پایان نامه درمورد تدوین استراتژی، اهداف سازمانی |
12- استراتژی « یک برنامه بازی» برای شرکت میباشد (مشبکی، 1385: 11). 13- استراتژی عبارت است از یک طرح و عمل سازمانی که هدف از آن راندن یک سازمان در مسیر نیل به اهداف کوتاه مدتتر خود و در نهایت در مسیر نیل به اهداف اساسیاش میباشد (هریسون و جان، 1378: 22). 14- تدابیر و طرح یا نقشهای در جهت تهیه و تخصیص و بکارگیری هرچه منطقیتر منابع برای رفع مشکلات که به دلیل بیتوجهی به شرایط محیطی بروز کرده یا برای بهتر ساختن وضع خوب فعلی استفاده شود و جوابگوی بازار و مشتریان بوده و رضایت افراد ذینفع و ذی اثر در سازمان را جلب کند استراتژی به شمار میآید (رحمان سرشت، 1384: 23). 15- در استراتژی موضوعات زیر باید مشخص شوند: نوع فعالیتی که شرکت میخواهد به آن پردازد، شیوه تخصیص منابع، تصمیمگیری درباره گسترش یا تنوع فعالیت، تصمیمگیری درباره ورود به بازارهای بینالملل و ادغام شرکت (دیوید، 1385: 25). 16- یک استراتژی تجاری در برگیرندهی شناخت حیطه محصول، میزان سرمایهگذاری تجاری، استراتژیهای بخشهای وظیفهای، داراییها یا مهارتهای بکار گرفته میشود. استراتژی شامل تخصیص منابع بین تک تک واحدها و ایجاد هم افزایی بین آنها میّباشد (آکر، 1386: 26). 17- استراتژی به منزله ابزار هماهنگی است. بزرگترین چالش مدیریت یک سازمان، هماهنگ ساختن اقدامات اعضا و ارکان مختلف سازمان است. استراتژی میتواند هماهنگی را از چند طریق ارتقا دهد. اول، استراتژی یک ابزار ارتباطی است. بیانیههای استراتژی، واسطههای قدرتمندی هستند که از آن طریق مدیر عامل میتواند هویت، اهداف و موقعیت شرکت را به تمام اعضای سازمان منتقل سازد. گرچه ارتباطات به تنهایی کافی نیست. برای اینکه هماهنگی اثر بخش باشد، مشارکت گروههای مختلفی که سازمان را تشکیل میدهند، ضروری است. 18- استراتژی، آینده محور است. استراتژی تنها در ارتباط با چگونگی رقابت شرکت در زمان حال نیست، بلکه مرتبط با این که شرکت در آینده به چه چیزی میخواهد تبدیل شود نیز هست. مقصود کلیدی از استراتژی آینده محور تنها محقق ساختن جهت توسعه شرکت نیست، بلکه فراهم کردن اشتیاقی که میتواند به اعضای سازمان انگیزه و الهام ببخشد نیز هست. استراتژی کمتر درباره تخصیص منابع بوده و بیشتر درباره بسط و گسترش منابع است. 19- استراتژی به منزله مدیریت آپشنهاست. در تدوین استراتژی، منفعت اصلی، در این است که چگونه میتوانیم از اصول ارزش گذاری آپشنها برای خلق ارزش سهامدار استفاده نماییم. دو گونه از آپشنهای واقعی وجود دارد: آپشنهای رشد و آپشنهای انعطاف پذیری. آپشنهای رشد به شرکت اجازه میدهد که سرمایه گذاریهای ابتدایی کوچکی را در تعدادی از فرصتهای کسب و کار آینده بدون هیچگونه تعهدی به آنها انجام دهد. این تعاریف وجوه اشتراک زیادی دارند. عباراتی نظیر «اهداف میانی بلندمدت» و «سیاستهای اصلی» دلالت بر این دارند که استراتژی در واقع انجام دادن امور پیش روی سازمان با گرفتن تصمیمات «بزرگ» است، یعنی تصمیمهایی که در نهایت موفقیت یا شکست سازمان را تعیین میکنند. تأکید بر «الگوهای اهداف نهایی» و «چهارچوب فعالیت بنگاه» مؤید آن است که استراتژی به صورت رفتار سازگار ظاهر میشود، به این معنی که پس از وضع یک استراتژی به سادگی نمیتوان آن را معکوس کرد و یا تغییر داد. سرانجام این ایده که استراتژی «قالبی را که در شرکت در آن قرار گرفته است یا باید قرار بگیرد، تعیین میکند»، به مفهوم آن است که تصمیمات استراتژیک، شخصیت رقابتی بنگاه و چگونگی درک جمعی را از اینکه بنگاه چگونه در داخل محیط رقابتی خود به سوی موفقیت گام برمیدارد، شکل میدهد. 2-1-1-2- ویژگیهای استراتژی 1ـ اهداف سازمانی را به صورت اهداف بلندمدت، برنامه های عملیاتی و اولویتهای تخصیص منابع تبیین و معرفی می کند. 2ـ انتخاب رشته کاری که سازمان در آن مشغول است و یا اینکه در تلاش است که در آن فعالیت نماید. 3ـ تلاش جهت کسب برتری پایداری و بلندمدت در هر یک از رشتههای کاری سازمان با توجه مقتضی به فرصتها و تهدیدهای محیطی داخلی شرکت و قوت و ضعفهای سازمان 4ـ شناسایی وظایف مدیریتی واضح و روشن در سطح سازمان، رشته کاری و سطح وظیفه ای 5ـ یک الگوی منسجم، یکپارچه و ترکیبی از تصمیمها 6ـ تبیین مشارکت و همکاریهای اقتصادی و غیراقتصادی که سازمان قصد دارد عاید ذینفعان خود کند. 7ـ تشریح و توصیف نیت استراتژیک سازمان 8ـ توسعه وپرورش شایستگیهای محوری سازمان گرایش دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 01:25:00 ب.ظ ]
|