2-2 فرایند ارزش گذاری ارزش گذاری، عبارت است از تخمین ارزش یک دارایی، بر اساس مقایسه آن دارایی با دارایی های مشابه و یا بر اساس ارزش فعلی متغیرهایی که بازده آتی دارایی به آن ها بستگی دارد. فرایند ارزش گذاری، شامل این مراحل است: -شناخت شرکت: این مورد شامل ارزیابی صنعت،موقعیت رقابتی شرکت در صنعت و استراتژی شرکت است. تحلیلگر مالی، از این اطلاعات به همراه گزارش های مالی شرکت، برای پیش بینی عملکرد آتی شرکت استفاده می کند. منظور از شناخت شرکت، شناخت استراتژی شرکت و نیز اقتصاد کلان و صنعتی است که زمینه ساز فعالیت شرکت هستند. از انجا که بنگاه های فعال در یک صنعت خاص تحت تاثیر عوامل اقتصادی و تکنولوژیکی مشابهی می باشند، شناخت صنعت، اساس شناخت شرکت است. -پیش بینی عملکرد آتی شرکت: فروش، سود و موقعیت مالی آتی شرکت، متغیرهای ورودی مدل ارزش گذاری می باشند. -انتخاب مدل ارزش گذاری: که شامل مدلهای مطلق و نسبی ارزشگذاری می شود. -محاسبه ارزش شرکت :که ارزش شرکت بر اساس هر یک از مدلهای ارزشگذاری محاسبه می شود (بخشیانی وراعی 1387) 2-3 کاربردهای ارزش گذاری سهام تحلیلگران مالی از مفاهیم و مدل های ارزش گذاری، در موارد زیر استفاده می کنند: -انتخاب سهام: از مهمترین وظایف تحلیلگر مالی، توصیه خرید یا فروش سهام یک شرکت، بر اساس تفاوت میان قیمت و ارزش ان سهام است. (بخشیانی وراعی،1387) بطور کلی تئوریهای قیمت گذاری بر اساس دو رویکرد ارزش شرکتها را برآورده میکنند اول مدل تجزیه و تحلیل بنیادی که در این روش ارزش شرکت مستقیما از پرداختهای مورد انتظار آتی بدون رجوع به ارزش بازار سایر شرکتها برآورده میشود. دوم، مدل ارزشیابی بر مبنای بازار که ارزش برآوری بوسیله بررسی ارزش بازار شرکتهای مشابه بدست می آید در این رویکرد ضریب شرکتهای مشابه (P/E) با محرک ارزش (سودآوری) شرکت مورد بررسی تطبیق میکند (بهوجراج ولی[3]، 2002) -ارزیابی رویدادها: ابزارهای ارزش گذاری برای ارزیابی رویدادهایی، مانند ادغام و اکتساب یا تجزیه شرکت ها، فروش بخشی از شرکت و یا تغییر در ساختار سرمایه شرکت، استفاده می شوند. این رویدادها می توانند با ایجاد تغییر در جریان نقدی آتی شرکت، ارزش سهام آن را تحت تاثیر قرار دهند. -ارزیابی استراتژی شرکت: ار آنجا که هدف شرکت ها افزودن بر ثروت سهامداران است استراتژی شرکت ها را می توان با بررسی تاثیر آن استراتژی بر ارزش سهام، ارزیابی کرد. -استخراج انتظارات بازار: قیمت مشاهده شده در بازار، نشان دهنده انتظارات سرمایه گذاران از عملکرد آتی شرکت است. با بهره گرفتن از مدل های ارزش گذاری و قیمت مشاهده شده در بازار، می توان برآورده بازار از نرخ رشد و جریان نقدی آتی شرکت را محاسبه کرد (بخشیانی وراعی، 1387). 2-3-1 مفهوم نظری مدل تجزیه و تحلیل بنیادی عملکرد جاری یک شرکت که درصورتهای مالی خلاصه شده است تاثیر مهمی در ارزیابی بازار از پرداختهای خالص آتی شرکت دارد. مدل تجزیه و تحلیل بنیادی، روش تحلیل اطلاعات صورتهای مالی گذشته و جاری، اطلاعات سایر شرکتهای مشخص ، صنعت و اطلاعات کلان اقتصادی برای پیش بینی پرداختیها و سرانجام رسیدن به ارزش ذاتی شرکت می باشد(پنمن 2004). انگیزه اصلی مدل تجزیه و تحلیل بنیادی شناسایی سهام با قیمت گذاری نادرست برای مقاصد سرمایه گذاری می باشد. به هر حال در یک بازار کارا نقش مهمی برای مدل تجزیه و تحلیل بنیادی وجود دارد، از آنجایی که این مدل جهت کمک به تعیین ارزشیابی بازار شرکت بکار می رود بنابراین فرایند تصمیم گیری سرمایه گذاران و ارزشیابی شرکتهای خصوصی را تسهیل می کند (کوتاری[4] 2001) 2-4پیش بینی عملکرد آتی شرکت عملکرد آتی شرکت به شرایط کلان اقتصادی( که کم و بیش بر تمام بنگاهها اثر می گذرد) و نیز به ویژگی های هر شرکت بستگی دارد. 2-4-1 پیش بینی اقتصادی تحلیل صنعت و موقعیت رقابتی شرکت در چارچوب وضعیت کلان اقتصادی انجام می گیرد. در روش بالا به پایین پیش بینی عملکرد شرکت، از تحلیل اوضاع اقتصاد کلان شروع می کنیم سپس به تحلیل صنعت و در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده به تحلیل شرکت می پردازیم. برای مثال : می توان با تحلیل اقتصاد کلان، تقاضای کل صنعت راپیش بینی کرد، سپس با تحلیل صنعت و شرکت، سهم شرکت از تقاضای کل برآورده کرده، عملکرد مالی شرکت را پیش بینی کرد. روش دیگر، تحلیل پایین به بالا نام دارد.،در این روش از گستردگی حجم تقاضا برای محصولات شرکت ها به برآورد تقاضای کل و در نهایت برآورد اوضاع کلان اقتصادی می پردازیم. 2-4-2 پیش بینی مالی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...