(2012 : John W. Cadogan ( فصل سوم: روش­تحقیق

1.3   مقدمه:

هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ماست . به منظور آگاهی ازمشکلات دنیای اجتماعی، روش­های علمی، تغییرات قابل­ملاحظه­ای پیدا­کرده­اند. این حرکت­ها سبب­شده­که برای بررسی رشته­های مختلف انسانی، از روش علمی استفاده­شود.( ایران نژاد پاریزی ، 1378 : 9) از جمله ویژگی­های مطالعه علمی که هدفش حقیقت­یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می­باشد و انتخاب روش­تحقیق مناسب به هدف­ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرائی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش­های تحقیق است .

2.3   روش­تحقیق:

تحقیق را می­توان تلاشی منظم و سازمان­یافته برای بررسی مسئله خاص که به یک راه­حل نیازدارد توصیف­کرد و شامل گام­هایی است که طراحی و پیگیری می­شوند تا پاسخ­هایی برای مساله مورد­علاقه ما بدست­آید . (سکاران،1380: 6) هدف از تحقیق کاربردی به دست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده برطرف گردد. دراین نوع تحقیقات هدف کشف دانش تازه­ای است که کاربرد مشخصی درباره فرآورده یا فرآیندی در واقعیت را دنبال­می­ کند. (خاکی،1379: 94)          مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگی­های متغیرهای یک موقعیت صورت­می­گیرد. مطالعات توصیفی همچنین برای درک ویژگی­های سازمان­هایی که رویه­های مشابهی­دارند، به­کار­می­رود .   بطور کلی باید گفت این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی و از جهت روش گردآوری داده ها، توصیفی و بطور مشخص ترکیبی از نوع توصیفی- همبستگی  است.  

3.3   متغیرهای تحقیق:

در انجام پژوهش برای پاسخ به سوالات یا آزمودن فرضیه ­ها، لازم است که متغیرها شناسائی­شوند . در این پژوهش از 2 نوع متغیر استفاده شده است : متغیر مستقل انعطاف­پذیری استراتژیک ( از بعد تجربه­صادرات ، تصمیم ­گیری و هماهنگی )          و متغیر وابسته توسعه بازار و عملکرد صادراتی است.

4.3   روش گردآوری داده ها:

در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. روش کتابخانه ای:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...