حال شرایط خاص هر معامله و خصوصیات آن معامله و همچنین اوضاع و احوال و نحوه توافق طرفین در خصوص پرداخت بهای کالاها به اشکال مختلفی را تهیه و تنظیم می‌کند که هر کدام از این شکل‌ها دارای مشخصات و ویژگی‌هایی می‌باشد که به شرح و توضیح هر کدام می‌پردازیم و ضمناً یکی از امتیازات استفاده از اعتبارت اسنادی نسبت به سایر روش‌های پرداخت همین نوع و امکان انتخاب نوع پرداخت می‌باشد.

الف) اعتبارات اسنادی قابل برگشت و غیر قابل برگشت

  1. اعتبار اسنادی قابل برگشت

در تعریف اعتبار قابل برگشت نوشته اند: هرگاه اعتبار بتواند در هر زمان با اطلاع یا بدون اطلاع لغو یا اصلاح شود، اعتبار قابل برگشت نامیده می‌شود. این قسم اعتبار اسنادی بر اساس دستور متقاضی به ذینفع صادر می‌شود و دارای حداکثر قابلیت انعطاف برای خریدار است چرا که بانک گشاینده اعتبار می‌تواند بدون رضایت یا حتی بدون اعلام قبلی به ذینفع، اقدام به ابطال یا لغو اعتبار قابل برگشت نماید. به علت حمایت محدود که به وسیله اعتبار قابل برگشت برای صادر کنندگان فراهم می‌آید این قسم اعتبار در معاملات بین شرکت‌ها به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که ممکن است خریدار هنگام حمل کالا و قبل از ارائه اسناد یا حتی پس از ارائه اسناد و قبل از پرداخت وجه یا در صورتی که اعتبار اسنادی مدت دار است قبل از اختیار گرفتن اسناد اعتبار را لغو یا اصلاح کند و در این صورت فروشنده با خطر رجوع مستقیم به خریدار جهت دریافت وجه کالا مواجه می‌گردد. این نوع از اعتبار قبل از جنگ جهانی دوم کاملاً معمول بود ولی اینک با توسعه بی اعتمادی در سطح جهانی این نوع اعتبار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده 6 مقررات متحدالشکل اعتبار اسنادی از این نوع اعتبار نام برده است. ماده 8 مقررات فوق آمده است: اعتبار قابل برگشت ممکن است در هر موقع بدون اطلاع قبلی به ذینفع توسط بانک گشاینده اعتبار اصلاح یا باطل شود. همچنین موارد استفاده از اعتبارات اسنادی قابل برگشت به قرار زیر است.

  • زمانی که کالاها به وسیله صادر‌کننده در چندین محموله در زمان طولانی تر از مدتی که تعیین شده حمل شوند.
  • وقتی که وجه هر محموله را باید جداگانه پرداخت کرد.
  • زمانی که اعتبار، کل بارگیری و حمل کالا موضوع قرارداد را تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • اعتبار اسنادی قابل برگشت معمولاً بین طرف‌های وابسته یا شرکت‌های تابعه و یا برای امر تجاری خاص، و یا به عنوان جایگزین پیمان پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  1. اعتبارات اسنادی غیر قابل برگشت

به اعتباری گفته می‌شود که خریدار یا بانک گشاینده اعتبار نمی‌تواند یک جانبه تعهداتشان را در مقابل ذینفع الغاء نمایند. و همچنین اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت عبارت است از تعهد قطعی بانک گشاینده برای پرداخت، قبول نویسی بروات و یا اسنادی که طبق اعتبار اسنادی ارائه گردیده است به شرط آنکه اسناد مقرر به بانک تعیین شده یا بانک گشاینده ارائه و مواد و شرایط اعتبار اسنادی رعایت شده باشد. و همچنین مطابق ماده 9 قانون اعتبار اسنادی این نوع اعتبار در خصوص پرداخت وجه، به ذینفع اطمینان بیشتری می‌دهد گرچه او به تعهد بانک گشاینده خارجی اتکا دارد، بانک گشاینده در صورتیکه اسناد مقرر به بانک ارائه و کلیه شرایط اعتبار اسنادی رعایت شده باشد، به طور غیر قابل برگشت ملزم به ایفای تعهد در مقابل برات و یا اسناد صادر شده باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...