دکتر محمد جواد کرم افروز
 

 
 

زمستان 1393
 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)


فهرست مطالب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده .
1
فصل اول: کلیات پژوهش
 
(1-1) مقدمه .
3
(1-2) بیان مسأله .
4
(1-3) اهمیت و ضرورت انجام پژوهش .
7
(1-4) اهداف پژوهش .
8
(1-4-1) هدف کلی
8
(1-4-2) اهداف فرعی
8
(1-5) فرضیات پژوهش
8
(1-6) تعاریف مفاهیم و اصطلاحات
9
(1-6-1) تعاریف نظری
9
(1-6-2) تعاریف عملیاتی
11
فصل دوم: ادبیات پژوهش
(2-1) مقدمه .
13
(2-2) مبانی نظری
13
(2-2-1) مغز انسان .
13
(2-2-2) تئوری های شناخت مغز و آموزش .
14
(2-2-3) روش های تحقیق در باره مغز .
15
(2-2-4) تئوری های یادگیری مبتنی بر مغز .
17
(2-2-5) اصول یادگیری مبتنی بر مغز
18
(2-2-6) معیارهای سنجش نظام های آموزشی در دیدگاه تئوری مبتنی بر مغز
22
(2-2-7) راهبردهای تدریس در یادگیری مبتنی بر مغز
23
(2-2-8) حیطه های اثرگذاری یادگیری مبتنی بر مغز در آموزش و پرورش
23
(2-3) مبانی تجربی پژوهش .
24
(2-3-1) مطالعات انجام شده در داخل ایران
24
(2-3-2) مطالعات انجام شده در خارج ایران .
25
                                  فصل سوم: روش شناسی پژوهش
 
 
(3-1) مقدمه .
29
(3-2) نوع و روش پژوهش
29
(3-3) متغیرهای پژوهش
29
(3-4) جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه  .
31
(3-5) ابزار جمع آوری داده ها .
31
(3-6) تعیین روایی و پایایی ابزار سنجش .
32
(3-7) طرح تحقیق
33
(3-8) روش اجرای عملی پژوهش در گروه آزمایش .
35
(3-9) روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها .
36
 
                                  فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ ها
 
 
(4-1) مقدمه .
39
(4-2) ویژگی های جمعیت شناختی جامعه آماری .
39
(4-3) آمار توصیفی
40
(4-4) آمار استنباطی .
52
 
                            فصل پنجم: بحث و تفسیر و جمع­بندی
 
 
(5-1) مقدمه .
65
(5-2) خلاصه نتایج پژوهش
65
(5-3) بحث و تفسیر یافته‌ها
68
(5-4) پیشنهادهای پژوهش .
69
(5-4-1) پیشنهادهای کاربردی .
69
(5-4-2) پیشنهادهایی پژوهشی
70
(5-5) محدودیت‌های پژوهش
70
(5-5-1) محدودیت های در اختیار پژوهشگر
70
(5-5-2) محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر
71
منابع و مأخذ .
72
منابع فارسی
72
منابع انگلیسی
74
پیوست­ها .
77
پرسشنامه مهارت­های شناختی .
77
پرسشنامه سنجش قابلیت های نگرشی
80
سؤالات پیش آزمون و پس آزمون سنجش میزان یادگیری
82
فهرست جداول
 
جدول شماره (2-1) : خلاصه نتایج پژوهش های پیشین در رابطه با موضوع
27
جدول شماره (3-1) : طرح مورد استفاده در پژوهش
29
جدول شماره (4-1) : فراوانی و درصد فراوانی افراد مورد مطالعه بر اساس متغیر گروه .
39
جدول شماره (4-2) : شاخص های توصیفی یادگیری مفاهیم کلی
40
جدول شماره (4-3) : شاخص های توصیفی یادداری مفاهیم کلی
42
جدول شماره (4-4) : شاخص های توصیفی یادگیری مهارت های کلامی
44
جدول شماره (4-5) : شاخص های توصیفی یادگیری مهارت های ذهنی .
46
جدول شماره (4-6) : شاخص های توصیفی میزان راهبردهای شناختی
48
جدول شماره (4-7) : شاخص های توصیفی میزان قابلیت نگرشی .
50
جدول شماره (4-8) : نتایج تحلیل کوواریانس پس آزمون یادگیری مفاهیم کلی .
52
جدول شماره (4-9) : میانگین تعدیل شده پس آزمون یادگیری مفاهیم کلی .
53
جدول شماره (4-10) : نتایج تحلیل کوواریانس پس آزمون یادداری .
54
جدول شماره (4-11) : میانگین تعدیل شده یادداری مفاهیم کلی
55
جدول شماره (4-12) : نتایج تحلیل کوواریانس پس آزمون اطلاعات کلامی
56
جدول شماره (4-13) : میانگین تعدیل شده پس آزمون یادگیری اطلاعات کلامی
57
جدول شماره (4-14) : نتایج تحلیل کوواریانس پس آزمون یادگیری مهارت های ذهنی
58
جدول شماره (4-15) : میانگین تعدیل شده پس آزمون یادگیری مهارت های ذهنی .
59
جدول شماره (4-16) : نتایج تحلیل کوواریانس پس آزمون راهبردهای شناختی .
60
جدول شماره (4-17) : میانگین تعدیل شده پس آزمون راهبردهای شناختی .
61
جدول شماره (4-18) : نتایج تحلیل کوواریانس پس آزمون قابلیت های نگرشی
62
جدول شماره (4-19) : میانگین تعدیل شده پس آزمون قابلیت های نگرشی
63
 
 
فهرست شکل ها
 
شکل (3-1): مدل مفهومی متغیرهای مورد مطالعه
30
 
 
فهرست نمودارها
 
نمودار 4-1: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون یادگیری کلی
41
نمودار 4-2: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون یادداری
43
نمودار 4-3: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون یادگیری اطلاعات کلامی .
45
نمودار 4-4: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون یادگیری مهارت های ذهنی
47
نمودار 4-5: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون راهبردهای شناختی
49
نمودار 4-6: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون قابلیت های نگرشی .
51
 
 
 
 
 
 
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر روش آموزش مبتنی بر مغز بر میزان یادگیری و یادداری مفاهیم درسی علوم دوره ی راهنمایی و به شیوه ی شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل اجرا گردید. جامعه ی آماری مورد هدف مطالعه، شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 94-93 و نمونه های مورد مطالعه تعداد 42 نفر از افراد جامعه ی آماری بود که به شیوه ی نمونه گیری هدفمند «نمونه های در دسترس» انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (21 نفر) قرار داده شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل یادگیری مفاهیم علوم، یادداری مفاهیم علوم، قابلیت مهارت های کلامی، قابلیت مهارت های ذهنی، قابلیت راهبردهای شناختی و قابلیت نگرش های دانش آموزان بود. بر این اساس ابزار اندازه گیری متغیرها متنوع و در سه بخش شامل (آزمون محقق ساخته یادگیری مهارت های کلامی و ذهنی، پرسشنامه ی راهبردهای شناختی، و پرسشنامه ی محقق ساخته نگرش سنج) بود. روایی ابزار محقق ساخته با بهره گرفتن از نظرات معلمان متخصص و پایایی آنها به شیوه ی بازآزمایی و محاسبه ی ضریب همبستگی معادل (0.871) برای پیش آزمون، (0.835) برای پس آزمون و (0.796) برای پرسشنامه نگرش سنج تعیین و تأیید گردید. پرسشنامه راهبردهای شناختی نیز یک پرسشنامه ی استاندارد دارای روایی و پایایی مناسب بوده در این مطالعه نیز پایایی آن به شیوه ی بازآزمایی بر روی یک گروه 30 نفری معادل (0.910) برآورد گردید. تحلیل داده های پژوهش در قالب آماره توصیفی شامل میانگین، تفاضل میانگین ها، انحراف معیار، کمترین نمره و بیشترین نمره، و آماره های استنباطی شامل تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش به شیوه ی یادگیری مبتنی بر مغز در قیاس با روش معمول سبب ارتقاء میزان یادگیری مفاهیم کلی، یادداری مفاهیم کلی، قابلیت مهارت های کلامی، قابلیت مهارت های ذهنی، قابلیت راهبردهای شناختی، و قابلیت های نگرشی دانش آموزان، در سطح (05/0>P) گردیده است.
 
واژه های کلیدی: یادگیری مبتنی بر مغز، یادگیری، یادداری، مهارت های کلامی، مهارت های ذهنی، راهبردهای شناختی، قابلیت های نگرشی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...