در این پژوهش مقدار  بر اساس پژوهش­های مشابه 05/0 در نظر گرفته شده است. با توجه به فرمول فوقدر سطح اطمینان 95 درصد و دقت 05/0 حداقل حجم نمونه برابر با 384.16 نفر تعیین گردید که حجم نمونه را 385  نفر در نظر گرفتیم. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که پرسش­نامه‌های تکمیل شده توسط 30 نفر در نمونه مقدماتی (پیش آزمون) در نهایت جزء نمونه آماری پژوهش حاضر، در نظر گرفته شدند.

3-7-   روش نمونه گیری

در این پژوهش، به دلیل همگن بودن واحدهای موجود در جامعه آماری و همچنین نامحدود بودن تعداد خبرگان و متخصصین حوزه ی تجارت الکترونیک و فعالان و کارگزارن در بازار بورس از روش تصادفی ساده استفاده شده است. در این روش اعضای جامعه آماری یک شانس معین و برابر برای انتخاب شدن به عنوان آزمودنی دارند.

3-8-   قلمرو تحقیق

الف)  قلمرو موضوعی: این تحقیق از نظر قلمرو  موضوعی در حیطه مباحث تجارت الکترونیک می باشد. ب)  قلمرو مکانی: این تحقیق از نظر قلمرو مکانی در بازار بورس تهران  می باشد. ج) قلمرو زمانی: این تحقیق از نظر قلمرو  زمانی در سال 1392 هجری شمسی می باشد.

3-9-   ابزار سنجش

ابزار سنجش وسایلی هستند که پژوهشگر به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری، ثبت و کمی نمایند. انواع ابزارهای گردآوری عبارتند از : پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه. در  این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری پاسخ­های خبرگان و متخصصین حوزه ی تجارت الکترونیک و فعالان و کارگزارن در بازار بورس استفاده شد. پرسش­نامه مجموعه سوالات مکتوبی است، که حول متغیرهای یک مسأله پژوهش تنظیم می­شود که به شکل حضوری یا غیر­حضوری، مستقیم یا غیر­مستقیم توسط پاسخگو تکمیل می­گردد. در این پژوهش، پرسش­نامه سوالات با بهره گرفتن از مقیاس­های اسمی و ترتیبی اندازه ­گیری شد. مقیاس­های اندازه ­گیری واحدهایی هستند که برای سنجش کیفیت­ها در ابزارهای گردآوری اطلاعات بکار می روند (حافظ نیا،1373). در این پژوهش از ابزار پرسش­نامه با سوالات بسته برای جمع آوری دیدگاه­های  خبرگان و متخصصین حوزه ی تجارت الکترونیک و فعالان و کارگزارن در بازار بورس استفاده گردیده است. پرسشنامه شامل 2 بخش عمده می‌باشد : 1-  نامه همراه: در این قسمت هدف از گردآوری داده‌ها به وسیله­ی پرسش­نامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه­ی داده‌های مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن داده‌های حاصل از پرسش­نامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوال‌ها را عرضه کند. 2-  سؤالات پرسش­نامه: این بخش از پرسش­نامه شامل 2 قسمت است: الف) متغیرهای جمعیت شناختی: در این قسمت سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه  با پاسخ دهندگان جمع‌آوری گردد. این بخش از پرسشنامه شامل چهار سؤال می­باشد. اطلاعات مربوط به این بخش از پرسش­نامه در جدول 3-1 نشان داده شده است.

جدول 3-1): متغیرهای جمعیت شناختی پرسشنامه.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...