اندازه گیری عملکرد، برنامه های آموزشی |
- شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود کارکنان .
- تدوین برنامه های آموزشی و یادگیری انفرادی .
- ارائه بازخوردهای انگیزشی متناسب با عملکرد.
- عادلانه کردن سیستم های جبران خدمات کارکنان .
- شناسایی افراد برای جانشین پروری کارگیری نتایج در سیستم ارتقاء .
- جابه جایی های شغلی (تاج الدین ؛ تقی ؛ درویش ؛ 1388 : 45).
2-2-6 پیامد های منفی ارزیابی عملکرد شغلی تحقیقات نشان داده است که اگر کارکنان درک کاملی از ارزیابی عملکردشان نداشته باشند، ارزیابی عملکرد آنها موجب افزایش استرس و انجام رفتار های نا کارامد و عدم تمایل به انجام وظایف در آنها می گردد و در واقع اثر سوء بر عملکرد آنها داردHo ; Wu ; Wu ; 2013 : 4)). در بسیاری از موارد مشاهده می شود بنا به دلایل متعدد شخصی و سازمانی ، معیارهای کیفی ارزشیابی به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه با تعصب و حمایت از کارکنان خاص و انحراف از اهداف ارزشیابی همراه است و چه بسا موجب نارضایتی کارکنان از روند ارزشیابی و نزدیک نبودن سنجش عملکرد کارکنان به واقعیت را موجب گردد . اگر کارکنان سازمان به این نتیجه برسند که اعطای ترفیعات و شایستگی و پرداخت پاداش ها بر معیارهای عملکردی استوار نبوده و برمبنای ارزشیابی واقعی صورت نگیرد ، اثرات زیان بار و مخربی بر عملکرد آنان خواهد داشت . تأخیر ورود ، غیبت ، ترک کار و اتلاف منابع ، سالانه مبالغ هنگفتی زیان به سازمان ها وارد می آورد . هم چنین عملکرد ضعیف کارکنان ، اثرات منفی و زیان باری بر رهبری و کارکنان سازمان بر جای می گذارد. به طوری که امروزه بخش مهمی از وقت مدیران صرف تفکر درباره چگونگی اقدام درمورد افراد کم کار می شود ) سماواتی و نجات ؛ 1388 :21-20). برخــی از مشکلات مــربــوط بـه اندازه گیری عملکرد عبارتند از :
- عدم دقت در تدوین شاخصها و درنتیجه ازبین رفتــن کــارایی شاخصها و سیستم اندازه گیری عملکرد
- عدم تمایل قلبی مدیران و فقدان مشارکت جدی آنها در این برنامه ها
- وجود اختلاف بین افراد مسئول اندازه گیری عملکرد در تفسیر و استراتژی های سازمان
- عدم استفاده از روش های مناسب و قابل قبول برای اندازه گیری عملکرد
- عدم وجود و یا جمع آوری اطلاعات دقیق و قابل اعتماد
- تحمیلی بودن شاخصهــا و روشهــای انـدازه گیری عملکرد (امیران ؛ 1382 : 81-80).
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 10:20:00 ب.ظ ]
|