خرید پایان نامه کارشناسی ارشد : قانون دفاتر اسناد رسمی، دفاتر اسناد رسمی |
- دفتر ثبت و موقوفات
- دفترگواهی نمونه (امضاء)
- دفتر سپردهها
- دفتر توزیع اظهارنامهها
- دفتر املاک مجهول المالک
- دفتر ثبت شرکتها
- دفتر اسناد رسمی
- دفتر آمار
- دفترثبت قنوات»
(قانون ثبت اسناد و املاک ایران و اصلاحات و الحاقات بعدی، مصوب ۱۳۱۰/۱۲/۲۶.). در قانون دفاتر اسناد رسمی و آییننامه اجرایی آن نیز به دفاتری اشاره شده که داشتن آنها برای دفاتر اسناد رسمی الزامی است. به نظر نمیرسد که الکترونیکی کردن تمام یا قسمتی از این دفاتر، منافاتی با مقررات مذکور داشته باشد. چنانکه در قانون نمونه دفاتر اسناد رسمی آمریکا نیز، «دفتر الکترونیکی سوابق ثبتی » پیشبینی شده که کارکردی مشابه دفاتر موضوع ماده 19 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران کشورمان دارد (قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتریاران (مصوب 25/4/1354)). به لحاظ همین کارکرد یکسان است که بند 4ـ14 قانون نمونه دفاتر اسناد رسمی آمریکا، دفتر الکترونیکی سوابق ثبتی را به عنوان وسیلهای الکترونیکی که سابقهای دارای تاریخ و منظم که اعمال ثبتی توسط سردفتر در آن درج میشود، تعریف کرده است. به منظور جلوگیری از هرگونه خدشه به این دفاتر، همانند دفاتر کاغذی، قانون نمونه در فرازهای ششگانهیی از بند 4ـ14 شرایطی را برای آنها مشخص کرده است (قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتریاران (مصوب 25/4/1354)). دسترسی به محتوای دفتر و درج هرگونه مطلبی از سوی سردفتر در آن، تنها با ارائه پارهای اطلاعات بیومتریک امکانپذیر است؛ مشروط براینکه این دادهها باآنچه درحافظه دفتر وجود دارد،منطبق باشد. دفتر باید به گونهای طراحی شود که افزودن یا کاستناز مندرجات آن پس از ثبت، از سوی سردفتر یا شخص دیگری غیرممکن باشد. باید امکان ورود، مشاهده، چاپ یا روگرفت الکترونیکی محتوای دفتر از سوی شخصی که اسم رمز طراحی شده توسط سردفتر را در اختیار دارد یا سردفتر به شیوهای دیگر دسترسی وی را ممکن ساخته است، وجود داشته باشد. هر دفتری باید دارای نسخه پشتیبان باشد تا در صورت از بین رفتن یا نقص دادههای اصلی به آن مراجعه شود. باید امکان عکس گرفتن از امضای دستی یا اثرانگشت شخص یا سایر شناسههای زیستی و ذخیره آن به همان شکل واقعی، وجود داشته باشد. دفتر ثبت سوابق الکترونیکی باید به گونهیی باشد که در صورت لزوم نسخه کاغذی یا الکترونیکی از تمام یا قسمتی از دادههای بایگانی شده، امضاها و علایم بیومتریک بتوان تهیه کرد. بند (2) ماده 19 قانون دفاتر مبین یکی از مزایای سند الکترونیکی در مقایسه با مشابه کاغذی آن است. زیرا افزودن و کاستن بر محتوای سند رسمی کاغذی، پس از پایان مراحل ثبتی آن، هم از سوی سردفتر و هم از سوی دیگر اشخاصی که بدان دسترسی دارند، امکان دارد و تنها با منع قانونی و ضمانتاجرا میتوان این خطر را به حداقل رسانید. سند رسمی الکترونیکی، علاوه بر اینکه از مزیت اخیر به دلیل حکومت اصول و قواعد حاکم بر اسناد رسمی، بیبهره نیست؛ دارای این وصف بیهمتاست که میتواند به گونهیی طراحی شود که علیالاصول و تحت شرایط معمول، قابل جعل و دستکاری نباشد (السان 1383، صص 71-68). در بند (5) همان ماده ، مقنن امکان استفاده از شناسههای زیستی (مانند علایم ژنتیکی، DNA و…) را به جای امضای دستی یا مهر جوهری شخص به رسمیت شناخته است. در هر حال، این شناسهها باید به نحوی بایگانی شده باشند که بتوان از طریق آنها تشخیص هویت کرد. در عمل، دفاتر اسناد رسمی از اثرانگشت الکترونیکی شخص به دلیل ارزان بودن تهیه و ذخیره، کمحجم
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-12-14] [ 01:18:00 ق.ظ ]
|