• گاردنرو استاف ( 2003 ) نیز با حجم نمونه ای بزرگتر از تحقیقات پالمر و بارلینگ و همکارانشان، دریافتند که هوش هیجانی با همه مؤلفه‌های رهبری اثربخش، همبستگی دارد (Sivantan, 2000, 203)
  • بورباخ (2004) تأثیر شاخص هوش هیجانی توانایی محور را بر پیوستار رهبری چند عاملی، بررسی کرد. داده‌ها از 146 رهبر و 649 پیرو جمع آوری شد. بین هوش هیجانی و تمامی سبکهای رهبری از دیدگاه ادراکی رهبران، رابطه قابل ملاحظه ای بود.همچنین در این پژوهش، مشخص شد که ادراک رهبر از خود می‌تواند رابطه بین هوش هیجانی و رهبری تحول آفرین و نتایج مربوط به سبک رهبری از دیدگاه پیروان را تعدیل کند. (انصاری رنانی و ارسطو، 1387، 2)
  • شولت [76] (2003 ) در تحقیقش، نتایجی متفاوت را نشان می‌دهد. وی رابطه رهبری تحول آفرین و سه شاخص هوش هیجانی، شخصیت و توانایی شناختی را با بهره گرفتن از پرسشنامه‌های استاندارد موجود برای هر یک از عوامل بررسی کرد و به این نتیجه رسید که هوش هیجانی با توجه به عامل توانایی شناخت کلی و عامل شخصیت، قابل پیش بینی است، اما کمکی به پیش بینی رهبری تحول آفرین نمی‌کند.وی عقیده دارد که هوش هیجانی مفهومی برخاسته از دانسته‌های پیشین در مورد شخصیت و توانایی شناختی انسان است. (مؤمنی، 1388، 51)
  • نیروشان سیوانتان[77] (2000) در مقاله هوش هیجانی، شعور اخلاقی و رهبری تحول‌آفرین جامعه آماری خود را پرسنل ساکن کوی دانشگاه به عنوان رهبرانی که از اهمیت برخودارند قرار داد. که تعداد 58 مدیر و 232 کارمند به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. نتایج این محقق کانادایی نشان داد که رهبرانی که هوش هیجانی بالاتری داشتند کارکنان آنها سطح بالاتری از رهبران تحول‌گرا را درک کرده‌اند (Sivantan, 2000, 203).
  • شلیپا پروانی و باربارا مندل (2003) در مقاله رابطه بین هوش هیجانی و رهبری تحول‌گرا و همچنین نقش جنسیت را در این رابطه مورد بررسی قرار دادند. یافته‌های این تحقیق یک رابطه معنی‌دار بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحول‌گرا را نشان داد اما رابطه معنی‌داری بین جنسیت و هوش هیجانی و سبک رهبری پیدا نشد و نیز تفاوتی بین سبک رهبری تحول‌گرا در زنان و مردان پیدا نشد (Mandel & Pherwani, 2003, 384)
  • جان باربوتو و مارک باراچ (2006) در مقاله هوش هیجانی رهبران تحول‌گرا 80 مدیر اداره عمومی را انتخاب و برای هر مدیر 3-6 کارمند را در نظر گرفتند که شامل 388 نفر شدند. سپس در این نمونه آماری رابطه هوش هیجانی سبک رهبری را مورد بررسی قرار دادند نتایج نشان داد که هوش هیجانی مدیران با سبک رهبری آنان رابطه معنی‌دار دارد (Burbach & Barbuto, 2006, 51).
  • میشل انجل کورنا (2006) در مقاله رابطه هوش هیجانی و رهبری تحول‌گرا ، او در این تحقیق رابطه هوش هیجانی و سبک رهبری تحول‌گرا را روی 103 نفر از مدیران اسپانیولی و همچنین نقش سن، جنس، تحصیلات و سابقه کار را مورد بررسی قرار داده. نتایج همبستگی بین هوش هیجانی و رهبری تحول‌گرا مثبت بود اما هیچ رابطه‌ای بین متغیرهای تحقیق و سن، جنس، تحصیلات و سابقه کار یافت نشد (Corna, 2006, 22).

  2-4-4) تحقیقات مشابه انجام شده در داخل ایران

  • قاسم انصاری رنانی و ایمان ارسطو در مقاله رابطه هوش هیجانی با رهبری تحول گرا در مدیران صنعت بیمه نمونه‌ای متشکل از 66 مدیر ارشد شرکت‌های بیمه و 196 نفر از زیردستان آنها را برگزیدند یافته‌های تحقیق نشان داد که هوش هیجانی با مؤلفه‌های ویژگی آرمانی، رفتارهای آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام‌بخش همبستگی مستقیم و ناقص وجود دارد. و یافته کلی این تحقیق بیان می‌دارد که هوش هیجانی با رهبری تحول‌گرا رابطه دارد (انصاری رنانی، 1387، 2).
  • نور محمد یعقوبی، بدرالدین اورعی و مجید مقدمی (1388) در مقاله رابطه هوش هیجانی و سبک رهبری تحول آفرین، جامعه آماری متشکل از سطوح مختلف مدیران از 3 شرکت فولیران، فولاد سازان و صنعت یدک را انتخاب کردند که شامل 35 نفر بود تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از ضریب همبستگی اسپیرمن رابطه معنی‌دار بین هوش هیجانی و رهبری تحول آفرین را نشان داد. همچنین تحلیل رگرسیون چند عاملی نشان داد از میان مؤلفه‌های هوش هیجانی، خودآگاهی و مدیریت روابط بیشترین تأثیر را در رهبری تحول‌گرا دارند (یعقوبی، اورعی، مقدمی، 1389، 50).
  • مهدی سجادی و بهنام شهایی (1386) در مقاله بررسی هوش هیجانی مدیران سازمان‌های صنعتی استان اصفهان با سبک رهبری آنها نمونه‌ای به حجم 43 نفر از مدیران شرکت‌های صنعتی اصفهان به همراه 129 نفر از کارکنان آنها را انتخاب کردند پس از گردآوری داده‌ها نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون و فیشر همبستگی معنی‌داری بین هوش هیجانی با سبک رهبری تحولی و تا حدودی با سبک رهبری مراوده‌ای نشان داد (شهایی، سجادی ، 1386)
  • سعید مرتضوی، شمس‌الدین ناظمی و محمود فخرآباد (1384) در مقاله بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری جامعه آماری خود را مدیران بازرگانی شرکت‌های تولیدی صنایع غذایی و خودرو سازی مشهد به تعداد 266 نفر قرار دادند. که حجم نمونه 73 نفر تعیین شد و نتایج آزمون یک رابطه مثبت و معنی‌دار بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحول‌گرا را نشان داد. همچنین بین هوش هیجانی و رهبری مراوده‌ای رابطه منفی و معنی‌دار مشاهده شد. در بررسی بین سن و جنسیت مطالعه نشان داد که شدت و ضعف رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحول‌گرا با متغیر سن رابطه مستقیم و معنا‌دار است. از نظر متغیر جنسیت در تعیین میزان رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحول‌گرا نشان می‌دهد این رابطه در مردان بیشتر از زنان است (مرتضوی، ناظمی و فخرآبادی،1384، 167).
  • مرضیه مختاری‌پور (1385) در پایان‌نامه خود با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک‌های رهبری چندگانه مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه اصفهان مدل برنارد باس را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری شامل 33 نفر مدیران گروه‌های آموزشی و 454 نفر عضو هیأت علمی بود که از این تعداد 33 نفر مدیران گروه‌های آموزشی و 80 نفر اعضای هیأت علمی از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش نشان داد که: 1) ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحولی 347/0=r بود که در سطح 05/0>P معنادار است. بنابراین بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحولی رابطه‌ی معنادار وجود دارد، 2) ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و سبک رهبری مراوده‌ای 269/0=r می‌باشد که در سطح 05/0>P معنادار نمی‌باشد. بنابراین، بین هوش هیجانی و سبک رهبری غیرمداخله‌گر رابطه‌ی معنادار وجود (مختاری‌پور، 1385، 2).
  • حسن عابدی جعفری و محمد مرادی (1384) در مقاله رابطه هوش هیجانی و رهبری تحول‌گرا میزان هوش هیجانی 33 نفر از مدیران شرکت‌های تولیدی را با بهره گرفتن از پرسشنامه شرینگ و سبک رهبری تحول گرا آنها را با بهره گرفتن از پرسشنامه چند عاملی رهبری مورد بررسی قرار دادند نتایج این تحقیق رابطه قوی بین دو متغیر 76/0=r را نشان داد (عابدی جعفری و مرادی، 1384، 63).

[1]- Burns

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...