مقاله درباره اندازه و پیچیدگی، چرخه مدیریت دانش |
- آموزش و غنیسازی ایدهها
- مقایسه و ارزیابی عملکرد بازار
- عملکردن به کاتالیزور تغییر
بسیاری از شرکتهای یادگیرنده همانند ویرلپول، کاترپیلار، نشنال سمیکانداکتور و اندرسن فایننشیال، الگوبرداری را به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای خود برای کسب دانش با کیفیت و روایی بالا استفاده می کنند. دو نکته مهم در رابطه با کسب دانش وجود دارد که میباید به خاطر سپرد. اول اینکه، اطلاعات، خواه کسب شده از منبع داخلی یا منبع بیرونی، از پالایندههای ادراکی، هنجارها، ارزشها و رویههای سازمان میگذرد. این پالایندهها بر تصمیمات سازمان در مورد مفید و مربوط بودن اطلاعات حاصله تاثیر میگذارند. دوم اینکه، دانش حاصله همیشه آگاهانه نیست؛ بخشی از آن تصادفی یا نتیجهی اقدامات سازمانی است. سازمانهای یادگیرنده تمایل آگاهانه بودن کسب دانش دارند. 2-4-6-4- دسته بندی دانش یکی از مهمترین مراحل چرخه مدیریت دانش دستهبندی دانش است. هنگامی دانشهای مورد نیاز گرداوری میشوند لازم است آنها با توجه به اهداف تعیین شده و کاربردهای آنها در مراحل بعدی توسط دانشکارانی که در حوزههای مختلف مشغول به کار هستند دستهبندی گردند. دستهبندی دانشها توسط افراد خبره و متخصص موجب میگردد که کاربران و یا استفادهکنندگان از دانش از نظر هزینه و زمان صرفهجویی داشته باشند؛ زیرا با دستهبندی و طبقهبندی دانش سرعت دسترسی به آنها افزایش یافته و کاربران در کوتاهترین زمان به دانشهای مورد نیاز خود دست مییابند (نیومن و کنارد، 1993). 2-4-6-5- ذخیره دانش سازمانها پیش از آنکه به منظور بازیابی بعدی، اقدام به ذخیره دانش کنند، باید اطلاعات مهم را شناسایی کرده، بهترین روش حفظ آن را تعیین نمایند. سازمانها از طریق ارزیابی، تحقیق و آزمایش به اطلاعات معنی میبخشند. ذخیره دانش، سیستمهای فنی را از قبیل رکوردها و بانک اطلاعاتی و فرایندهای انسانی را مانند حافظه جمعی و فردی و اجماع نظرات، به کار میگیرد. سیستم ذخیره دانش باید دارای موارد ذیل باشد:
- ساختاری که اجازه میدهد سیستم، اطلاعات را به طور سریع و صحیح یافتهکرده و ارائه کند.
- طبقه بندی (اطلاعات) از قبیل رویدادها، سیاستها یا رویه ها که بر پایه نیازهای یادگیری انجام میشود.
- توانایی ارائه اطلاعات مورد نیاز به صورت روشن و دقیق
- محتوایی که دقیق و بهموقع بوده و همواره در دسترس است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 10:16:00 ب.ظ ]
|