دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات پژوهش، طبق آزمون همبستگی اسپیرمن، میان ابعاد رهبری معنوی که شامل چشم انداز، عشق به همنوعان، امید و ایمان، عضو بودن، معناداری و هویت، تعهد سازمانی، بازخورد عملکرد و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون رگرسیون چندگانه، ابعاد رهبری معنوی، تاثیر مثبت و معناداری بر روی رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران داشته اند. بر اساس نتایج آزمون رگرسیون چندگانه، ترتیب مولفه ها بر اساس شدت تاثیرگذاری شان عبارتند از: عشق به همنوعان، عضویت، معناداری و هویت، امید و ایمان، چشم انداز، بازخورد عملکرد، تعهد سازمانی. در پایان نیز بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیات و در راستای اهداف پژوهش، راهکارهایی ارائه شده است. واژگان کلیدی: معنویت، رهبری معنوی، رضایت شغلی فصل اول: کلیات پژوهش 1-1- مقدمه در دهه گذشته افزایش عواملی چون جهانی‌سازی، فناوری اطلاعات، رقابت کسب و کار جهانی و منابع طبیعی محدود، دیدگاه افراد را نسبت به اینکه یک سازمان و شرکت خوب چگونه تعریف می شود را تغییر داده است. در گذشته صورت‌های مالی عامل اصلی در تعریف یک شرکت خوب بود اما در سال های اخیر، اصول اخلاقی، معنویت، کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی به طور فزاینده­ای به عنوان شاخص­های پیش روی مرتبط با کارکرد و نگه­داری سازمان­های کسب­وکار معرفی می­شوند (Koonmee et al.‌، 2010). بعضی از محققان عقیده دارند که نوعی تنش اساسی بین اهداف عقلایی و تکامل معنوی در سرتاسر محیط­های کاری به­وجود آمده است.گریگوری پیرس، مدیر یک انتشاراتی و موسس سازمان «رهبران معنوی کسب و کار برای کمال، اخلاق، و عدالت» بیان می­ کند: « ما اغلب زمان زیادی را برای کارکردن صرف می کنیم. شرم آور است اگر خدا را در آن­جا نیابیم». به همین منظور سازمان­ها به طور روزافزونی، بی­ارزشی کسب موفقیت­های مالی را در مقابل هزینه ارزش­های انسانی درک نموده و در هزاره جدید برای کمک به کارکنان در جهت متوازن ساختن زندگی کاری و خانوادگی آن­ها و نیز شکوفا ساختن قابلیت­های بالقوه­شان در محیط­های کاری در پی راه های جدیدی هستند(فرهنگی و همکاران، 1385). از این رو اینکه سازمان‌ها تنها به فکر سودآوری و ارزش‌های مادی بوده و با رفتارشان با کارکنان نیز در صورت هزینه – منفعتی ظاهر شود، کم کم روح سازمان را رو به زوال برده و تمامی بخش‌های آن را خدشه دار می‌سازد. یکی از مفاهیمی که بیشتر محققان علم مدیریت برای حل این مشکلات به آن روی آورده اند، موضوع معنویت و رهبری معنوی در سازمان هاست. رهبران معنوی نقشی احیا کننده در روابط میان کارکنان و شغلشان و نیز تعهد قلبی شان به سازمان و موارد دیگر دارند. به گونه‌ای که در بیشتر مواقع سازمان‌های بی روحی که صرفا به دنیال سود و بهره کشی از کارکنان بوده و دیدی مکانیکی به آن‌ها داشته اند، موجبات عدم رضایت شغلی کارکنان را فراهم کرده و به مرور زمان، بهره وری و سودآوری سازمان‌ها را نیز در بازار رقابتی دچار مشکل می‌سازد. چرا که کارکنانی که در سازمان از رضایت شغلی برخوردار نمی باشند، تعهد کاری کمتری به اهداف سازمان داشته و از خود انحرافات کاری بسیاری را به نمایش خواهند گذاشت. در این تحقیق به دنبال آنیم که با مطالعه موضوع معنویت و رهبری معنوی در سازمان‌ها و نیز بررسی رضایت شغلی کارکنان، تاثیرات رهبری معنوی را بر روی رضایت شغلی کارکنان مورد آزمون قرار دهیم و راهکارهایی را در راستای اهداف پژوهش ارائه دهیم. 1-2. بیان مسئله در سال‌های اخیر، بیشتر محققان در حوزه مدیریت و سازمان‌ها، به این نتیجه دست یافته‌اند که بقای سازمان‌ها بسته به سودآوری و حفظ رقابت با سایرین در محیط پر تنش امروزی است. این امر در صورتی محقق می‌شود که سازمان در برابر هزینه هایی که متقبل می‌شود از بهره وری بالاتری برخوردار باشد.یکی از عواملی که در میزان بهره وری موثر می‌باشد، تلاش بهینه کارکنان در سازمان است. اینکه یک فرد چه اندازه در سازمان از خود تلاش بهینه و سودمند نشان دهد بسته به علاقه و تعهد خویش به شغل و سازمان خود می‌باشد. یکی از متغیر‌های مهم در این زمینه رضایت شغلی است که موجب می‌شود فرد بیشتر به شغل خویش علاقه نشان داده و تلاش بیشتری نماید تا به دنبال آن سازمان به بهره وری بالاتری نائل آید. رضایت شغلی از مهم ترین متغیرهای سازمانی تأثیرگذار چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم بر عملکرد و رفتار کارکنان در محیط کار می‌باشند. در وصف میزان اهمیت این متغیرها، همین بس که به تعداد فراوان تحقیقات، مطالعات، و نوشته‌های مرتبط با رضایت شغلی اشاره شود. (bunge, 1989‌). در تحقیقاتی که در زمینه رضایت شغلی در دوره‌های متوالی علم مدیریت و پژوهش‌های مرتبط صورت گرفته، متغیرهای گوناگونی شناسایی شده‌اند که بر رضایت شغلی موثر واقع می‌شوند. متغیرهایی چون میزان دستمزد، تطابق شغل با شخصیت، سبک رهبری و مدیریت، میزان سختی یا آسانی کار و … می‌توانند بر روی رضایت شغلی فرد در سازمان موثر واقع شوند. یکی از متغیرهای تاثیرگذاری که کمتر مورد توجه قرار گرفته و بحث جدیدی نیز می‌باشد، معنویت و رهبری معنوی در سازمان است که می‌تواند بر روی رضایت شغلی کارکنان در سازمان ناثیر گذار باشد یا نه. نوع رهبری مدیران در سازمان و اینکه به چه اندازه معنویت در فضای سازمان جای می‌گیرد می‌تواند در نگرش کارکنان به شغلی که در آن فعالیت می‌کنند تاثیر گذار باشد (asgari& et al, 2013). صنعت بانکداری در سال‌های اخیر، از مهمترین صنایع درآمدزایی است که توجه بیشتر محققان و اندیشمندان علم مدیریت را به سوی خود جلب کرده است. از آنجا که این صنعت به مرور زمان و با افزایش ورود بانک‌های جدید در این عرصه، به بازاری رقابتی تبدیل شده است، بنابراین تنها راه برای حفظ بقا در این بازار، سودآوری و جذب مشتریان بیشتر و نگاهداشت بهینه مشتریان فعلی آن هاست. به تبع، بانک‌ها و بانکداری به نوعی صنعت خدماتی به حساب می‌آید، بدین جهت یکی از عناصر مهم سازمانی که می‌تواند مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب کند و در حفظ مشتریان فعلی نیز تاثیر گذار باشد، کارکنان آن بانک می‌باشد. زمانی که کارکنان بر روی شغل و کار خود تعهد قلبی داشته باشند، سعی کرده که با ارائه بهترین خدمات به مشتریانشان، در سودآوری سازمان نقش داشته باشند. یکی از متغیرهای موثری که می‌تواند کارکنان را به سمت ارائه خدمات بهتر و داشتن تعهد بالاتر سوق دهد، رضایت شغلی آن هاست. رضایت شغلی موجب شده که کارکنان سازمان، هر روزه در ساعات کاری با شوق و علاقه و نیز انگیزه کاری بیشتری به مشتریان خود خدمات ارائه دهد و نیز به فکر رفتارهای انحرافی کاری از خود در آن سازمان نباشد (Gibson, 2011). در این پژوهش به دنبال آنیم که متغیر رضایت شغلی را در بانک پارسیان مورد ارزیابی قرار دهیم. از آنجا که صنعت بانکداری در ایران، روز به روز رقابتی تر می‌شود، بنابراین مهم است که مدیران و مسئولین بانک پارسیان از این آگاهی برخوردار باشند که رمز موفقیت سازمانشان، داشتن کارکنان متعهد و با انگیزه است. چرا که اهرم پیش برنده اهداف سازمانی در بانک‌ها کارکنان آن می‌باشند. بنابراین در این پژوهش هدف سنجش میزان رضایت شغلی کارکنان بانک پارسیان و میزان تاثیرپذیری آن از یکی از متغیرهای مهم این دهه به نام معنویت و رهبری معنوی است. موضوع معنویت در سازمان‌ها در حال تبدیل به مقوله کاربردی در رفتار سازمانی است. معنویت در محیط کار نه تنها به پیامدهای فردی مفیدی چون: بالا رفتن سلامت جسمی و روحی منجر می‌شود‌، بلکه به بهبود توانایی‌های سازمانی و نیز یادگیری سازمانی می‌انجامد. (Pitersanj 2011) می‌گوید که یادگیری سازمانی اهمیتی اساسی در خلق نیازهای سازمان در دوران بعدی دارد. به گفته (Esoibai, 1992)، سازمان‌ها توانایی یادگیری خود را بالا می‌برند تا به ایجاد استراتژی‌های سازمانی مفید تری دست یابند. برکات نیز (2006) گفته است که سازمان‌ها باید به طور روزافزونی یاد بگیرند تا بهتر بتوانند با تغییرات ناگهانی در حوزه کاری خود منطبق شوند (Aydin & Ceylan, 2009‌). سازمان‌های امروزی برای آنکه از قافله عقب نمانند‌، اکثر آن‌ها توجه خود را معطوف به رهبران سازمانی کرده‌اند و با شجاعت و جسارت خاصی سعی در ایجاد تغییرات اساسی درون سازمانی دارند‌، زیرا که رهبری با ایجاد تغییر سر و کار دارد. در حقیقت در حال حاضر یک نیروی شتابان آشکار و نمایان برای تغییر سازمانی و جامعه جهانی در حال حرکت است. از این جهت نیاز به رهبران معنوی در سازمان‌های یادگیرنده‌ای نمود پیدا می‌کند که الگوهای تفکر در آنها به طور کلان پرورش یافته باشد. کارکنان در اینچنین سازمان هایی توانمند هستند و شایستگی دستیابی به چشم انداز روشن سازمانی را به طور آشکار دارا هستند. بنابراین وجود رهبری معنوی در این سازمان‌ها مستلزم تغییرات و موفقیت‌های پی در پی است. (judge & bono & Gerhardt, 2002).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...