• شورای بورس: این شورا به ریاست بانک مرکزی تشکیل می‌شود، دارای هیات مدیره است.
  • هیات داوری: ریاست این گروه و زیر دادگستری است.
  • هیات پذیرش اوراق بهادار: مجوز ورود و خروج شرکت‌ها توسط این گروه صادر می‌شود.
  • سازمان کارگزاری: خرید و فروش توسط این سازمان انجام می‌شود.

 

فصل سوم: نحوه سرمایه‌گذاری در بورس

گفتار اول: خرید

برای اینکه کسی وارد بورس شود، باید آگاهی از مفاهیم بورس و اوضاع و احوال اجتماعی، سیاسی، اقتصادی داشته باشد و پس از تجزیه و تحلیل وارد بورس شود. برای ورود بایستی کد عملیاتی داشته باشد و برای اخذ کد باید به کارگزارها مراجعه و با ارائه کد ملی و تکمیل فرم یک کد دریافت کند. هیچ فردی بدون کد نمی‌تواند به نام خود خرید و فروش انجام دهد و پس از آن و آگاهی از بورس، پر کردن فرم خرید است. فرم خرید مشخصات و نام شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارند و مبلغ سرمایه‌گذاری و تعداد درج شده و سپس حداکثر قیمت یعنی سهم خریدار از آن درج می‌شود. یعنی اینکه از کارگزار خواسته می‌شود اگر قیمت سهام از مبلغی که خریدار اعلام می‌کند بیشتر شود، خرید انجام ندهد و اگر خریدار می‌خواهد به مبلغ روز یا بازار سهام شرکت را بخرد، همین عنوان را درج و قیمت روز یا بازار توسط کارگزار برای او خرید می‌شود.

گفتار دوم: فروش

در فروش صاحب سهم وکالت در فروش به کارگزار می‌دهد در این قسمت فرم فروش است که شامل سهم، تعداد، نام شرکت و حداقل قیمت نوشته شود. یعنی به کارگزار گفته می‌شود که از این مقدار کمتر دیگر فروش انجام ندهد.

گفتار سوم: اعلامیه خرید و فروش

بعد از اجرای هر معادله (خرید یا فروش) اعلامیه مربوط به آن و همچنین گواهی‌نامه موقت صادر می‌شود. در این اعلامیه اطلاعات سهامدار، تاریخ معامله، مشخصات شناسنامه‌ای مشتری، کل مبلغ معامله، تعداد سهام، نرخ معامله و … قید شده است. با این تعاریف و توضیحات وضعیت بورس به نحو مختصر روشن شد و به نظر می‌رسد که بورس کاملاً با حراج متفاوت است، زیرا این تفاوت را قانونگذار قانون تجارت در ماه 45 کاملاً روشن بیان کرده است. ماده 45 قانون تجارت: سهام بی‌نام که ظرف مهلت مذکور در ماده 44 برای تبدیل به سهام با نام به مرکز شرکت تسلیم نشده باشد باطل شده محسوب و برابر تعداد آن سهام با نام صادر و توسط شرکت در صورتی که سهام شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد از طریق بورس و اگر نه از طریق حراج فروخته خواهد شد. آگهی حراج حداکثر تا یک ماه پس از انقضای مهلت شش ماه مذکور فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن نشر می‌گردد منتشر خواهد شد. فاصله بین آگهی و تاریخ حراج حداقل 10 روز و حداکثر یک ماه خواهد بود و در صورتی که در تاریخ تعیین شده تمام یا قسمتی از سهام به فروش نرسد، حراج تا دو نوبت طبق شرایط مندرج در این ماده تجدید خواهد شد. با صراحت این ماده برای فروش سهام دو طریق عنوان شده است: 1) بورس و 2) حراج. آنچه حول بحث است، این می‌باشد که آیا سهام اعم از با نام و بی‌نام از طریق حراج قابل واگذاری و نقل و انتقال است، اساساً سهام از طریق بورس خرید و فروش می‌شود و در این بحث اختلافی نیست، اما نحوه معاملات بورسی چگونه است؟ آیا می‌توان سهام را به حراج فروخت؟

فصل چهارم: خصوصیات معاملات بورسی

خصوصیات معاملات بورسی به قرار زیر است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...