و در آخر باید به این نکته اشاره کرد که ، مرور ادبیات، دو رویکرد اصلی را در تعاریف مربوط به مفهوم رفتار شهروندی سازمانی مشخص می کند. 1-رفتارهای در نقش و فرانقش : محققان اولیه رفتار شهروندی سازمانی را جدای از عملکرد داخل نقش تعریف و تأکید کردند که رفتار شهروندی سازمانی بایستی به عنوان رفتار فرانقشی مورد توجه قرار گیرد. ماریسون[88] ( 1994) واژه « گستره شغلی درک شده »  را برای تمایز بین این دو دسته از رفتارهای « در نقش » و « فرانقش » بکار برد و بیان کرد، هرچه کارمند دامنه شغل را گسترده تر درک نماید ، فعالیت های بیشتری را به عنوان فعالیت های « در نقش » تعریف می کند . این فرض بر این نکته تأکید دارد که یک عامل تعیین کننده مهم برای اینکه یک فعالیت رفتار شهروندی سازمانی خوانده شود این است که کارکنان به چه گستردگی مسؤولیت های شغل شان را تعریف کنند. 2-تمام رفتارهای مثبت در داخل سازمان : رویکرد دیگر ، رفتار شهروندی سازمانی را از عملکرد کاری مورد توجه قرار می دهد . اتخاذ چنین رویکردی مشکل تمایز میان عملکردهای نقش و فرانقش را مرتفع می سازد . در این رویکرد ، رفتار شهروندی سازمانی بایستی به عنوان یک مفهوم کلی شامل تمام رفتارهای مثبت و سازنده افراد در داخل سازمان همراه با مشارکت کامل و مسؤولانه ، در نظر گرفته شود) قلی پور و حسنی کاخکی ؛ 1386 :  119-120 ). در قسمت زیر خلاصه ای از مهم ترین تعاریف رفتار شهروندی سازمانی به عنوان جمع بندی از این قسمت بیان می گردد. جدول 2-3 ) خلاصه تعاریف رفتار شهروندی سازمانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...