مقاله نیازهای آموزشی، اهداف سازمانی |
- بکارگیری فنون یادگیری: برای اخذ نتایج مطالب و موفقیتآمیز باید در طراحی آموزش و بکارگیری روش های نوین آموزشی که جلوگیری نیاز آموزشی باشد وقت نمود.
- محاسبه نتایج قابل اندازهگیری: آیا آموزش منجر به اصلاح گردیده است. بر اساس نتایج بدست آمده اگر نیاز باشد باید فرآیند اصلاح گردد.
- ادامه مسیر تا انتها: مسیر باید بگونهای تحقیق دقیق طی شود که کارکنان اطمینان یابند تاثیرات آموزش هیچگاه ترول نمیکند(ویلسن، 1382).
تمام آموزشهای کارکنان باید در تمامی مراحل از طراحی و برنامه ریزی تا مرحله اجرا و ارزابی باید موارد بالا را در محوریت قرار دهد.به عبارتی مسئولین و دست اندرکاران آموزش در تصمیم گیریهای خود در اجرای آموزشها وظیفه دارند در قدم اول نیازهای شغلی کارکنان و هماهنگ نم.دن این نیازها با نیازها و عملکرد سازمان را مد نظر قرار داده و در گامهای بعدی آموزشها را در جهت ارتقای مهارتهای کارکنان و توانمندسازیهای آنها در جهت انجام کارها و وظایف با کیفیت بالا توسط آنها ، برنامه ریزی و اجرا نمایند. مسئولین باید بدانند آموزشهایی که غیر از این عمل نمایند و از مسیر خود منحرف شوند تنها منجر به صرف هزینه های بسیار هنگفت مالی ، انسانی و زمانی خواهند شد ، بدون هیچ تاثیری در فرد و سازمان(شکوفیان، 1386). 2-3-6-1) ویژگیهای یک آموزش اثر بخش از نظر اسلومن آموزش اثربخش دارای ویژگیهای زیر می باشد:
- دارای بهترین عناصر آموزشی باشد.
- به آموزش دهنده یک چارچوب منظم و سازمان یافتهای برای کار ارائه کند.
- مطمئن شویم که یک حلقه اثر بخش ارزشیابی وجود دارد.
- بر اهمیت نتایج قابل اندازهگیری تاکید کند، حتی اگر امکان سنجش این نتایج وجود نداشته باشد.
- نیاز به یک فعالیت درونی آموزش در سازمان، باید پیوند محکمی با اهداف سازمانی داشته باشد و آموزش در قالب سازمان فعالیت نماید.
- متخصصین خود آموزش باید نقش شناسایی نیازهای آموزشی را بر عهده داشته باشد و متناسب با آنها برنامهریزی شود.
- بدلیل تفاوت سازمانها حتی سطوح مختلف سازمانها از لحاظ دقت و ریزبینی باید نگرشهای متفاوت در آموزش مورد توجه قرار گیرد(اسلومن، 1382).
وایلز موارد زیر را برای آموزش اثربخش حائز اهمیت می داند:
- ارتباط مشخص میان فعالیتهای اموزش حرفهای و نیازهای توسعهای بلند مدت
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 04:21:00 ب.ظ ]
|