1-6. فرضیه ­های تحقیق

  • فرضیۀ اصلی:

بین شاخص­های ارزیابی  عملکرد مدیران با متغیرهای جمعیتی- اجتماعی در شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه ارتباط معناداری وجود دارد. 1-6-2. فرضیات فرعی: فرضیۀ 1.  بین جنس با  نظام  ارزشیابی عملکرد مدیران  شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد. فرضیۀ 2.  بین سن با  نظام  ارزشیابی عملکرد مدیران  شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد. فرضیۀ 3.  بین تحصیلات با  نظام  ارزشیابی عملکرد مدیران  شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد. فرضیۀ 4.  بین سابقه خدمت با  نظام  ارزشیابی عملکرد مدیران  شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد. فرضیۀ 5.  بین میزان تأثیر متغیرهای زمینه­ای (جنس، سن، تحصیلات و سابقه خدمت) با شاخص­های ارزیابی عملکرد مدیران  شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد. 1-7.   تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم و شاخص­ها ارزیابی عملکرد[21] فرایندی است که به وسیلۀ آن کار کارکنان در فواصلی معین و به طور رسمی، مورد بررسی و سنجش قرار می گیرند (سعادت، 1375: 214). به عبارت دیگر، ارزیابی عبارت است از «فرایند منظمی از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور اینکه آیا اهداف برآورده شده است یا نه و اگر برآورده نشده به چه میزان(به نقل از زارع،140؛  L. R. Gay. 1996:7). مدل هرسی[22] و گلداسمیت[23]، یا مدل اچیو[24]: یکی از مدل هایی است که به وسیلۀ هرسی و گلداسمیت، به منظور کمک به مدیران در تعیین علت وجود مشکلات عملکرد و به وجود آوردن استراتژی های تغییر به منظور حل این مشکلات، طرح­ریزی گردید. در تدوین مدلی برای تحلیل عملکرد انسانی، هرسی و گلداسمیت دو هدف اصلی را در نظر داشتند. قدم اول در مدل اچیو توجه به انگیزش و توانایی پیروان است. پیرو باید تا حدی میل و مهارت های لازم را جهت انجام تکلیف داشته باشد در قدم دوم، پورتر و لاولر[25] با افزودن تصور نقش یا درک مستقل، این ایده را بسط دادند. پیروان جهت انجام مناسب هر کار و وظیفه باید درک صحیحی از نحوه انجام آن داشته باشند. مدل اچیو بازخورد را که شامل آموزش هر روزه و ارزیابی رسمی در عملکرد افراد است، بسیار مؤثر می داند. هرسی و گلداسیمت هفت متغیر مربوط به مدیریت عملکرد اثر بخش را از میان بقیه برگزیده اند و با ترکیب حرف اول هر یک از متغیرهای عملکردی واژه هفت حرفی اچیو را جهت به خاطر سپردن مطرح نمودند. در واقع مدل Achieve عوامل ذیل را به عنوان عوامل اصلی و تأثیر گذار در عملکرد نیروی انسانی معرفی نموده است(هرسی و گلداسمیت،1378: 198).


lass="entry-footer">Edit“تحقیق درباره ارزشیابی عملکرد، ارزیابی عملکرد”
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...