در بخش مشاغل در سال‌های قبل از اجرای طرح خوداظهاری متوسط رشد سالیانه اظهارنامه دریافتی 16 درصد می‌باشد ولی در سال اول اجرای طرح خوداظهاری افزایش 123 درصدی داشته است. به گونه‌ای که تعداد اظهارنامه های دریافتی از 714797 عدد در سال برای عملکرد 81 به 1595917 عدد در سال برای عملکرد 82 رسیده است. البته این افزایش، به خاطر اصلاحات انجام گرفته در قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد که معافیت پایه مالیاتی از 000/500/1 ریال به 000/000/15 ریال افزایش یافته و عدم تسلیم اظهارنامه توسط مودیان باعث عدم بهره‌مندی از معافیت مذکور می‌شده است و آنان را به نوعی مجبور به تسلیماظهارنامه کرده است. تعداد اظهارنامه دریافتی در بخش مشاغل در سال 83 به 16/8 درصد رشد نسبت به سال قبل و به رقم 1726088 عدد رسیدهاست در حالی که عملکرد سال 84 در بخش مشاغل حدود 1600434 اظهارنامه جمع‌آوری شده که نسبت به سال قبل حدود 27/7 درصد کاهش را نشان می‌دهد. یکی از دلایل کاهش اظهارنامه دریافتی در عملکرد 84 کم توجهی به فرهنگ مالیاتی در بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی موارد مصرف مالیات بوده است. هر زمانی مردم احساس نمایندکه مالیات پرداخت شده توسط آنان برای رفع نیازهای خودشان هزینه گشته و آنان خود را در عمران و آبادانی کشور سهیم بدانند با اشتیاق و طیب خاطر مالیات می‌پردازند. و این وظیفه سنگین از طریق تبلیغات وسیع و از آن مهمتر انتخاب مطالب مناسب در رسانه‌ها و بخصوص صدا و سیما امکان پذیر است. اما برای عملکرد 84 جدا از این بوده است. با مراجعه به جدول زیر مشاهده می‌کنیم که هرچند مالیاتابرازی رشد را نشان می‌دهد ولی درصد رشد مالیاتابرازی نسبت به سال قبل روند صعودی تا سال 82 و بعد نزولی تا سال 84 را نشان می‌دهد. سال عملکرد تعداد کل اظهارنامه ها جمع کل مالیات ابرازی (ارقام به هزار ریال می‌باشد)درصد رشد تعداد اظهارنامه ها درصد رشد مالیات ابزاری    سرانه مالیات هر اظهارنامهدرصد رشد سرانه هر اظهارنامه 80 597911   413243437 0   0   1/691    0 81 714797   577867488 5/19 8/39 4/808    17 82 1595917   1050165282    123  7/81 658  6/18 83 1726088   1435052602    16/8 6/36 4/831    3/26 84 1600434   1824128459    27/7-    1/27 8/1139   1/37 متوسط درصد رشد از 81 تا 84   2/50 3/46     8/24 ماخذ: آمارهای دفتر امور تشخیص مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور

بخش دوم- پیشینه تحقیق

2-14-                  پیشینه داخلی تحقیق

  1. منصوری (1388) در مطالعه خود تحت عنوان “بررسی ارتباط متقابل مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی” به این نتیجه رسیده است که بین مسئولیت اقتصادی شرکت و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد. میان مسئولیت قانونی شرکت و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد. بین مسئولیت اخلاقی شرکت و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد. بین مسئولیت نوع دوستانه شرکت و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین در این تحقیق ارتباط معنی داری میان مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی ملاحظه شد.
  2. معصومی (1388) در مطالعه خود تحت عنوان “بررسی رابطه ریسک پذیری شرکتی و عملکرد مالی” به این نتایج رسیده است که ریسک پذیری شرکتی در این تحقیق با سه بعد استراتژی شرکت، ویژگیهای ریسک و کارآفرینی مشخص شده و تأثیر عوامل موجود بر عملکرد مالی شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین محتوای سازمانی با سه بعد فرهنگ سازمانی، کنترل سازمانی و حمایت مدیریت ارشد و محتوای محیطی با سه بعد پویایی محیط، عدم تجانس محیط و خصومت محیطی مشخص شده و تأثیر این عوامل بر ریسک پذیری شرکتی مورد بررسی قرار گرفته است و نتایجیکسانی در مورد شرکت ها حاصل نشده است.
  3. موسوی جهرمی و همکاران (1388) در مطالعه خود تحت عنوان ” فرار مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده: یک مدل نظری ” به این نتیجه رسیده اند که با افزایش پرداخت های هزینه ای مشمول مالیات بر ارزش افزوده، فرار مالیاتی افزایش می یابد و به عبارتی تمکین مالیاتی کاهش خواهد یافت. همچنین، افزایش در احتمال رسیدگی و کشف فرار مالیاتی و افزایش نرخ جریمه، برای مواردی که پرونده مالیاتی رسیدگی نمی شود، افزایش تمکین مالیاتی و در نتیجه کاهش فرار مالیاتی موجب، خواهد شد.
  4. انصاری و همکاران (1388) در مطالعه خود تحت عنوان “بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و نگرش های مثبت کاری کارکنان در ادارات امور مالیاتی استان اصفهان” به این نتیجه رسیده اند که رابطه مثبت معناداری بین سلامت سازمانی و نگرش های مثبت کاری وجود دارد و توجه به سلامت سازمانی به دلیل تأثیری که بر اعمال تلاش های کاری دارد، از اهمیت زیادی در سازمان برخوردار است.

2-15-                  پیشینه خارجی تحقیق

  1. ایناو و همکاران[2] ( 2011)در مطالعه خود تحت عنوان ” اثرات ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بر عملکرد مالی شرکت ها در صنایع مرتبط با گردشگری ” مسئولیت های اجتماعی را در 5 بعد شامل روابط کارکنان، کیفیت محصولات/خدمات، روابط اجتماعی، عوامل محیطی، و عوامل مربوط به تنوع، از منظر تأثیر بر عملکرد مالی در صنایع مرتبط با توریسم(هواپیمایی، کازینو، هتل و رستوران و …). مورد بررسیقرار داده اند و نتیجهاین بوده است که تمام مؤلفه های 5 گانه بر عملکرد مالی به طور مثبت تأثیر دارند. هر چند از منظر بلند مدت و کوتاه مدت بودن تأثیر، و اینکه در کدامیک از صنایع مربوطه اتفاق بیفتند، با یکدیگر متفاوت خواهند بود. نتیجه کلی آنکه مدیران در صنایع مرتبط با توریسم می بایست برای ارتقای عملکرد مالی، توجه ویژه به مسئولیت های اجتماعی داشته باشند.
  2. ایواتا و همکاران[3] (2011) در مطالعه خود تحت عنوان “چگونگی عملکرد محیطیبر عملکردمالی؟ مدارکوشواهدازشرکت های تولیدیژاپن” به این نتیجه رسیده اند نتایج این پژوهش چگونگی تأثیر و تأثر مؤلفه های مالی با نوع واکنش آن ها به مسائل محیطی را نشان می دهد. مسائل مربوط به مدیریت پسماند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد مالی نداشت از سوی دیگر
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...