منبع مقاله با موضوع راهنمایی و رانندگی، موانع و مشکلات |
دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی این سازمان غیردولتی که یکی از وظایفش اندازه گیری شاخص فساد در سطح کشورها و ردهبندی آنها بر این مبناست از سال 1995 هر ساله گزارشی از وضعیت فساد در کشورهای مختلف ارائه کرده و بر تعداد کشورهای فهرست خویش میافزاید. در گزارش سال 2003 این سازمان نام ایران برای اولین بار در این لیست قرارگرفت که بر اساس آن در میان 133 کشور مورد بررسی، ایران امتیار فساد 3 (امتیاز از صفر تا ده محاسبه شد که نزدیکی به صفر فساد بیشتر را نشان میدهد) در رتبه هفتاد نهم قرارگرفتهبود. طبق این آمار سالیانه، در سال 2004 ایران در بین145 کشور رتبه87،در سال2005 در بین150کشور رتبه88،در سال2006در بین163 کشور رتبه105،در سال2007در بین179کشور رتبه131،در سال2008در بین180 کشور رتبه141،در سال2009 در بین180 کشور رتبه168،در سال2010در بین178کشور رتبه146را کسب کرده است. باید اضافه کرد بر اساس آخرین گزارش انتشاریافته از فساد توسط این سازمان که مربوط به سال 2011 میباشد وضعیت ایران در درجه بندی جهانی بهبود یافته و جایگاه آن به رتبه 120 ارتقاء یافته است در حال حاضر فساد به میزان بسیار زیادتری در جامعه ایران رشد نمودهاست و پیامدهای ضدتوسعهای آن برای همگان آشکار شدهاست. متاسفانه این پدیده سرطانی به گونهای بدخیم در جامعه ایران طی سالیان گذشته ریشه دوانیدهاست. برخی از دلایل این امر به کاستیها و ساختارهای موجود در نظام پیش از انقلاب باز میگردد و برخی نیز معلول ساختارهای نظام پس از انقلاب است. اینکه مسئولین و مقامات ارشد بر گستردهبودن فساد در جامعه ایران به دلیل استراتژیها و سیاستهای نادرست گذشته واقف هستند اما به نظر میرسد که یا حکومت قادر به کنترل و مبارزه اثربخش با فساد نیست و یا بنا به ملاحضات سیاسی در این زمینه کوتاهی می کند. اگرچه مسئولین رده بالای نظام همواره صحبت از مبارزه جدی و فراگیر با فساد میکنند اما در عمل موانع و مشکلات بسیاری وجود دارد. در کنار تبانی برخی از سیاستمداران، دولتمردان و نخبگان اقتصادی که شکل سازمان یافتهای از فساد را بوجود آوردهاند، محدودیت آزادی بیان و افشاگری، شفافنبودن عملکرد دولتمردان نهادهای حکومتی و دولتی و پاسخگونبودن آنها به جامعه و افکار عمومی مبارزه با فساد را بسیار دشوار ساختهاست. در ایران دولتمردان شعار صداقت، درستکاری ودفاع از ارزشهای والای اخلاقی و مذهبی سر میدهند، اما عملا مصداقی از آن مشاهده نمیشود. در کمتر سازمانی می توان بدون پرداخت رشوه، کاری از پیش برد. در بسیاری از ادارات، سازمانها، وزارتخانهها و شهرداریها تنها پول(رشوه) و رابطه، حلال مشکلات و گرههای کور اداری است. برخی از نیروهای انتظامی و راهنمایی و رانندگی علناً از شهروندان رشوه مطالبه میکنند. اعطای پستها در سازمانهای مختلف حتی در دانشگاهها نه براساس ضابطه، صلاحیت و شایستگی بلکه بر اساس رابطهمداری، باند بازی و گروهسازی صورت میگیرد، تصدی مشاغل مختلف و عضویت در هیئت مدیرههای گوناگون با عناوین مختلف همچون مشاور که با هدف ایجاد رابطه و سوءاستفاده از موقعیت شغلی صورت میگیرد امری متداول است. سیستم قضایی ناکارآمد بوده و از لوث وجود قضات فاسد، طماع و رشوه خوار پاک سازی نشده است. همچنان مدیریت آن جناحی بوده و براساس اظهارات رئیس قوه قضائیه دستگاه عدلیه ایران 70 سال عقب است. اینکه آیا برنامهها و اقدامات اخیرحکومت در مبارزه با فساد جدی، مستمر و صادقانه است یا خیر، مقطعی بوده و درصدد قربانیکردن برخی از عناصر فساد جهت جبران قصورات و شکست های گذشته و بهبود وجهه و کسب محبوبیت است تنها با گذشت زمان ثابت خواهد شد(فرجپور،1383، 5-4). 2-2-13- رابطه فساد با امور اجتماعی و نهادهای موجود در اجتماعی 2-2-13-1- رابطه فساد و خدمات عمومی دولتی در سالهایی اخیر مطالعات زیادی در خصوص ارائه خدمات عمومی دولتی در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار توسط سازمانهای بینالمللی انجام شدهاست. یکی از مطالعاتی که در سطح جهانی توسط بانک جهانی جهت ارائه گزارش توسعه جهانی سال 1997 در71 کشور انجام شده شاخصهای قابل مقایسهای از میزان بیثباتی قوانین و مقررات و خطیمشیها، سطح و عدم قابلیت پیشبینی فساد وکیفیت و کارایی خدمات دولتی ارائه میکند. بر اساس این تحقیق در کشورهایی که فساد اندک و قابلیت پیشبینی فساد بالاست کیفیت و کارائی خدمات دولتی بیشتر است(فرج پور،1383، 150). 2-2-13-2- اقتصاد دولتی و فساد بین میزان و نحوه مداخله دولت در امور اقتصادی و شدت و گستره فساد اداری رابطه مستقیمی وجود دارد.(حبیبی،1375، 94) طی سالیان گذشته هزینه بیکفایتی مدیران نالایق به دلیل دولتی بودن بسیاری از سازمانهای تولیدی و خدماتی در ایران از محل بودجه عمومی بیتالمال و یارانههای دولتی تامین شده است. مقرراتی که توسط دولت و سازمان و شرکت های دولتی وضع میشود، همچون مقررات گمرکی، مصوبه های وزارتخانهها، شهرداریها، موسسات پولی و مالی و … مقررات حقوق انحصاری بوده و رانت ویژهای را برای این افراد در بوروکراسی دولتی بوجود میآورد و فروش این حقوق و مبادله آن ریشه بسیاری از فسادهای مالی – اداری را شکل میدهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 10:50:00 ب.ظ ]
|