پایان نامه با موضوع ایجاب و قبول، تغییر جنسیت، شرط ضمن عقد |
در این رابطه ماده 1087 قانون مدنی میگوید: «اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده باشد یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین میتوانند بعد از عقد مهر را به تراضی معین کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آنها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود». و حال در زمانی که زن تغییر جنسیت دهد، این بحث مطرح است که آیا او مستحق مهریه است یا اینکه با انحلال ازدواج سابق، مهریه منتفی شده و مرد ملزم به پرداخت آن نخواهد بود. آیا اگر تعییر جنسیت پس از نزدیکی انجام شده باشد باید تمام مهر را پرداخت نمود یا اینکه اگر پیش از نزدیکی انجام شده باشد نصف مهریه بر او واجب است؟ آیا اگر تغییر جنسیت از سوی زوجه و بدون رضایت زوج صورت گرفته باشد چیزی بر عهدهی او نخواهد بود؟ در این مورد چند نظر متصور است: الف) نظریه عدم لزوم پرداخت مهریه مطلق، استدلال معتقدین به این نظریه، این میباشد که چون حقیقت ازدواج این است که مهریه به عنوان معوض (عوض) در مقابل (بضع) است و لذا، تغییر جنسیت موجب انفساخ این معاوضه است پس عوض به جای اول خودش برمیگردد و در وضعیت جدید ازدواج تعهدی در مقابل پرداخت مهریه نخواهد داشت. و اگر پیش از تغییر جنسیت مهریهی زوجه پرداخت شده باشد باید به زوج برگردانده شود[46]. در نقد این مطلب گفته شود،که حقیقت و قوام نکاح در بین خردمندان،تنها به ایجاب و قبول صحیح است و مهریه به منزله هدیهای است که مرد آن را به همسرش اهداء میکند و قانونگذار اسلام افزون بر ارکان نکاح، واجب کرده است. هر چند که نکاح دائم بدون مهر را صحیح میداند آیهای از قرآن کریم میباشد. و اگر زنانی را که با آنان نزدیکی نکردهاید و مهری بر ایشان مقرر نداشتهاید، طلاق دهید، گناهی انجام نشده ولی آنها را به چیزی درخور، بهرهمند سازید،توانگر به قدر توان خود و درویش به قدر توان خود،این کاری است شایسته نیکوکاران. نظریه لزوم پرداخت کل مهریه مطلق حضرت امام خمینی (ره) در کتاب تحریر الوسیله این دیدگاه را قویتر دانسته و میفرماید: اگر مردی زنی را تزویج کند سپس جنس زن تغییر کند، از وقت تغییر، تزویج باطل است. و اگر قبل از تغییر با او دخول کرده باشد تمام مهر، بر او واجب است. و آیا با عدم دخول، نصف مهر یا تمام آن بر مرد واجب است؟ در آن اشکال است و اشبه، تمام مهر است[47]. دلیل معتقدین به این نظریه این است که: (مهر) اعتبار کردن چیزی است برای زوجه، افزون بر زوجیت، بنابراین مهریه از قبیل شرط ضمن عقد نکاح است و هرگاه عقد با این شرط بسته شود و قانونگذار آن را امضاء کند براساس قاعدهی المؤمنون عقد شروطهم، اقتضای آن، این است که زوجه، مالک مهر میشود. در نقد این نظریه، گفته شده: با توجه به روایات مستضعفین و معتبری که، واجب بودن مهر را به آمیزش وابسته میدانند، نمیتوان گفت پرداخت مهریه تغییر جنسیت زن بدون آمیزش واجب است. از جمله روایات مطرح شده به روایت ذیل است. عبداله بن سنان از امام صادق (ع) نقل میکند: در حالی که من حضور داشتم، پدرم از آن حضرت، دربارهی مردی پرسید که با زنی ازدواج کرده است و این زن هم بر او وارد شده است، لکن این مرد با او نزدیکی نکرده و به وی دست نیافته، تا اینکه او را طلاق داده است، وضعیت او چگونه خواهد بود. حضرت فرمود: هرگاه با او نزدیکی کند، غسل و مهر و عده بر او واجب میشود[48]. در این روایت میبینیم که امام صادق (ع) نزدیکی را سبب واجب شدن تمام مهر میداند، لذا در مییابیم هرگاه دخول صورت نگیرد، تمام مهر واجب نخواهد شد بر این اساس وقتی تغییر جنسیت یکی از زن و شوهر و پیش از نزدیکی میان آن دو باشد، تمام مهر بر شوهر واجب میشود و اگر پیش از نزدیکی باشد، نصف آن و احتیاط آن است که میان دو طرف مصالحه صورت گیرد. در نقد نظریه قبل، با توجه به روایت مطرح شده، دریافتیم که امام صادق (ع) پرداخت کل مهر را منوط به نزدیکی و دخول دانستند، لذا وجود اجبار معتبر و فتوای فقهای عظام و قانون مدنی ایران، این مطلب را مستحکم میکند. حضرت امام خمینی (ره) میفرماید:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 11:21:00 ب.ظ ]
|