21 و باتوجه به اینکه  درمان با دارو دارای عوارض جانبی بسیاری است وحتی این روش درمانی بصورت موقتی نشانه های این بیماری را رفع میکند وبا قطع دارو مجددا” علائم بیماری برگشت میکند ، وموجب رنج بسیار زیاد این کودکان و خانواده هایشان گردیده . بدین جهت  شاید بتوان از طریق آموزش با نوروفیدبک بسیاری از این عوارض ونشانه های این اختلال را کاهش یا حتی حذف کرد ،  و بتوان موجب بهبودی طولانی مدت ویا حتی بهبودی دائمی این کودکان  گردید . به همین دلیل ضرورت این پژوهش را برجسته میکند که ممکنه این  روش بتواند ، جایگزین خوبی بجای درمانهای دارویی باشد. اهدف پژوهش دراین گزارش آنچه که مربوط به هدف غایی واصلی از انجام این تحقیق است با هدف  اثربخشی  نوروفیدبک برروی کاهش نشانه ها و بهبود عملکرد اجرایی کودکان مبتلا به ADHD  6 تا 11 سال شهر تهران میباشد . فرضیه ها 

1-آموزش با نوروفیدبک  موجب بهبود  حافظه در کودکان مبتلابه بیش فعال -کمبودتوجه میگردد.

2-آموزش با نورو فیدبک موجب بهبود رفتار بیش فعالی  کودکان مبتلابه بیش فعالی – کمبود توجه  میگردد.

3-آموزش با نوروفیدبک موجب افزایش توجه و تمرکزدر  کودکان مبتلابه بیش فعالی – کمبود توجه    میگردد .

4- آموزش با نوروفیدبک موجب بهبود  رفتار تکانشی وپرخاشگری  در کودکان  مبتلابه کمبود توجه – بیش فعالی  میگردد. 5- آموزش با نوروفیدبک موجب بهبود  عملکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به  بیش فعال -کمبود توجه میگردد. 22 متغییر مستقل ووابسته : متغیر مستقل در این پژوهش آموزش نوروفیدبک ، و متغییرات وابسته : ، توجه ، ، بیش فعالی تکانشگری ، حافظه ، عملکرد اجرایی میباشند. تعاریف مفهومی متغییرهای پژوهش : تعریف مفهومی ( نظری ) نوروفیدبک1 :  نوروفیدبک ، به یک الگوی شرطی کردن عامل اطلاق میشود که شرکت کنندگان در آن می آموزند که چطور بر فعالیت الکتریکی مغزشان تاثیر بگذارند . و هدف نوروفیدبک کمک به بیماران برای تسلط بر امواج مغزی شان می باشد (دیوید ورنون ، توبیاس ایگنر ، 2007 ).  تعریف عملیاتی نوروفیدبک:

تعریف عملیاتی نوروفیدبک : دستگاهی است بنام نوروفیدبک مدل Flexcompinfiniti 10کاناله مربوط به شرکت تات تکنولوژی کانادا .

تعریف متغییرهای  وابسته : تعریف  مفهومی ( نظری )بیش فعالی  نقص توجه : اختلال نقص توجه  بیش فعالی ، سندرم بی توجهی  حواس پرتی ، بیقراری ، تکانشگری وسایر نقائص عملکرد اجرایی است ( کاپلان وسادوک ) طبق تعریف چاپ چهارم کتاب تشخیص  آماری اختلالات روانی  اختلال ADHD الگوی پایه دار در عدم توجه وبا بیش فعالی است  ، که شدید تر وشایعتر از آن است که معمولا” در کودکان با سطح رشد مشابه دیده شود. 

____________________

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...