مهر – شعبه رستم اباد – کد 7409ایران – گیلان –رستم اباد – امام خمینی منبع: بانک اطلاعاتی شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان 3-4- ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات: هر پدیده از نظر کمی و کیفی ویژگی هایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگی ها به ماهیت و نحوه  دستیابی به آنها وابسته است.این پدیده ها به عنوان متغیر در طول زمان دچار تحول و دگرگونی می­گردند،یافتن پاسخ و راه حل برای مسأله  انتخاب شده در هر تحقیق،مستلزم دست یافتن به داده های  است که از طریق آنها بتوان فرضیه هایی که به عنوان پاسخ­های احتمالی و موقتی برای مسأله  تحقیق مطرح شده اند را آزمون کرد. ابزار­های گوناگونی برای بدست آوردن داده ها مانند مشاهده،مصاحبه،پرسشنامه، و مدارک و اسناد وجود دارد. هر یک از این ابزار ها مزایا و معایبی دارند که هنگام استفاده از آنها باید مورد توجه قرارگیرند.تا اعتبار پژوهش دچار خدشه نشودو از طرفی نقاط قوت ابزار تقویت گردد.هر پژوهشگری با توجه به ماهیت مسأله و فرضیه های طراحی شده  یک یا چند ابزار راطراحی می کندو پس از کسب شرایط لازم در مورد اعتبار این ابزارها،از آنها در جهت جمع آوری داده ها بهره جویدتا در نهایت از طریق پردازش و تحلیل این داده ها بتواند در مورد فرضیه ها قضاوت نماید. انتخاب ابزارها باید بگونه ای باشد که پژوهشگر بتواند از نحوه  انتخاب ابزار خود دفاع کند و از این دستآوردها پژوهش خود را معتبر سازد.(خاکی،1386،ص159) در این تحقیق برای جمع آوری داده ها از ابزار بررسی و مراجعه به اسناد و مدارک، با مراجعه به بانک اطلاعاتی بانک مهر اقتصاد در استان گیلان، و از ابزار پرسشنامه برای تعیین هر یک از عوامل مربوط به نقاط قوت،ضعف،فرصت وتهدید توسط مدیران شعب  مدل SWOT برای این شرکت استفاده شد. 3-5- پرسشنامه: پرسشنامه عبارت است از مجموعه پرسش هایی که به وسیله آنها محقق از آزمودنی ، اطلاعات اولیه را بدست می آورد. سوالات پرسشنامه باید به نحوی تدوین و تنظیم شود که از محدوده موضوع خارج نباشد. و صحیح ترین اطلاعات ممکن حاصل شود.( صالحی و همکاران،1389)در این پژوهش برای مشخص کردن اهمیت هر یک از عوامل مربوط به نقاط قوت، ضعف،فرصت و تهدیدهای پیش روی شعب بانک مهر اقتصاد در صنعت بانکداری پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای طیف لیکرت،با نظر استاد راهنمای محترم و با استناد برپژوهش کو و همکاران تدوین گردیده است،که به شرح ذیل می باشد: پرسشنامه اول میزان اهمیت فاکتورهای درونی(قوت و ضعف) را مورد بررسی قرار می دهد بدین صورت که از دو بخش  میزان اهمیت و عملکرد تحقق یافته تشکیل شده و بر اساس مقیاس 10 گزینه ای لیکرت (“1” کم اهمیت ترین …. “10” مهمترین ) برای فاکتور اهمیت ادراک شده و امتیاز (“1″ عملکرد ضعیف …”10” عملکرد قوی برای فاکتور عملکرد) امتیازدهی می شود. و در نهایت در ستون سوم میزان تفاضل ستون های اهمیت و عملکرد تعیین می گردد، لازم به توضیح است سازه های انتخاب شده در پرسشنامه اول از مفهوم کارت امتیاز متوازن استخراج شده است،کارت امتیازمتوازن ابزاری نوین جهت تکمیل شاخصهای سنتی اندازه گیری عملکردسازمان است.کارت امتیازی متوازن میان اهداف استراتژیک ومعیارها،ارتباط برقرارکرده وبرنامه ریزی،تعیین اهدف وهمسوئی عوامل استراتژیک رابرعهده دارد ،همچنین ترکیبى ازمعیارهاى ارزیابى عملکرداست که شاخصهاى عملکردجارى،گذشته ونیزآتى راشامل شده ومعیارهاى غیرمالى رادرکنارمعیارهاى مالى قرارمى دهد. و از چهار منظر مالی،رشد و یادگیری،فرایند داخلی، ومشتری، تشکیل شده است.(آهان، 2001 و کاپلن و نرتن، 2000)[65] در واقع از پاسخ دهندگان خواسته شد تا اهمیت ادراکی خود را از هر یک از فاکتورهای موثر بر موفقیت این شرکت، در این چهار منظر، بر اساس مقیاس لیکرت امتیازدهی نمایند. در پرسشنامه دوم که شامل سه بخش میزان شدت تاثیر، احتمال وقوع و سهولت شناسایی می باشد میزان اهمیت فاکتورهای بیرونی(فرصت ها و تهدیدات) که بر شرکت مزبور موثرند بر اساس مقیاس لیکرت (“10-” موثرترین فاکتور منفی… “0” عدم تاثیر …”10″ موثرترین فاکتور مثبت) مورد بررسی قرار خواهدگرفت، و با ضرب سه امتیاز  نوع فرصت وتهدید بودن سازه و اولویت سازه ها نسبت به هم مشخص می شود که در ذیل نحوه محاسبه و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه تشریح می شود. 3-5-1روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات: دو ویژگی عمده ابزار گردآوری اطلاعات و اندازه گیری، روایی و پایایی ابزار است. روایی: برای افزایش روایی و اعتبار پرسشنامه ابتدا 25 نمونه پرسشنامه بین جمعی از کارشناسان، مدیران و اساتید دانشگاهی توزیع و تمامی ابهامات آنها در رابطه با سوال ها مشخص گردید. بدین ترتیب تعدادی از سوال ها حذف و تعدادی دیگر جایگزین شد و در نهایت پس از شفاف شدن و رفع ابهامات پرسشنامه، پرسشنامه  نهایی تهیه و توزیع گردید. پایایی: برای برآورد پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است،ابتدا 25 نمونه پرسشنامه بین جمعی از مدیران پخش شد،در واقع در مورد پرسشنامه هایی که پاسخ های چند گزینه ای دارد. استفاده از فرمول ضریب آلفای کرونباخ توصیه شده است.ضریب پایایی آلفای کرونباخ محاسبه شده از طریق نرم افزار SPSS ، برای پرسشنامه اول و دوم به ترتیب0.84 و 0.86می باشداست. از آنجایی که ضریب آلفای متغیرها بزرگتر از 0.7 بود.بنابراین پرسشنامه از پایایی مطلوب برخوردار است. متغیر ها به شرح زیر می باشد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...