززمانهاباآن مواجه هستندوهمچنین تغییرات ایجادشده دراشکال سازمانی،باعث شده است که نقش ارتباطات داخلی به عنوان عامل شناسایی وانعکاس این تغییرات،به طورروزافزونی افزایش یابد.(سینگنر[21]،1990:479) بانگاهی دقیق به گستره مدیریت ،به راحتی می توان حضورموثرارتباطات رادرتمامی ابعاد آن مشاهده کردوبه جرات می توان گفت که مدیریت فن برقراری ارتباطات است.مدیریت درانجام کلیه وظایف خوداعم ازبرنامه ریزی،سازماندهی،هماهنگی ورهبری،خودرادرارتباط بادیگران خواهند یافت.تصمیمات مدیریتی وسیاستهای سازمانی به خودی خود موثر نخواهند بودمگراینکه توسط اشخاصی که مسوول تصویب آن هستند درک گردد.درک فرایندهای ارتباط سازمانی مستلزم بررسی نظریه ها وتحقیقات زیادی است که درهشتادسال گذشته دررشته ارتباطات،مدیریت، روانشناسی صنعتی ،جامعه شناسی وانسان شناسی ارائه شده است. ارتباطات مقوله ای است اجتماعی وخمیرمایه اجتماعی بودن بین آنها ارتباط بین آنهاست.دربررسی بحث ارتباطات وزمینه تاریخی آن بایستی گفت اززمانی که انسانها تصمیم گرفتند که درکناریکدیگرزندگی کنند،نیازبه برقراری ارتباط مطرح وبه وجود آمد.امروزه انسانها تقریبا”همه فعالیتهای خودرابه نوعی درارتباط بایکدیگرانجام می دهندوزندگی بشربه یک شبکه ارتباطی وسیع شباهت دارد.آنگاه که پدری برگونه فرزندش بوسه می زند،کودکی به مادرش لبخند می زند،دانش آموزی برای پاسخ به آموزگارخوددستش رابلند می کند،مشتری برچسب قیمتها رانگاه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...