پایان نامه ارشد : تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر افزایش جرأت ورزی و استقلال دانش آموزان دختر دبیرستانی |
استاد مشاور:
دکتر محمدرضا ذوقی پایدار
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر افزایش جرات ورزی و استقلال دانش آموزان دختر دبیرستانی مستعد اختلال اضطراب اجتماعی شهر همدان است که یکی از مهارت های اساسی برای زندگی سالم و توام با روابط سازنده است.جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر دبیرستانی مستعد اختلال اضطراب اجتماعی هستند که در سال تحصیلی 94-1393 در مقطع متوسطه شهر همدان مشغول به تحصیل بودند، حجم نمونه آماری 384 نفر از دانش آموزانی است که نمره بالایی در پرسشنامه هراس اجتماعی اسپین که در ابتدا به عنوان پیش آزمون گرفته شد، بدست آوردند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح این پژوهش طرح نبمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. به این ترتیب گروه آزمایش در معرض مداخله ی آزمایشی (کارگاه مهارت های ارتباطی) به مدت 5 جلسه 2 ساعته قرار گرفتند. سپس داده های پژوهش با بهره گرفتن از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره بررسی شدند.
نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی بر افزایش روابط اجتماعی، بازخورد سازنده در تعاملات، فهم صحیح طرف مقابل و پذیرش خود به عوان عضوی موثر در جامعه و روابط تاثیرگذار معناداری گذاشته و موجب افزایش جرات ورزی، استقلال و بهبود مهارت های ارتباطی شده است.
کلید واژه ها: مهارت های ارتباطی، جرات ورزی، استقلال، اختلال اضطراب اجتماعی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصلاول. 0
کلیاتپژوهش 0
1-1 مقدمه. 1
1-2 بیانمسئله. 2
1-3 اهمیتوضرورتتحقیق. 5
1-4 اهداف 6
1-4-1 هدفکلی: 6
1-4-2 اهدافجزیی: 6
1-5 فرضیههایپژوهش 6
1-5-1 فرضیهاصلی: 6
1-5-2 فرضیههایفرعی: 6
1-6 متغیرهایپژوهش 6
1- 7 تعریفمفهومیوعملیاتیمتغیرها 6
1-7-1 تعریفمفهومیمهارتهایارتباطی: 6
1-7-2 تعریفعملیاتیمهارتهایارتباطی: 7
1-7-3 مفهومجراتورزی (قاطعیت): 7
1-7-4 تعریفعملیاتیجراتورزی: 7
1-7-5 تعریفمفهومیاستقلال: 8
1-7-6 تعریفعملیاتیاستقلال: 8
1-7-7 تعریفمفهومیاختلالاضطراباجتماعی: 8
1-7-8 تعریفعملیاتیاختلالاضطراباجتماعی: 8
فصلدوم: 9
مبانینظریوپیشینهتحقیق. 9
2-1 مقدمه. 10
2-2 مفهومارتباطات 10
2-3 اجزایفرایندارتباطی. 12
2-4 انواعارتباطات: 13
2-4-1 ارتباطاتکلامیدرمقابلارتباطاتغیرکلامی: 13
2-4-2 ارتباطاتیکطرفهودوطرفه. 14
2-5 فهمارتباط. 15
2-6 انواعمهارتهایارتباطی. 15
2-6-1 گوشدادنموثر: 15
2-6-2 کنترلعواطف: 16
2-6-3 بینشنسبتبهارتباط: 16
2-6-4 قاطعیتدرارتباط: 16
2-7 شکلگیریارتباطموثر: 17
2-8 سهشرطبرایارتباطموثر: 17
2-8-1 سازگاری،کلیدارتباطاست 17
2-8-2 سنجشمرزها 18
2-8-3 شرطسومبرایایجادارتباط. 18
2-9 اصولششمادهایارتباطات: 18
2-10 مفهومجراتورزی: 21
2-11 درکدرستمفهومجراتورزی 22
2-12 منفعلبودن،سلطهجوبودن،پرخاشگربودنویاشجاعبودنیعنیچه؟. 23
2-12-1 رفتارونگرشمنفعل: 23
2-12-2 رفتارونگرشسلطهجویانه: 23
2-12-3 رفتارونگرشپرخاشگرانه: 23
2-12-4 رفتارونگرششجاعانه: 24
2-13 چگونهجسوروقاطعباشیم؟. 24
2-14 مفهوماستقلال. 24
2-15 استقلالواختیار. 25
2-16 استقلالووابستگی. 25
2-17 استقلالوهویت 26
2-18 سبکفرزندپروریواستقلال. 26
2-20 مفهوماضطراباجتماعی. 27
2-22 شرایطبروزاضطراباجتماعی. 31
2-23 خصوصیاتافرادکمرو. 31
2-24 کاهشودرمانهراسوکمرویی. 31
2-24-1 داروهایروانگردان: 32
2-24-2 آموزشمهارتهایاجتماعی: 33
فصلسوم 38
روشپژوهش 38
3-1 مقدمه. 39
3-2 طرحپژوهش 39
3-3 جامعهآماری 39
3-4 نمونهوروشنمونهگیری 39
3-5 ابزارهایاندازهگیری 40
3-5-1 پرسشنامههراساجتماعیاسپین: 40
3-5-2 پرسشنامههوشهیجانیبار-آن. 41
3-6 رواییابزاراندازهگیریتحقیق. 43
3-7 پایاییابزاراندازهگیری 43
3-8 روشهایآماریتجزیهوتحلیلاطلاعات 44
3-9 مراحلاجرایپژوهش 44
3-9-1 محتوایجلساتآموزشی. 45
3-9-1-1 جلسهاول: 45
3-9-1-2 جلسهدوم: 45
3-9-1-3 جلسهسوم: 46
3-9-1-4 جلسهچهارم: 46
3-9-1-5 جلسهپنجم: 46
فصلچهارم 48
تحلیلدادهها 48
1-4 تحلیلدادهها: 49
2-4 توصیفدادهها: 49
3-4 تحلیلاستنباطیدادهها: 50
فصلپنجم 55
نتیجهگیریوپیشنهادات 55
5-1 مقدمه. 56
5-2 یافتههایتحقیق. 56
5-2-1 فرضیهاصلیپژوهش 56
5-2-2 فرضیههایفرعی. 58
5-3 محدودیتهایپژوهش 59
5-3-1 محدودیتهایدراختیارمحقق. 60
5-3-2 محدودیتهایخارجازاختیارمحقق. 60
5-4 پیشنهادات 60
5-4-1 پیشنهادهایکاربردی 60
5-4-2 پیشنهاداتپژوهشی. 60
فهرستمنابعفارسی: 61
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-06] [ 01:56:00 ب.ظ ]
|