تحقیق رایگان با موضوع اندازهگیری عملکرد، تکنولوژی اطلاعات |
11.2. چالشهای زنجیره تامین پنج وظیفه برای مدیریت، با اینکه این پنج وظیفه تا اندازه ای همپوشانی دارند ، ولی ابزارها و روشها بر اساس آنها ساخت یافتهاند.تا آنجایی که ممکن است، توجه خواننده را به مجموعه ای از موضوعات مرتبط جلب خواهیم کرد.مدیریت کارآمد زنجیره تامین به مهارت و توانایی در این پنج وظیفه وابسته است. 1.11.2. وظیفه 1: طراحی زنجیره تامین به منظور کسب مزیت استراتژیک در این قسمت، روشهای دخالت انتخاب های استراتژیک ونیازهای مشتریان در طراحی زنجیره تامین مورد بحث قرار میگیرند. این روشها برای محصولات و خدمات موجود و همچنین برای محصولات جدید یا بخشهای جدید مشتریان قابل استفاده میباشند.روشهای مورد بحث، بر اساس نظریه ((محصول توسعه یافته))که شامل طراحی زنجیره تامین نیز میشود، بوجود آمدهاند. ((ویژگیهای جانبی))مربوط به رنجیره تامین تعین کننده رقابتپذیری هستند. 2.11.2. وظیفه 2: پیادهسازی روابط مشارکتی این بخش به تشریح انواع مشارکت مورد نیاز در رنجیره تامین می پردازد. وظیفه ((تحمیل ارتباطات در زنجیره تامین)) به مشارکت فراسازمانی اشاره دارد. هر تغییر در زنجیره تامین میبایست از طریق افراد این صورت پذیرد. حقیقت این است که افراد یک شرکت باید با نتایج تغییرات صورت گرفته زندگی کنند. تجربه نشان میدهد که اگر یک تغییر توسط افراد یک شرکت پذیرفته نشود، موثر نخواهد بود. بنابراین ما این بخش را باتوضیح عملیاتی که باید زوایای مختلف فرایند تغییر در زنجیره تامین را پوشش دهند،آغاز می نماییم.تحقق این وظیفه نیازمند، همکاری مدیریت ارشد، پیادهسازی ساختارهای پروژهایی و سازماندهی همزمان فرآیند تغییر و مدیریت عملیات در حال اجرای زنجیره تامین میباشد. 3.11.2. وظیفه 3: تحمیل شراکتهای زنجیره تامین زنجیره تامین نیازمند شراکت موثر فراسازمانی است. از بعضی لحاظ، فعالیت مشارکتی نسبت به فعالیت درون شرکت آسان ترو از جهاتی مشکلتر است. فعالیت مشارکتی آسان تر است زیرا شرکا احتمالا” تامین گنندکان و مشتریان میباشند که در موفقیت شما سهیماند. مشتریان همچنین میتوانند موجب شوند فعالیتهای شرکت آسانتر انجام گیرند، زیرا قادر خواهندبود که در اولویتها و سیاستهای درون سازمانی دخالت داشتهباشند. ولی در بعضی مواقع فعالیت مشارکتی، مشکلتر میشود زیرا ایجاد روابط نزدیک و تنگاتنگ مشکل است. درهرصورت، از آنجا که مبنا و اساس رقابت، به رقابت در زنجیره تامین تغییر یافته است، افزایش شراکت در زنجیره، از هر نوع که باشد، اجتناب ناپذیر به نظر میآید. 4.11.2. وظیفه 4: مدیریت اطلاعات زنجیره تامین سیستمهای اطلاعاتی در بهبود زنجیره تامین نقش بسزایی دارند. در این بخش به نقش فنآوری در تغییر زنجیره تامین پرداخته میشود. تغییرات سیستم باید تغییرات فرآیند و همچنین استراتژیهای کلان را پشتیبان کند. نگاه به مباحث در این بخش از منظر مدیریتی-نه از منظر فنی-میباشد. همچنین، اجرای یک سیستم اطلاعاتی که کل فعالیتهای زنجیره تامین را پوشش دهد به همراه گزینههایی که برای پیادهسازی وجود دارد، مورد بحث قرار خواهدگرفت. 5.11.2. وظیفه 5: زودودن هزینه از زنجیرهتامین هزینهها همواره در کانون توجه تلاشهای بهبودی زنجیره هستند. این تلاشها در جهت کسب مزیت استراتژیک و تاکتیکی انجام میشوند. این بخش چندین روش مرسوم و غیرمرسوم را تشریح می کند. این روش ها، نحوه یافتن علل ریشهای هزینه های غیرضروری زنجیره تامین راروشن میسازد (تیموری، 1388: 55-60). 12.2. چگونگی پشتیبانی فناوری اطلاعات از زنجیره تأمین در عصر اطلاعات، تکنولوژی اطلاعات نقش اساسی در رشد و توسعه صنایع از جمله سیستمهای تامین داشته و خواهندداشت. قلب یک سیستم زنجیره تامین عبارت از سیستم پردازش سفارشات میباشد که بعنوان ابزار ارتباطی بین مشتری و صنعت عمل کرده و مایه تحرک صنعت و رنجیره تامین میگردد. در نتیجه هر قدر این سیستم ارتباطی بهینهتر باشد، زمان و هزینه عملیات در سیستم تامین به حداقل رسیده و سوددهی یا مزیت رقابتی افزایش مییابد. از طرف دیگر عدم سرعت عمل در پاسخگوئی نه تنها باعث افزایش زمان و هزینهها میگردد، بلکه باعث نارضایتی مشتریان، حمل و نقل اضافی، انبارداری و ذخیرهسازی بیش از حد که منجر به افزایش خواب سرمایه میشود نیز میگردد. بمنظور افزایش سرعت تبادل اطلاعات و بهبود کیفیت آن، امروزه بکارگیری سیستمهای کامپیوتری یک امر مرسوم و در حال گسترش میباشد. از جمله کاربردهای سیستمهای IT در سیستمهای تامین عبارتند از: وارد نمودن سفارشات[48]، پردازش سفارشات[49]، کنترل انبار موجودی کالا، اندازهگیری عملکرد، نظارت بر حمل و نقل، پرداختها و ذخیرهسازی[50]. همچنین استفاده از سیستمهای IS، MIS، DSS و … نیز جهت پشتیبانی بهتر تصمیمات مدیران و بر اساس مدل های تصمیمگیری مرسوم میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 10:15:00 ب.ظ ]
|