شاخص‌های استمرار سطح و رشد و توسعه همان شاخص‌های فوق می باشند، اما مقادیر آن ها با یکدیگر تفاوت دارد، بدین معنی که شاخص‌های استمرار سطح، مقادیر شاخص‌ها در یک سال بوده و مشخص کننده بودجه استمرار سطح واحد هستند و شاخص‌های رشد و توسعه میزان افزایش همان شاخص‌های استمرار سطح(مثبت و منفی) نسبت به سال قبل واحد بوده و مشخص کننده بودجه رشد و توسعه واحد هستند. در ادامه از تکنیک بردا جهت اولویت های ترتیبی شاخص‌ها و سپس از مدل ریاضی برنامه ریزی خطی برای تعیین اوزان کاردینال شاخص‌ها استفاده شده است. پس از آن با بهره گرفتن از روش الکتر به رتبه‌بندی مراکز پژوهشی پرداخته شده و اوزان کاردینال این مراکز با بکارگیری مدل برنام‌هریزی خطی به دست آمده است. در پایان مدل نهایی تخصیص اعتبار با بهره گرفتن از اوزان کاردینال مراکز در دو تحت استمرار سطح و رشد و توسعه ارائه شده است بدین ترتیب که برای هر یک از مراکز پژوهشی دو ضریب وزنی W و Vدر دو قسمت استمرار سطح و رشد و توسعه بدست می آید و وزن نهایی مراکز به صورت U= AV+BW که در آنB و A ضرایب دلخواهی بوده و با توجه به نظر مدیریت و شر ایط موجود هر ساله تعیین می شود و می‌تواند مقادیر مختلف بین صفر و یک را بگیرد. اگر در توزیع اعتبار مراکز، محدودیت بودجه وجود داشته باشد بودجه مورد نظر به نسبت ضرایب فوق تقسیم می شود و در صورت در نظر گرفتن بیش از یک محدودیت ضرایب فوق می توانند تابع هدف یک مدل برنامه ریاضی(حتی چند هدفه) با وجود محدودیت‌های مورد نظر را تشکیل دهند. روش فوق یک روش علمی مناسب می باشد که به مسئله بهره وری واحدها نیز در تعیین شاخص ها پرداخته است. اما معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • اجرای روش فوق برای واحدهای پژوهشی کل کشور مستلزم وقت زیاد و محاسبات زیاد با بهره گرفتن از تکنیک‌های مورد اشاره است.
  • این روش هدف برنامه چهارم توسعه را که محاسبه بهای تمام شده فعالیت های علمی و فناوری  می باشد را تأمین نمی‌کند.
  • شاخص‌های ارائه شده در این روش اگر چه نسبت به سایر رو ش‌ها بهتر می باشند اما جامع نیستند.(پورطالعی، 1387: 157)

2-10) سایر مطالعات انجام شده.

با توجه به بررسی تحقیقات انجام شده، سایر تحقیقات به ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی واحدهای پژوهشی پرداخته اند. اگرچه در این تحقیقات اشاره‌ای به مدلی برای تخصیص بودجه واحدهای پژوهشی نشده است اما مانند بررسی تحقیق دوم می‌توان رتبه هر یک از دستگاه‌ها را در بودجه در اختیار ضرب نموده و بدین وسیله مدلی برای تعیین بودجه به دست آورد، اما این روش با تکلیفی که در برنامه چهارم به روش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخصوص تعیین فعالیت‌ها و قیمت تمام شده آن ها گذاشته شده است مغایر می باشد. (پورطالعی، 1387: 158)

2-11) چهارچوب کلی بودجه ریزی عملیاتی برای یک دانشگاه

اگرچه روش های شناخته شده هزینه یابی مرسوم که ماهیتی کمی و سنجش پذیر دارند، را می توان در سازمان‌های خدماتی نظیر دانشگاه ها به سختی سازگار نمود و به کار بست، ولی به لحاظ ماهیت کیفی آموزش عالی که در کارکردهای پژوهشی (کشف و نشر دانش)،‌ آموزشی (تربیت نیرو های متخصص) و ارائه خدمات علمی و مشاوره ای (مشکل گشایی اجتماعی) انعکاس یافته است، نمی توان هیچ یک از این روش ها را به نحو مطلوبی به کار برد. اساساً هیچ رویکرد هزینه یابی واحد و منحصر به فردی درتمام شرایط مناسب نخواهد بود. انتخاب رویکرد مناسب هزینه یابی بستگی به هدف ها و نوع تصمیمات سازمانی و مقاصد اصلی هزینه یابی دارد. یک هزینه یابی کامل، همه هزینه های یک موسسه را به فعالیتها و برنامه های کلیه واحدهای تابعه آن مرتبط می‌سازد. ماهیتاً هزینه یابی عملیاتی مستلزم رعایت اصول زیر است که قابلیت سازگاری آن را با نظام مدیریت مالی دانشگاهی نشان می دهد: 1-  اصل مرتبط بودن: هزینه بایستی یک موضوع یا مقصد خاص مرتبط با کالاها یا خدمات و منطبق با منافع نسبی حاصله را نشان دهند.

  • اصل قابل قبول بودن: هزینه های مرتبط با هر موضوع یا مقصد خاص تحت شرایط خاص و تعریف شده ای می توانند قابل باشند .
  • اصل انسجام و سازگاری: نحوه برخورد حسابداری با اقلام هزینه مشابه باید یک دست و منسجم باشد و از دوره ای به دوره بعد از لحاظ تعریف، طبقه بندی و شیوه محاسبه تغییر نکند.
  • اصل جامعیت: هزینه یابی باید تمام هزینه های فعالیت های یک موسسه را در برگیرد و با حساب‌های مالی اصلی موسسه مطابقت داشته باشد.(ساکتی، سعیدی، 1386: 5)

2-12) الزامات بودجه ریزی عملیاتی درنظام دانشگاهی ایران 2-12-1) باور هیأت رئیسه دانشگاه به مدیریت علمی و سیستمی علاوه بر الزامات قانونی اساسی ترین لازمه استقرار بودجه ریزی عملیاتی درنظام دانشگاهی ایران میزان باور روسای دانشگاه های کشور و اعضای هیأت رئیسه هردانشگاه به مدیریت علمی و سیستمی دانشگاه به عنوان یک پیش نیاز اولیه جهت فرهنگ سازی و تدارک ساز و کار مدیر یتی و اجرایی جهت استقرار بودجه ریزی عملیاتی است . بدون اعتقاد تحقیقی رئیس وحمایت اعضای هیأت رئیسه یک دانشگاه تلاش درجهت کاربست این روش بودجه بندی بی نتیجه خواهد ماند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...