در یک سازمان هر فرد برای پیشرفت و نیل به اهداف تعیین شده شغلی نیاز به آگاهی از موقعیت خود دارد این آگاهی موجب می­شود که او از نقاط قوت و ضعف عملکرد و رفتار خود مطلع گردد و تمهیدات لازم را برای اثربخشی بیشتر کوشش­هایش به کار برد. سازمان­ها نیز نیاز به شناخت کارائی خود دارند تا براساس آن وضعیت نیروی انسانی خود را بهبود بخشید و بدین طریق بر حجم تولید و ارائه خدمات خود بیفزایند و در روند حرکت­های خود تحولات مثبت ایجاد کنند ارزشیابی کارکنان یکی از مؤثرترین ابزارهای ارتقاء، کارآمدی، توانمندسازی و بهسازی نیروی انسانی است ارزشیابی ابزاری است که سازمانها و کارکنان را در تأمین این نیازها کمک می‌کند اگر این ابزارها بخوبی طراحی گردد و به نحو صحیح مورد استفاده قرار گیرد، وسیله مناسبی برای تشویق، آموزش، بهسازی و بعضاً تنبیه کارکنان خواهد بود(میر سپاسی،1378: 29). ارزیابی شایستگی و لیاقت کارکنان در رفتار و طرز اجرای وظایف­شان، فرآیندی است جهت سنجش خصوصیات مختلف کارکنان و تخصص­های آنها و نحوه اجرای وظایف مشاغل محوله به آنها و مقایسه کارکنان با یکدیگر. ارزشیابی نحوه عملکرد کارکنان نشان می­دهد که کارمند به نحو مطلوب وظایف محوله را که طبق شرح شغل به او ابلاغ شد انجام داده است یا خیر. از طریق ارزشیابی، نارسایی­ها و نقاط ضعف خدمتی کارکنان تشخیص داده می­شود و از طریق هدایت و آموزش در رفع آنها اقدام می­گردد(جزئی، 1387: 186). ارزشیابی کارکنان به طرز صحیح و توأم با حسن نیت و بر مبنای شیوه ­های علمی، نه تنها کارمند را راضی نگاه خواهد داشت که سرپرستان، رؤسا و مدیران سازمان را به وضع کارکنان و نحوه فعالیت آنها آشنا می­ کند و در نتیجه باعث ایجاد یک محیط کاری مطلوب و مناسب و با حسن تفاهم برای کارکنان و مدیران می­شود. در عین حال ارزشیابی یک وسیله است به هدف. وسیله‌ای است که اگر به نحو صحیح به کار برده شود باعث ایجاد توسعه «ضوابط» بجای روابط در امور اداری می­شود و تفاهم بین کارکنان و مدیران را توسعه می­دهد و باعث ایجاد تصمیم­های منصفانه، صحیح و عادلانه درباره کارکنان می­شود و اطلاعات حاصله از ارزشیابی در اکثر اقدامات استخدامی و کارگزینی از جمله: توضیحات، انتصابات و آموزش – اعطای مزایای مختلف شغلی و دیگر امور مشابه مفید واقع می­شود (کاظمی، 1380: 242). پژوهش حاضر  سعی در بررسی نظام ارزشیابی عملکرد مدیران شرکت نفت و گاز غرب استان کرمانشاه و بررسی نقاط ضعف و قوت آن دارد تا بتواند با ارائه پیشنهادات لازم، زمینه را جهت طراحی و اجرای صحیح یک نظام ارزیابی مناسب آماده نماید. 1-4. اهداف تحقیق 1-4-1. اهدف کلی  بررسی شاخص­های ارزیابی  عملکرد مدیران در شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه. 1-4-2. اهداف جزیی هدف 1 .  شناسایی نقاط قوت و ضعف نظام فعلی ارزشیابی عملکرد مدیران شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه. هدف 2 . تعیین شاخص­های مناسب جهت ارزشیابی عملکرد مدیران شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه. هدف 3 .  بررسی شاخص­های مختلف ارزشیابی عملکرد مدیران شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه. هدف 4.  میزان تأثیر مؤلفه­های ارزشیابی عملکرد بر یکدیگر بین مدیران شرکت نفت و گاز غرب کرمانشاه.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...