2- 7 اهمیت وضرورت مدل

تحقق رویکردهای متعالی بانک ملی ایران از طریق کسب رضایت مشتریان ، بازاریابی نوین ، بهبود کیفیت و …می باشد که  مستلزم ایجاد بستری مناسب برای حرکت سریع و پرشتاب مجموعه فعالیت ها و فرآیندهای عملیاتی در قالبی هدفمند و سنجش اثر بخشی است وباتوجه به  ارزیابی نحوه عملکرد فرآیند ها با هدف ترسیم چرخه بهبود مستمر و بهره مندی از نتایج حاصله بصورت یک فعالیت یادگیری مستمر در اصلاح رویکردسازمان ، درک نقاط قوت و ضعف آن بصورت چرخه ای دائمی از طریق انجام ارزیابی های مستمر و ارائه اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه می تواند مسیر تعالی سازمان ها و حرکت آنها به جلو را تسهیل و تسریع نماید. مدل تعالی سازمانی بعنوان الگویی جامع در شناسائی نقاط ضعف وقوت و سنجش توان عملکردی سازمان ها از طریق طراحی و اجرای نظام ارزیابی عملکرد سازمان ها ، ،اجرای بهینه اهداف ، بررسی نتایج حاصله و سنجش اثر بخشی اقدامات انجام شده ، را موردتحلیل قرار داده و سطح کامیابی سازمان ها را در نیل به تعالی مشخص می سازد. انتخاب این مدل به منظور استقرار در بانک ملی ایران و نیل به تحقق هرچه بهتر اهداف عالیه سازمان می باشد . بدیهی است تعریف فعالیت های خود ارزیابی وعارضه یابی بصورت مستمر و تعیین نقاط قوت و ضعف و انجام پروژه های مطالعاتی برای تقویت نقاط مثبت و مرتفع نمودن نقایص و کاستی ها می تواند در گذر زمان و با حمایت و تعهد مسئولین سازمان ، دسترسی چشم انداز تعیین شده را محقق ساخت . همچنین مدل تعالی سازمانی به دلایل متعددی از جمله دلایل زیر اهمیت بیشتری برای صنایع و سازمانهای پیشتاز در کشور ما دارد. (www.efqm.org/model-criteria) – این مدل از فرآیندهای سازمانی سیستماتیک و فراگیر برخوردار است . – نسبت به تغییر و تحول و نیازهای ذی نفعان واکنش سریع دارد. – به نتایج کسب شده توسط سازمان توجه ویژه ای دارد. – ارزیابی مبتنی بر واقعیات است . – مشارکت گسترده کارکنان در انجام امور را مد نظر قرار میدهد. – نقاط قوت زمینه های بهبود پذیر در این مدل قابل شناسائی است . – زبان مشترک مدیریت و کارکنان را فراهم میکند. – به منظور  سر آمد کردن سازمان از روش خود ارزیابی استفاده می شود. – محرکی برای یادگیری های فردی و سازمانی است. – شناسایی حوزه های تمرکز فعالیتهای بهبود

8-2   بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی درمدل تعالی سازمانی

مفاهیم بنیادی سرآمدی، مفاهیمی‌هستند که این مدل بر آنها بنا شده است و در واقع پایه و اساس مدل اند. این مفاهیم، برگرفته از اعتقادات و باورهای محوری شرکت و سازمانهای سرآمد قرن بیستم هستند. سازمانهایی که در عمل و با باور به این مفاهیم، شرکتهایی ساخته اند که در تاریخ کسب و کار ماندگار شده اند. از سویی، تحقیقات نشان می‌دهد که این مفاهیم، با نظریات متفکران و صاحب نظران علم مدیریت در مورد اهدافی که یک سازمان باید به آنها دست یابد همخوانی و سازگاری دارد. به عبارت دیگر، نظریات اندیشمندان و عملکرد سازمانهای سرآمد در قرن 20 تصویری از یک سازمان سرآمد رقم زده است که در این مفاهیم گنجانده شده است. لذا شرایط اساسی سرآمدی، اعتقاد و عمل به این مفاهیم در تمامی‌به ویژه در بین مدیران ارشد آن است. در مدل تعالی سازمانی این مفاهیم بنیادین به شرح زیر هستند: (نجمی،منوچهر ،1389)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...