فهرست جداول
 
جدول شماره (1-2) : خلاصه نتایج مطالعات انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش
33
جدول شماره (1-3) : طرح پژوهش مورد استفاده
37
جدول شماره (2-3): فرضیات و سؤالات مرتبط با هر فرض .
39
جدول شماره (1-4) : ویژگی‌های جمعیت شناختی افراد مورد مطالعه .
44
جدول شماره (2-4) : آزمون تی مستقل میانگین‌های پیش آزمون
45
جدول شماره (3-4) : شاخص‌های توصیفی سواد سلامت .
46
جدول شماره (4-4) : شاخص‌های توصیفی سواد بهداشتی
47
جدول شماره (5-4) : شاخص‌های توصیفی سواد درمانی
49
جدول شماره (6-4) : شاخص‌های توصیفی سواد پیشگیرانه
51
جدول شماره (7-4) : نتایج آزمون فرض همگنی شیب‌های رگرسیونی و همگنی واریانس ها
53
جدول شماره (8-4) : میانگین و میانگین تعدیل شده سواد سلامت
54
جدول شماره (9-4) : تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون سواد سلامت
55
جدول شماره (10-4) : میانگین و میانگین تعدیل شده سواد بهداشتی .
56
جدول شماره (11-4) : تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون سواد بهداشتی
57
جدول شماره (12-4) : میانگین و میانگین تعدیل شده سواد درمانی .
58
جدول شماره (13-4) : تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون سواد درمانی .
59
جدول شماره (14-4) : میانگین و میانگین تعدیل شده سواد پیشگیرانه .
60
جدول شماره (15-4) : تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون سواد درمانی .
61
جدول شماره (16-4) : خلاصه و جمع بندی نتایج .
62
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست شکل ها:
 
شکل (1-1): ارتباط دو طرفه‌ی فقر و ضعف سلامت
5
شکل (2-1): رابطه بین آموزش و سلامت
6
شکل 1-2: الگوی ارتقای سلامت .
23
 
 
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر محیط یادگیری تلفیقی (تعاملی – تجربی) بر میزان سواد سلامت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی صورت گرفت. طرح این پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنی‌های این پژوهش 56 نفر از میان دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان سرپل زهاب در سال تحصیلی 94-93 بودند که به شیوه‌ی «نمونه گیری خوشه ای تصادفی» انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. افراد انتخاب شده از دو کلاس به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفته و هر یک از گروه‌های مورد مطالعه در مدت یک ماه و 10 جلسه‌ی آموزشی 50 دقیقه‌ای، تحت دو شیوه‌ی آموزشی تلفیقی (تعاملی تجربی) و شیوه‌ی مرسوم مدارس قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری متغیرهای مورد مطالعه‌یک پرسشنامه‌ی 50 سؤالی بود که با مطالعه‌ی منابع علمی مرتبط و با بهره‌گیری از نظرات متخصصان در حوزه‌ی آموزش و سلامت تهیه گردیده است. این آزمون به شیوه­ی دو گزینه‌ای صحیح- غلط و سواد سلامت آزمودنی‌ها را به شکل کلی و در سه مؤلفه‌ی آن شامل: (سواد بهداشتی، سواد درمانی و سواد پیشگیرانه) مورد ارزیابی قرار می‌دهد. روایی این ابزار با روش‌های آماری و نظرسنجی از صاحب‌نظران تعیین گردیده و پایایی ابزار نیز به شیوه‌ی محاسبه‌ی ضریب همسانی درونی پاسخ‌های داده شده توسط تعداد 50 نفر از افراد جامعه‌ی آماری و با به کارگیری آزمون آلفای کرونباخ معادل (0.798) برای کل پرسشنامه، و برای سه مؤلفه‌ی سواد بهداشتی (0.841)، سواد درمانی (0.753)، و سواد پیشگیرانه (0.776) تأیید گردید تحلیل داده‌ها در دو بخش و با بهره گرفتن از آماره‌های توصیفی (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل و آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس) صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد آموزش به شیوه‌ی تلفیقی (تعاملی –تجربی) در قیاس با روش معمول به شکل معناداری سبب ارتقاء میزان و سطح سواد سلامت (25.448=F ، 0.000=Sig)، سواد بهداشتی (24.189=F ، 0.000=Sig)، سواد درمانی (18.371=F ، 0.000=Sig)، و سواد پیشگیرانه (8.501=F ، 0.005=Sig)، در افراد گروه آزمایش گردیده است.
واژه‌های کلیدی: یادگیری تلفیقی، تعاملی تجربی، سواد سلامت، سواد درمانی، سواد بهداشتی، سواد پیشگیرانه. 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...