پیمانکاران

شرکت بایستی روش‌های اجرایی را نگهداری نماید که بواسطه آن اطمینان حاصل کند پیمانکارانش بر اساس یک سیستم مدیریت که متناسب با الزامات و قوانین این خطوط راهنمایHSEMS بوده و سازگار با سیستم <a href="https://www.sid.ir/Fa/Seminar/ViewPaper.aspx?ID=26131″ title=”مدیریت HSE“>مدیریت HSE شرکت می‌باشد، عمل می‌نمایند. روش‌های اجرایی بایستی به طور مناسب روابط بین فعالیت های پیمانکاران با شرکت و همچنین سایر پیمانکاران را تسهیل کند. این مورد می تواند از طریق یک سند واسط معین، بین پیمانکار و شرکت حاصل شود، به طوریکه قبل از شروع کار، هرگونه اختلافی حل شده و روش اجرایی مورد موافقت قرارگیرد. اگر چه تمامی توصیه‌های این خطوط‌راهنما می‌تواند توسط سازمان‌های پیمانکاری قابل اجراء باشد، این‏ روش‌های اجرایی بایستی توجه خاصی به موارد ذیل معطوف دارند:

  • انتخاب پیمانکاران، شامل (در میان سایر ملاحظات) ارزیابی خاص خط‏مشی HSE، شیوه‌ها، عملکرد و کفایت سیستم مدیریت HSE ایشان، متناسب با ریسک‌های مربوط به خدماتی که بایستی فراهم شود.
  • ارتباط مؤثر عناصر کلیدی سیستم مدیریت HSE شرکت‏ و استانداردهای مورد انتظار از پیمانکار در زمینه نیروی کار و حفاظت از محیط‌زیست، شامل اهداف و معیارهای عملکرد HSE مورد توافق.
  • تبادل اطلاعات مربوطه بین پیمانکار و شرکت که می‌تواند بر عملکرد HSE هر یک از طرفین تأثیر داشته باشد.
  • الزام اینکه هر پیمانکار یک برنامه مؤثر و مرتبط آموزشی داشته باشد که در برگیرنده سوابق و روش‌های‌‌اجرائی برای ارزیابی نیاز اضافی آموزش ‌باشد.
  • تعریف روش‌هائی برای پایش و ارزیابی عملکرد پیمانکاران مطابق با اهداف و معیارهای عملکرد توافق شده HSE.

6-3- ارتباطات

شرکت بایستی روش‌های‌اجرایی را نگهداری نماید تا اطمینان حاصل کند که کارکنان، پیمانکاران و شرکایش در تمام سطوح از موارد ذیل آگاهند:

  • اهمیت پیروی از خط‌مشی و اهداف HSE و نقش‌ها و مسئولیت‌های آنان در دستیابی به آن.
  • خطرات و ریسک‌های HSE فعالیت‌های کاری و اقدامات کاهشی و پیشگیرانه‌ آنها (بخش4 را ببینید) و روش‌های‌اجرایی که برای مقابله با وضعیت اضطراری برقرار کرده‌اند (بخش 5-5 را ببینید).
  • نتایج بالقوه انحراف از روش‌های‌اجرایی عملیاتی مورد توافق.
  • سازوکارهای پیشنهاددهی بهبود، در روش‌های‌اجرایی که آنها و دیگران بر اساس آن عمل می‌کنند به مدیریت.

نگهداری راه‌های ارتباط خارجی در زمان‌های اضطراری حایز اهمیت ویژه می‌باشد و ترتیبات اقتضایی ویژه‌ای می‌بایست در محل اعمال گردد (بخش5-5 را ببینید).

شرکت بایستی روش‌هایی‌اجرائی را برای برقراری ارتباط در مورد اطلاعات HSE، متناسب با خط‌مشی خود و قوانین و مقررات قابل‌کاربرد، نگهداری نماید.

شرکت در حالی‌که از اطلاعات محرمانه مراقبت می کند، بایستی تجربیات خود در زمینه HSE را به کارکنان، پیمانکاران، مشتریان و شرکت‌های درگیر در فعالیت‌های‌ مشابه، برای تسهیل در بهبود عملکرد HSE صنعت در دسترس قرار دهد.

شرکت بایستی روش‌های‌اجرایی را به منظور دریافت و پاسخ‌گویی به ارتباط کارکنان، پیمانکاران، مشتریان، نهادهای‏ دولتی و عموم کسانی که در زمینه عملکرد و مدیریت HSE فعالیت‌ دارند، نگهداری نماید. آگاه‌سازی عمومی و برنامه‌‌های مشاوره‌ای نیز بایستی درموقعیت مناسب برقرار گردند و تاثیر آنها نیز بایستی مورد پایش قرارگیرد.

7-3- مستندسازی و کنترل آن

1-7-3- مستندسازی سیستم مدیریت HSE

سازمان بایستی مستندسازی کنترل‌شده‌ای را برای موارد ذیل نگهداری نماید:

  • ثبت خط‌مشی، اهداف و طرح‌های HSE
  • ثبت و اعلام نقش‌ها (وظایف) و مسئولیت‌ها کلیدی
  • تشریح عناصر سیستم مدیریت HSE و روابط بین آنها
  • ارجاع به مستندات مرتبط و تشریح ارتباطات با دیگر جنبه‌های سیستم مدیریت.
  • ثبت نتایج ارزیابی و مدیریت ریسک HSE.
  • ثبت قوانین و الزامات قانونی مرتبط.
  • ثبت روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های کاری برای فعالیت‌ها و وظایف کلیدی، در صورت نیاز.
  • تشریح طرح‏های وضعیت اضطراری و مسئولیت‌ها و راه‏های مقابله با رویدادها و وضعیت‌های بالقوه اضطراری.

این مستندسازی بایستی موارد ذیل را پوشش دهد:

  • شرکت.
  • بخش‌های سازمانی و واحدهای کسب‏وکار.
  • عملیات و فعالیت‌های خاص (مانند طراحی تأسیسات، استخراج، آماده‏سازی زمین، حفاری).
  • پیمانکاران و شرکاء.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...