کنترل مدارک

شرکت بایستی روش‌های‌اجرایی را به منظور کنترل مدارک سیستم مدیریت HSE، برای اطمینان از موارد ذیل نگهداری نماید:

    • مدارک بتوانند بوسیله شرکت‌، بخش‌، وظیفه یا فعالیت تشخیص داده شوند.
    • مدارک در فواصل زمانی معین مورد بازنگری قرار گرفته و در صورت نیاز تجدید نظر شوند و بوسیله افراد واجد اختیار به منظور تعیین کفایت آنها قبل از انتشار مورد تأئید قرار گیرند.
    • ویرایش‌های جاری در محل‌هائی که به آنها نیاز دارند، در دسترس باشد.
    • هنگامی که منسوخ می‌شوند سریعأ از تمام محل‌های توزیع‏شده و محل‌هایی که از این اطلاعات استفاده می‌کنند، جمع‌ آوری شوند.

دانلود پایان نامه

مدارک بایستی خوانا، تاریخ‏دار (با تاریخ‏های تجدیدنظر)، به راحتی قابل تشخیص، شماره‌گذاری شده (با یک شماره ویرایش) بوده و طبق یک روش مشخص حفظ و برای یک مدت معین نگهداری شوند. سیاست‌ها و مسئولیت‌ها بایستی برای اصلاح مدارک و دسترسی‏ به آنها برای کارکنان، پیمانکاران، نهاد‏های دولتی و عموم مردم، برقرار شوند.

4- ارزیابی و مدیریت ریسک

ریسک  در تمامی تلاشهای بشری وجود دارد. این بخش، شناسایی خطرات HSE و ارزیابی ریسک‌های HSE برای تمامی فعالیت‌ها، محصولات، خدمات و  توسعه اقدامات برای کاهش این خطرات را بیان می‏کند.

شناسایی خطرات و تأثیرات

شرکت بایستی روش‏های‌اجرائی را نگهداری نماید تا به‏صورت نظام‏مند خطرات و اثراتی را شناسایی نماید که ممکن است از فعالیت‌ها تأثیر گرفته یا از آنها ناشی شوند، و همچنین از موادی که بکار برده شده یا با آنها مواجه می‌شود. دامنه شمول این شناسایی می‌بایست فعالیت‌ها را از آغاز (یعنی قبل از مالکیت زمین) تا مرحله ترک و رهاسازی و دفع خروجی‌ها پوشش دهد.

این شناسایی بایستی شامل ملاحظات زیر باشد:

  • طراحی، ساخت و راه‏اندازی (یعنی حصول سرمایه، توسعه و بهبود فعالیت‌ها).
  • شرایط عملیاتی عادی و غیرعادی، شامل توقف اضطراری تولید، تعمیر و نگهداری و راه‏اندازی.
  • رویدادها و خطرات شامل آنهایی که از موارد زیر ناشی می‌شوند:
  • فقدان کنترل‌های لازم برای مواد مصرفی / محصولات.
  • شکست ساختاری.
  • وضعیت آب و هوایی، جغرافیایی و سایر رویدادهای طبیعی خارجی.
  • خرابکاری و ضعف سیستم‏های حراستی.
  • فاکتورهای انسانی شامل از کارافتادگی‏ها در سیستم مدیریت HSE.
  • برچیدن، ترک محیط کار، از سرویس خارج کردن و دفع کردن.
  • خطرات و اثرات بالقوه مرتبط با فعالیت‌های قبلی.

کارکنان در کلیه سطوح سازمانی، بایستی در شناسایی خطرات و اثرات، بطور مقتضی مشارکت داشته باشند.

2-4- ارزیابی

بایستی روش‏های‏اجرایی برای ارزیابی (برآورد) ریسک و اثرات ناشی از خطرات شناسایی شده در مقابل معیارهای معین، با در نظر گرفتن احتمالات وقوع و شدت نتایج آن برای موارد ذیل نگهداری شود:

  • انسان
  • محیط‏زیست
  • سرمایه

بایستی توجه شود که هر روش ارزیابی، نتایجی به دنبال دارد که خود آنها می‏توانند منجر به یک دامنه عدم اطمینان شوند. در نتیجه، روش‏های رسمی ارزیابی ریسک، همراه با کسب نقطه نظرات کارکنان با تجربه، قانون‏گذاران و جامعه بکار گرفته می‌شود.

ارزیابی ریسک بایستی:

  • در برگیرنده تأثیرات فعالیت‌ها، محصولات وخدمات باشد.
  • تأثیرات و ریسک‌های ناشی از عوامل انسانی و سخت‏افزاری را بیان کند.
  • اطلاعات را از کارکنانی اخذ کند که مستقیماً در منطقه ریسک حضور دارند.
  • توسط کارکنان واجد شرایط و با صلاحیت انجام شود.
  • براساس روش‏های مستند و مناسب انجام شود.
  • در دوره‏های زمانی معینی به روز گردد.

ارزیابی ریسک‌ها و تأثیرات ایمنی و بهداشت، هر جا که مناسب است، بایستی شامل ملاحظات ذیل باشد:

  • حریق و انفجار
  • اثرات و تصادفات
  • غرق شدن،‌ خفگی و برق‏گرفتگی
  • تماس حاد و مزمن عوامل شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی
  • عوامل ارگونومیکی

ارزیابی اثرات حاد و مزمن زیست‏محیطی، هر جا که مناسب است، بایستی شامل ملاحظات ذیل باشد:

  • انتشار کنترل شده یا کنترل نشده مواد و انرژی به زمین، آب و اتمسفر.
  • تولید و دفع پساب جامد و سایر پساب‌ها.
  • استفاده از زمین، آب، سوخت‌ها و انرژی و دیگر منابع طبیعی
  • سر و صدا، بوی مواد، گرد و غبار، ارتعاش
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...