فصل نخست :جامعه آماری و نمونه آماری این فصل بخش میدانی و عملی تحقیق با حضور در زندان امیر آباد شهرستان گرگان و انجام آزمون و سنجش از طریق پرسشنامه بر روی 50 نفر از زندانیان استان گلستان و تجزیه و تحلیل داده ها و نمره دهی و نتیجه گیری از آنان انجام شده است. مبحث اول:روش تحقیق معرفی روش شناسی بخش مهمی از هر تحقیق را تشکیل می دهد آنچه یک تحقیق و نتایج حاصل از آن را معتبر می سازد همانا به کارگیری مناسب ترین روش برای انجام آن است. کلمه تحقیق در لغت به معنی:«به حقیقت امری رسیدن،راست و درست کردن و نیز جستجو کردن،آگاه شدن و حقیقت را یافتن و از این قبیل مصادیق به کار رفته است»پژوهشگر سعی دارد که برای رسیدن به حقیقت و کشف آن از راه و روشی درست تر و نزدیک تر به هدف استفاده کند.روشی که بتواند با توجه به ماهیت پژوهش و با بهره گرفتن از ابزار ها و داده های آن همه زوایا و جنبه های آن را بشناساند و به تبیین آن بپردازد حال می توان پذیرفت که هیچ علمی فاقد روش نیست.دستاوردهای هر تحقیق علمی به همان نسبت حائز اهمیت است که با روش های درست صورت گرفته باشند.هیچ دانشی را نمی توان بدون روش تصور کرد.روش در هر تحقیق با توجه به اهداف آن تعیین می شود.زیرا به علت متفاوت بودن ماهیت وقایع و حقایق،راه های دستیابی به آنها مختلف است.در این فصل به روش اجرای تحقیق،جمعیت و نمونه آماری،روش جمع آوری اطلاعات و سایر مراحل پرداخته می شوند .[293] گفتار اول : متغیرها و تعاریف آنها در تعریفی که از متغیر می کنند این است که:«صفت یا خصیصه ای است که از شخصی به شخص دیگر و از موردی به مورد دیگر متفاوت است.در حقیقت ویژگی های متمایز کننده یک گروه را متغیر می نامند.»که به انواع مختلفی تقسیم می شود.[294] در این تحقیق و پژوهش متغیر مستقل ما «باور های دینی و مذهبی و عقاید دینی»و متغیر وابسته ما«تعدیل گرایشات و انگیزه های مجرمانه است.» همانطور که می دانیم متغیر مستقل،متغیر محرک یا درونداد،است که بوسیله پژوهشگر اندازه گیری یا دست کاری می شود.به عبارت دیگر متغیر مستقل مقدمه و متغیر وابسته نتیجه آن است.متغیر وابسته یا متغیر پاسخ،برونداد یا ملاک است.و به این دلیل وابسته نامیده می شود که وجود آن بستگی به متغیر مستقل دارد و تاثیر متغیر مستقل بر روی آن نمودار یا اندازه گیری می شود.(همان،صفحه 184 و 185) متغیر مستقل ما در این تحقیق باورهای دینی و اعتقادی افراد زندانی به عنوان جامعه آماری و نمونه تحقیق است.ما با اندازه گیری متغیر مستقل که همانا باورهای دینی افراد زندانی است می خواهیم به میزان این اعتقاد،درجه باورمندی و پایبندی افراد به امور مذهبی و دینی،باور امری ماورائی و میزان و تاثیر آن در جلوگیری و ایجاد مانع در گرایش های مجرمانه و انحراف افراد و همچنین میزان اثرگذاری این باورها در کاهش میل افراد و برهم زدن سود زیان جرم را بررسی کنیم.متغیر وابسته یا نتیجه ما نیز تاثیری است که در گرایشات مجرمانه و میزان تعدیلی که بوسیله باورهای دینی در این گرایشات ایجاد می شود است که به چه میزان منجر به پیشگیری از وقوع جرم و یا بازتولید یک فعل مجرمانه و برهم زدن خلوت مجرمانه و در نهایت میزان بازدارندگی این اعتقادات و باورها در افراد دارد. گفتار دوم : خلاصه و روش اجرا بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی که شامل (جداول یک بعدی، دو بعدی، و …) می باشد، پرسشنامه شامل سوالات باز یا بسته با طیف لیکرت و اسمی یا هر دو می باشد.جهت بررسی و توصیف متغیرها،از روش پرسشنامه که با توجه به اینکه،اصلی ترین منبع داده ها برای تحقیق حاضر است که به طور علمی باید گفت از روش پیمایشی،افراد مورد نظر در تحقیق حاضر را مورد سنجش قرار می دهیم تا به نتایج مورد نظر دست یابیم . در قسمت توصیفی در فصل چهار به بررسی هر متغیر(هر سوال) پرداخته و به صورت جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. فراوانی و درصد فراوانی میزان جواب نداده ها میانگین و ماکزیموم هر کدام مشخص شده است که با توجه به جداول یک بعدی برای هر متغیر (سوال) است. مبحث دوم : ابزار سنجش در این تحقیق از ابزار و مواردی که استفاده شده است نوشته و تحقیقاتی بوده که به صورت کتب ، مقالات ، پایان نامه ها ، اینترنت و موارد دیگر که به صورت سند و نوشته هایی که مورد تایید و حاصل کوشش و بررسی افرادی بوده که به وسیله ی آنها صورت گرفته است تا افراد دیگر بتوانند از آن بهره و سود جویند مورد استفاده قرار گرفته است.درنهایت از تحقیق میدانی با بهره گرفتن از روش آزمونی و تهیه پرسشنامه از زندانیان استان گلستان صورت گرفته است. با توجه به اینکه پدیده های انسانی و اجتماعی پدیده های پیچیده ای هستند و از سوی دیگر روش های تحقیق نیز بسیار متنوع و متعددند،لذا پژوهشگر باید بررسی مناسب را جهت دستیابی به واقعیت به کارگیرد و با روش های مطلوب به نتایج قابل قبول برسد.از آنجایی که روش پژوهش حاضر توصیفی و استنباطی است برای مورد آزمون قرار دادن،از دو روش کتابخانه ای وپیمایشی «توصیفی و استنباطی» برای دستیابی به نتایج مورد نظر استفاده کرده ایم تا به این ترتیب به توصیف متغیرها و روابط بین آنها و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر بپردازیم. پیمایش به معنی تکنیک خاصی در گردآوری اطلاعات نیست هرچند عمدتاً از پرسشنامه استفاده می شود اما فنون دیگری از قبیل مصاحبه عمیق و مصاحبه ساختنی مشاهده تحلیل محتوایی هم به کار می رود.[295]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...