تجارت الکترونیک، جمعیت شناختی |
در این پژوهش مقدار بر اساس پژوهشهای مشابه 05/0 در نظر گرفته شده است. با توجه به فرمول فوقدر سطح اطمینان 95 درصد و دقت 05/0 حداقل حجم نمونه برابر با 384.16 نفر تعیین گردید که حجم نمونه را 385 نفر در نظر گرفتیم. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که پرسشنامههای تکمیل شده توسط 30 نفر در نمونه مقدماتی (پیش آزمون) در نهایت جزء نمونه آماری پژوهش حاضر، در نظر گرفته شدند.
3-7- روش نمونه گیری
در این پژوهش، به دلیل همگن بودن واحدهای موجود در جامعه آماری و همچنین نامحدود بودن تعداد خبرگان و متخصصین حوزه ی تجارت الکترونیک و فعالان و کارگزارن در بازار بورس از روش تصادفی ساده استفاده شده است. در این روش اعضای جامعه آماری یک شانس معین و برابر برای انتخاب شدن به عنوان آزمودنی دارند.
3-8- قلمرو تحقیق
الف) قلمرو موضوعی: این تحقیق از نظر قلمرو موضوعی در حیطه مباحث تجارت الکترونیک می باشد. ب) قلمرو مکانی: این تحقیق از نظر قلمرو مکانی در بازار بورس تهران می باشد. ج) قلمرو زمانی: این تحقیق از نظر قلمرو زمانی در سال 1392 هجری شمسی می باشد.
3-9- ابزار سنجش
ابزار سنجش وسایلی هستند که پژوهشگر به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری، ثبت و کمی نمایند. انواع ابزارهای گردآوری عبارتند از : پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری پاسخهای خبرگان و متخصصین حوزه ی تجارت الکترونیک و فعالان و کارگزارن در بازار بورس استفاده شد. پرسشنامه مجموعه سوالات مکتوبی است، که حول متغیرهای یک مسأله پژوهش تنظیم میشود که به شکل حضوری یا غیرحضوری، مستقیم یا غیرمستقیم توسط پاسخگو تکمیل میگردد. در این پژوهش، پرسشنامه سوالات با بهره گرفتن از مقیاسهای اسمی و ترتیبی اندازه گیری شد. مقیاسهای اندازه گیری واحدهایی هستند که برای سنجش کیفیتها در ابزارهای گردآوری اطلاعات بکار می روند (حافظ نیا،1373). در این پژوهش از ابزار پرسشنامه با سوالات بسته برای جمع آوری دیدگاههای خبرگان و متخصصین حوزه ی تجارت الکترونیک و فعالان و کارگزارن در بازار بورس استفاده گردیده است. پرسشنامه شامل 2 بخش عمده میباشد : 1- نامه همراه: در این قسمت هدف از گردآوری دادهها به وسیلهی پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضهی دادههای مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن دادههای حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را عرضه کند. 2- سؤالات پرسشنامه: این بخش از پرسشنامه شامل 2 قسمت است: الف) متغیرهای جمعیت شناختی: در این قسمت سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمعآوری گردد. این بخش از پرسشنامه شامل چهار سؤال میباشد. اطلاعات مربوط به این بخش از پرسشنامه در جدول 3-1 نشان داده شده است.
جدول 3-1): متغیرهای جمعیت شناختی پرسشنامه.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 01:02:00 ب.ظ ]
|