بداهت این اصل با توجه به این که تمامی مولفان از مبانی مشترکی استفاده کرده اند ، آشکار است ضمناً اصل آزادی بیان نیز آن را توجیه می کند موارد متعدد اند که به عنوان مثال اظهار شده که ترتیب یک مسابقه زیبایی و همین طور روش بازرگانی کردن اثر عنوان آگهی تبلیغاتی فکر یک برنامه تلویزیونی ( به ویژه یک بازی) مشمول اثر فکری نمی شود . دیوان  عالی در پرونده ای اعلام داشته که نشر مجموعه آثار با یک سری ویژگی های مشترک فی نفسه یک اثر مجزا از خود آثار نیست.3 براساس همین منطق است که همواره باید بین آثار و اختیار اطلاعات تفاوت قائل شد . حقوق مولف در برگیرنده آثار است نه اطلاعات . مسلماً وقتی که آثار دیجیتالی می شوند . تمامی آثار به شکل داده های ناخالص ظاهر می شوند . تمامی اخبار (اطلاعات) آثار تلقی نمی شوند . یک اثر ادبی که با زبان تندنویسی ارائه می شود کماکان اثر ادبی است . تشخیص و تمیز فکر از شکل همیشه آسان نیست کلمه فکر قدری مبهم است واین ابهام موجب اشکال در تمیز آن از شکل به ویژه با گسترش هنرهای مفهومی 4 شده است . صاحبان هنرهای مفهومی با آقای سل لویت 1 هم عقیده اند که می گوید :«تفکر می تواند اثر هنری باشد ». آیا موتورهای جستجو گر که موجب تسهیل دریافت اطلاعات از طریق رایانه می شوند و همین طور اتصال هایی که موجب دریافت ابر متن ها می شوند2 و با یک کلیک ساده موجب جابجایی و گردش روی صفحه نمایشگر می شوند را می توان اثر تلقی کرد . تعیین مرز بین فکر غیر قابل حمایت و اثر قابل حمایت ، بین پروژه ساده برنامه تلویزیونی وقراردادن آن در یک کادر معین بین بازیگر تصوری به شکل خطوط درشت و مورد مشابه دیگری که با اضافه کردن خطوط جنبه زنده به خود می گیرد آسان نیست. آنچه مسلم است اتمام اثر شرط حمایت نیست . ماده 2-111 L . ق.م.ف. مقرر می دارد اثر فارغ از هرنوع افشاء تنها با تحقق فکر مولف حتی ناتمام ایجاد شده تلقی می شود . بنابراین طرح مقدماتی و شِما  3 قابل حمایت اند و شرط عینیت نیازمند تثبیت شدن به روی شی نیست . بند 1 ماده 1- 111 L. ق.م.ف بدان تصریح دارد و ماده 2-112- L . با ذکر آثار شفاهی آن را تائید می کند و قابل ذکر است که معاهده برن در بند 2 ماده 2 اختیار قائل شدن شرط تثبیت به روی شی مادی برای آثار ادبی و هنری و یا برخی از آنها را برای دولت های عضو قائل شده است .در کشورهای کامن لا بر خلاف فرانسه تثبیت اثر به روی شی شرط برخورداری از حقوق است . با وجود این مطابق بند 4 ماده 2-112 L. آثار رقص ، بخشی از یک مجموعه نمایش 4 واریته صحنه ای از ریسک و پانتومیم (نمایش بدون کلام ) ، هنگامی که به صورت نوشته یا به شکلی دیگر تثبیت شده باشند آثار ادبی- هنری محسوب می شوند . سرانجام ، عدم تغییر اثر شرط حمایت نیست . آثاری که جنبه قالب و نمونه 1 دارند و با دخالت بعدی فرد ثالث کامل می شوند و بدون تردید  مشمول حمایت حق مولف اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...