از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می­شود بهترین تعریفی که با آن چه مورد نظر ماست مطابقت دارد، چنین است:«روش تحقیق مجموعه ­ای از قواعد، ابزار و راه­های معتبر، قابل اطمینان و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.»(خاکی،1378،ص201). در تحقیق علمی آنچه که مورد توجه است، شناخت علمی می­باشد، سایر ابزارهای کسب معرفت هر چند که به جای خود مفید و مطلوب هستند ولی در شناخت علمی مورد  توجه قرار نمی گیرند. چگونگی گرد آوری شواهد و تبدیل آنها به یافته­ها تحت عنوان«روش شناسی» یاد می­شود. روش علمی یا روش پژوهش علمی فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نا معین است(مقیمی،1390،ص17).  

3-2)نوع و روش تحقیق :

3-2-1) انواع روش تحقیق

تحقیقات علمی بر اساس دو مبنا یعنی هدف و ماهیت و روش تقسیم بندی می شود بر اساس هدف تحقیقات علمی را می توان به سه گروه بنیادی، کاربردی و عملی تقسیم کرد.تحقیقات بنیادی که گاه تحقیقات مبنایی یا پایه ای خوانده می شود، در جست و جوی کشف حقایق و واقعیت ها و شناخت پدیده ها و اشیا بوده،که مرزهای دانش عمومی بشر را توسعه می دهند و قوانین علمی را کشف نموده، به تبیین ویژگی ها و صفات یک واقعیت می پردازند تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که توسط تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات عملی را باید تحقیقات حل مسأله یا حل مشکل نامید، زیرا نتایج آن مستقیما برای حل مسأله به کار گرفته می شود. بر اساس ماهیت و روش،تحقیقات علمی را می توان به پنج گروه تقسیم بندی کرد که عبارتند از : تحقیقات تاریخی ، توصیفی، همبستگی،تجربی و علی. روش تحقیق تاریخی با بهره گرفتن از اسناد و مدارک معتبر انجام می شود تا از این طریق بتوان ویژگی های عمومی و مشترک پدیده ها و حوادث تاریخی و دلایل بروز آنها را تبیین کرد. در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده،متغیر یا مطلب چگونه است.به عبارت دیگر،این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن می پردازد،ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و ارتباط بین متغیرها را بررسی می نماید. تحقیق عملی است منظم که در نتیجه آن پاسخ هایی برای سؤال های مورد نظر در موضوع تحقیق بدست می آید. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راه های نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است(نادری و نراقی،1380). جان بست در کتاب روش های تحقیق در علوم تربیتی، روش های پژوهش را به سه گروه تحقیق تجربی (آزمایشی)، تحقیق برآوردی، ارزیابی، توصیفی (میدانی) و تحقیق تاریخی، تقسیم نموده است. خلیلی شورینی نیز در کتاب روش های تحقیق در علوم انسانی هشت روش تحقیق تاریخی، تحقیق توصیفی، تحقیق موردی و زمینه ای، تحقیق تداومی و مقطعی، تحقیق همبستگی، تحقیق علی یا پس از وقوع، تحقیق تجربی و تحقیق نیمه تجربی را مطرح نموده است خلیلی شورینی،1380).

3-2-2)تحقیق توصیفی پیمایشی

همانطور که پیش از این اشاره شد، در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده،متغیر یا مطلب چگونه است.به عبارت دیگر،این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن می پردازد،ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و عندالزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می نماید(حافظ نیا،1377، ص.62). از آنجا که هدف از این پژوهش، توصیف شرایط و پدیده های مورد بررسی به منظور شناخت شرایط موجود و بررسی چگونگی تاثیر عوامل مرتبط با محصول و عوامل مرتبط با مشتری بر جذب،حفظ و وفاداری مشتری می باشد، می توان گفت این تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی قرار می گیرد. پیمایش،روشی برای بدست آوردن اطلاعاتی درباره دیدگاه ها،باورها،نظرات،رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است. روسی[7]، رایت[8] و اندرسون[9]،به شکلی رسمی تر،پیمایش را چنین تعریف می کنند:«پیمایش مجموعه ای از روش های منظم و استاندارد است که برای جمع آوری اطلاعات درباره افراد،خانواده ها و یا مجموعه های بزرگتر مورد استفاده قرارمی گیرد.جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش از افرادی که به طور منظم انتخاب شده و در گروه هایی نمونه دسته بندی شده اند،صورت می گیرد» (اعرابی؛ایزدی،1384، ص45). بنابراین این تحقیق از نوع پیمایشی می باشد. در بخش کمی جهت ارزیابی پدیده مورد توصیف از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی(میدانی)استفاده شده است. با توجه به اینکه در این تحقیق تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته تصمیم گیری افراد به انجام بازاریابی ویروسی جهت ورود به شبکه فروش شرکت آدیداس مورد نظر است و همچنین جنبه کاربردی این تحقیق، روش انجام این تحقیق، روش توصیفی- پیمایشی می باشد. لذا ما در این تحقیق به دنبال عوامل موثر بر بازاریابی ویروسی افراد در شبکه فروش محصولات آدیداس می باشیم. ضمنا ما سعی داریم در این تحقیق متغیرهای مستقل بیشتری مورد بررسی قرار گیرند و سپس پیشنهاداتی را جهت توانمند سازی کار ارائه گردد. روش تحقیق میدانی تصویری جامع و گسترده در مورد عوامل موثر بر رفتار تصمیم گیری افراد به انجام بازاریابی ویروسی جهت ورود به شبکه فروش شرکت آدیداس ارائه می نماید و محقق تمام مواردیکه در این زمینه مطرح است،  مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در این تحقیق ما سعی داریم هر چه بیشتر متغیرهای ناخواسته کنترل گردند. در انجام موارد مذکور روش کار به این صورت است که ابتدا موقعیت فعلی عوامل موثر بر رفتار بازاریابی ویروسی در بازاریابی شبکه ای با انجام بررسی های تطبیقی مورد کنکاش قرار می گیرد و سپس با تحلیل از آزمون همبستگی پیرسون و نرمال بودن کولموگروف-اسمیرنوف و آلفای کرونباخ جهت اعتبار پرسشنامه استفاده خواهد شد که از طریق نرم افزار SPSS محاسبه می گردد. برای انتخاب نرم افزار آماری و انجام نوع آزمون ابتدا چند مورد باید بررسی شود:

  1. تشخیص انواع داده (واگان،1384):
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...