ماده12:  شهرداری های مشمول ماده 2 این قانون، مکلفند ظرف مدت دو ماه از انقضاء مهلت مقرر در ماده10، مشخصات مؤدیانی را که نسبت به پرداخت عوارض املاک خود اقدام نکرده اند، به مؤسسات برق و گاز تسلیم کنند و مؤسسات مذکور مکلفند با اعلام مهلت دو ماهه به مؤدی، هرگاه مطالبات شهرداری تا انقضاء مهلت وصول نشود، نسبت به قطع برق و گاز محل سکونت ملکی او اقدام کنند. ماده14:  مؤدیانی که تا پایان هرسال عوارض مقرر در این قانون را نپردازند، از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت صدی نه، زیان دیر کرد در سال، به نسبت مدت تأخیر خواهند بود و شهرداری مکلف است پس از پایان شش ماه اول سال بعد، طبق مقررات ماده 13 این قانون، نسبت به استیفای مطالبات خود اقدام کند. موارد فوق، فقط گوشه ای از قانون نوسازی و عمران شهری است. این قوانین، صراحتاً حقوق شهرداری را در خصوص نوسازی بیان کرده و نحوه وصول این عوارض نیز حاکی از آن است که   شهرداری ها، برای احقاق حقوق خود در بحث نوسازی تا چه حد می توانند از موضع قدرت وارد عمل شوند. اما از آنجا که ارتباط بین شهرداری و شهروندان ارتباطی است دوسویه، و شأن و منزلت شهروندان در جامعه اسلامی نیز فراتر از اعمال چنین اقداماتی بوده و همچنین تداوم و سلامت سازمان ها در بخش عمومی، به اعتبار آن ها بستگی داشته و این اعتبار نیز به نوبه خود در گرو جلب نظر شهروندان و مالیات دهندگان به اهمیت اهداف سازمانی و کیفیت خدمات آن داشته، ضروری است که مجموعه مدیریت شهری از طریق بهبود فضای حاکم بر روابط میان خود و شهروندان، تمایل آنان را به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری مضاعف نماید. زیرا آنچه در عمل، وضعیت پرداخت عوارض توسط شهروندان را تعیین    می کند، نخست، میزان تمایل آنان به پرداخت عوارض می باشد. لذا امروزه بیش از هر زمان دیگری  سازمان های عمومی به ارزیابی دیدگاه های مشتریان خود درباره خدمات ارائه شده، و نیز میزان برآورده شدن انتظارات آن ها از ارائه این خدمات نیاز دارند. با اینکه تمایل به پرداخت عوارض، متأثراز عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی     می باشد، ولی عامل اساسی که مغفول واقع شده است و کمتر به آن توجه می گردد، میزان تمایل شهروندان به برخورداری از خدمات شهری با کیفیت مناسب تر می باشد. یعنی هر چه شهروندان میل به  کیفیت خدمات شهری بالاتری داشته باشند و به اصطلاح فنی اقتصادی، کشش تقاضا برای آن بیشتر باشد، تمایل آنان برای پرداخت عوارض بیشتر می گردد. لذا تحقیق حاضر درصدد است تا از طریق یکی از مدل های رایج سنجش کیفیت خدمات بنام “سروکوآل”، ارتباط کیفیت خدمات شهری را، بر اساس 5 بعد، “قابلیت اطمینان خدمات شهری، رغبت و اشتیاق برای پاسخگویی به شهروندان در خدمات شهری، همدلی با شهروندان در ارائه خدمات شهری، تضمین کیفیت خدمات شهری و وضعیت ظاهری و امکانات (تجهیزات) خدمات شهری”، با تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری ‹‹بعنوان مهمترین و مناسب ترین منبع درآمدی شهرداری ها›› سنجیده، تا نوع رابطه، شدت و حدت این رابطه را بدست آورده و از نتایج آن، راهکارهای لازم جهت افزایش این  منبع مالی پایدار و سالم شهرداری ها را فراهم آورده، تا مدیریت شهری با افزایش این منبع درآمدی، وظایف مرتبط با ارائه خدمات در عرصه های مختلف جامعه شهری را، بهتر انجام دهد. چون زندگی پیشرفته امروزی بدون بهره گیری از این خدمات امکان پذیر نیست. لذا ضرورت این پژوهش به خاطر اهمیت خدمات شهرداری، برای زندگی پیشرفته امروزی است و امری مهم تلقی می شود؛ چون زندگی کنونی بدون بهره گیری از این خدمات و از سوی دیگر رضایت شهروندان از این خدمات امکان پذیر نیست. 1-4- اهداف تحقیق

  • سنجش وضعیت کلی کیفیت خدمات شهری در شهر آستانه اشرفیه از دید شهروندان.
  • سنجش میزان تمایل شهروندان آستانه اشرفیه در رابطه با پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری.
  • تعیین رابطه بین کیفیت خدمات شهری در آستانه اشرفیه و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری.
  • تعیین رابطه بین کیفیت قابلیت اطمینان خدمات شهری در آستانه اشرفیه و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری.
  • تعیین رابطه بین رغبت و اشتیاق برای پاسخگویی در خدمات شهری آستانه اشرفیه و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری.
  • تعیین رابطه بین همدلی با مردم در ارائه خدمات شهری آستانه اشرفیه و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری.
  • تعیین رابطه بین تضمین کیفیت خدمات شهری آستانه اشرفیه و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری.
  • تعیین رابطه بین وضعیت ظاهری و امکانات (تجهیزات) خدمات شهری در آستانه اشرفیه و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری.

1-5- سوالات تحقیق

  • بین کیفیت خدمات شهری و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری چه رابطه ای وجود دارد ؟
  • بین هر یک از عوامل موجود در مدل سروکوال و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری چه رابطه ای وجود دارد ؟
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...