• در لایحه آیین دادرسی کیفری در خصوص نحوه حمایت مالی و جانی از شاهد و خانواده وی تدابیر لازم مطرح شده که باید از جانب مقامات قضایی رعایت گردد .
  • لایحه آیین دادرسی کیفری در جهت حفظ حقوق متهم قرار های تامین را به ده مورد افزایش داده و در کنار آنها قرار های نظارت قضایی که هشت مورد هستند را بیان نموده و به بازپرس اجازه داده شده است که متناسب با جرم ارتکابی علاوه بر صدور قرار تامین یک یا چند مورد از قرارهای نظارت قضایی را نیز صادر نماید .
  • لایحه آیین دادرسی کیفری بازپرس را مکلف نموده قرار بازداشت موقت را جهت اعلام موافقت دادستان فورا نزد وی ارسال نماید و به دادستان هم مهلت 24 ساعته جهت اظهار نظر اعطا نموده است . لایحه آیین دادرسی کیفری حداکثر مدت بازداشت موقت را حداقل مجازات قانونی دانسته که از دو سال تجاوز نخواهد کرد .
  • یکی دیگر از نوآوری های لایحه آیین دادرسی کیفری بیان شرایط و ضوابط مطالبه خسارت متهم بی گناه که به موجب قانون بازداشت گردیده است می باشد .
  • صدور قرارهای ترک تعقیب و تعلیق تعقیب توسط دادستان در جرایم تعزیری و بازدارنده در لایحه آیین دارسی کیفری در جهت پذیرش نظریات جدید جرم شناسی در خصوص بازاجتماعی نمودن متهم مانند نظریه برچسب زنی یکی از نوآوری های این لایحه محسوب می گردد که اختیارات ویژه ای به دادستان داده می شود تا بتواند با توجه به شرایط جرم و متهم نسبت به بازگرداندن هر چه سریعتر متهم به متن اجتماع اقدامات لازم را به عمل آورد .
  • تا قبل از تصویب قانون حقوق شهروندی هیچ مقرره ای که دستگاه قضایی را ملزم کند که شرایط لازم برای متهم دستگیر شده را جهت اطلاع دادن وضعیت خویش به خانواده اش را فراهم کند وجود نداشته است لایحه آیین دادرسی کیفری ضمن اینکه به آگاه ساختن خانواده متهم از بازداشت وی با تلفن یا طرق دیگر تصریح نموده است ضوابطی مشخص گردیده است که بازداشت یک فرد به دادستان محل و رئیس کل دادگستری استان جهت حفظ حقوق وی اعلام گردد .
  • در قوانین فعلی هیچ مقرره ای که به متهم حق دسترسی به پزشک را در زمانی که در بازداشتگاه به سر می برد بدهد وجود ندارد . ولی در لایحه آیین دادرسی کیفری معاینه فرد تحت نظر توسط پزشک با درخواست وی و با تعیین دادستان پذیرفته شده است .

  12 – در جهت حمایت جسمی از متهم در مواردی که بیم خودکشی و هر نوع صدمه ی دیگر چه از طرف خود و چه از طرف متهمین دیگر یا شاکی وجود دارد ، هیچ گونه مقرره قانونی وجود ندارد ولی در لایحه آیین دادرسی کیفری در بیان شرایط صدور قرار بازداشت موقت ، به خطر افتادن جان شاکی ، شهود یا خانواده آنان و خود متهم را مد نظر قرار داده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...