نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک 1983)، (جانسون وهمکاران 1996، 177)، (مک نیف 1992، 263)، همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش حساسیت بین فردی کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-12 مشاهده می­شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (67/23) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2) بزرگتر است بنابراین می­توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس حساسیت بین فردی تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. در تبیین پژوهش حاضر نیز می توان بیان داشت از آنجایی که حساسیت در روابط بین فرد، فرد احساس عدم کفایت، خود کم بینی و احساس ناراحتی در ارتباط با دیگران می کند (کرمی1390، 97).و از آنجایی که نقاشی گروهی روی یک سطح می تواند باعث دوری از تفاوت های فردی شده و راهی باشد که گروه بتواند با احساسات مشترک ، هم در سطح هوشیار و هم ناهشیار ، درباره ی یک موضوع مشترک کار کند . همچنین در نقاشی گروهی ، افرادی را که همانند خود هستند می بینند و به این ترتیب فضای محیطی آنان آرام تر و پذیراتر می شود.بنابر این نقاشی درمانی بر کاهش حساسیت بین فردی کودکان تأثیر دارد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک 1983، 143)، (اسکیف و هیوت[33] ،1998)، (سایمون 1996، 176)، همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش فوبیا کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-14 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (63/22) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2)بزرگتر است بنابراین می­توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس فوبی تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. از آنجایی که درصورتی فرد به فوبی خاص[34] تشخیص داده می شود که ترس مستمری داشته باشد که بیش از اندازه یا نا معقول بوده و وجود موضوع یا موقعیتی خاص موجب آن شود،همچنین فرد از موقعیّت فوبیک اجتناب کرده یا با اضطراب و ناراحتی زیاد آ را تحمل می کند و اگر چه افرادی که به فوبی ها مبتلا هستند معمولاً می دانند که ترس آنها قدری نامعقول است، امّا می گویند که نمی توانند به خودشان کمک کنند(سیّد محمّدی 1388، 88). و از آنجایی که در نقاشی درمانی کودکان فرصت بودن در کنار یک گروه نزدیک با فرهنگ کودک باعث تجربه رشد هیجانی میکنند ، به ویژه کسانی که تجربه های خوبی در خانواده و یا کلاس درس نداشته اند یا کودکانی که نسبت به بودن در کنار بزرگسالان رغبت نشان نمی دهند ، می توانند پس خوراند بیشتری از همسالان دریافت کنند و همچنین کودکانی که دارای فوبی به موارد متعددی هستند با بودن در گروه و ابراز احساساتشان با نقاشی و بصورت بیانی ،موجب کاهش فوبی در آن ها می شود. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (آرنهایم[35] 1986، 143)، (لاند گارتن 1981 ترجمه هاشمیان 1378، 177)، (عناصر 1368، 176)،  همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش کاهش خصومت کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-16 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبتt محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (64/18) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2)بزرگتر است بنابراین می­توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس خصومت تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. در تبیین این فرضیه نیز می توان گفت از آنجایی که خصومت نوعی خشم آزاد وشناور است که هیچ هدف مشخصی ندارد و ممکن است دراثر هر موقعیتی که انتظار است شخص را بر آورده نمی­سازد، بر انگیخته شود و از طرفی حالت عاطفی مبهم و شدیدی است که حتّی ممکن است متّوجه اشیاء وبه وضوح فاقد پرخاشگری است  (فرجی 1389، 118).و از آنجایی که نقاشی درمانی برای درمان مشکلات رفتاری موثر بوده و از این گذشته نقاشی درمانی به کودک اجازه می دهد تا رفتارهای منفی را به سوی یک تعادل مثبت هدایت کند بنابراین نقاشی درمانی در کاهش کاهش خصومت کودکان تأثیر دارد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک 1983)، (جانسون وهمکاران 1996، 177)، (مک نیف 1992، 263)، (اشتاینبر[36] وهمکاران 1999، 142)، همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش پارانویا کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-18 مشاهده می­شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (86/17) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2)بزرگتر است بنابراین می­توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس پارانوئید تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. در تبیین این فرضیه می توان بیان داشت از آنجایی که افراد دچار اختلال شخصیّت پارانوئید ،نسبت به دیگران بی اعتماد شکاکند و ممکن است تصّور کند دیگران عملاً کاری می کنند که آنها را ناراحت کرده ویا به آنها صدمه بزند. اغلب آن­ها در اظهارات دیگران، تهدیدها یا تحقیرهای پنهان را کشف می کنند. این افراد ممکن است در موارد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان یا همکاران نگران باشند و اغلب مایل نیستند به دیگران اعتماد کنند زیرا معتقدند وقتی مطلبی خصوصی را با کسی در میان می گذارند برایشان تمام خواهد شد. افراد دچار اختلال شخصیّت پارانوئید ممکن است در زمینه کنترل خشم مشکلاتی داشته باشند. اینها وقتی وارد یک رابطه می شوند، اغلب نگران عدم وفاداری و خیانت طرف مقابل هستند (کاپلان و سادوک 1388، 40).از طرفی،از آنجایی که کودکان با نقاشی اجازه می دهد تا هیجان های خود را به وسیله یک واسطه بیان کنند که باعث افزایش سازگاری و عزت نفس آنها نیز می شود . این روش همچنین باعث افزایش قابل توجه سطح تحریک کسانی هم می شود که در اغلب موارد منزوی وبی انگیزه بوده اند ، ارزش درمانی روش نقاشی درمانی برای افراد مبتلا به ناتوانایی های شدید و پیچیده ، به آرامش و کنترل فشار روانی از راه نقاشی بستگی دارد . نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک 1983، 143)، (اسکیف و هیوت[37] ،1998)، (سایمون 1996، 176)، (گیلوری ولی[38] ،1994)همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر افزایش سلامت روان کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره فصل چهار پژوهش در همه ی فرضیه های پژوهش حاضر  مشاهده می­شود سلامت روانی گروه آزمایش نسبت به نمرات پیش­آزمون افزایش یافته است یعنی می­توان گفت که مداخله (نقاشی درمانی) بر سلامت روان افراد گروه آزمایش موثر بوده است. در تبیین پژوهش حاضر می توان بیان کرد از آنجایی که نقاشی زبان کودک است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...