مقاله رایگان درباره نیازسنجی آموزشی، نظامهای آموزشی |
2-3-4) نیازسنجی آموزشی اولین و اساسیترین گام در تدوین و اجرای برنامه آموزشی، اجرای صحیح و مبتنی بر واقعیت فرآیند نیازسنجی است. نیازسنجی در حقیقت سنگ زیرین ساختمان آموزش است و هر قدر این سنگ بنیانیتر و مستحکمتر باشد بنای روی آن محکمتر و آسیب ناپذیر خواهد بود. نیازسنجی در واقع فرآیند جمع آوری و تحلیل اطلاعات است که براساس آن نیازهای افراد، گروه ها، سازمانها و جوامع مورد شناسایی قرار میگیرد. هر برنامه آموزشی برای ایجاد تحول و تغییر در وضع موجود طراحی و اجرا میشود. از این رو شناسایی اهداف و نقاط و وضعیت مطلوب اولین گام در برنامه ریزی است. اهداف عموماً نیازها را نشان میدهد از اینرو در برنامه ریزیها نیازها باید دقیقاً شناسایی و سنجیده شود. آموزش گران است و فقط باید موقعی ارائه شود که اولاً پاسخی به یک نیاز شناخته شده باشد و ثانیاً بهترین راه حل برای مشکلاتی باشد که از آن طریق قابل حلاند. فعالیتهای آموزشی که بدون در نظر گرفتن این شرایط طراحی و اجرا میشوند درواقع نوعی از دست دادن منابع بسیار و مهم است(اسمعیلی، 1386). 2-3-4-1) مفهوم نیاز برخی برداشتها و تعاریف ارائه شده از نیازهای آموزشی را میتوان به صورت های زیر بیان کرد:
- نیاز به موقعیتی دلالت دارد که در آن وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فاصله دارد.
- نیاز به عنوان خواستهها یا نظرات افراد و گروه ها
- نیاز به عنوان نبود دانش، مهارت و توانایی یا نگرش و یا ابزار وسایلی که منجر به ایجاد اشکال در عملکرد بهینه میشود.
- ترکیبی از تعاریف فوق (سلطانی، 1384) .
2-3-4-2) اهداف نیازسنجی فراهم سازی اطلاعات برای برنامه ریزی: اهداف و مقاصد برنامه، اقدامات ضروری برای اجرای برنامهها، منابع مورد استفاده و نیز ماهیت و نوع برنامهها (درازمدت یا کوتاه مدت) تعیین میگردد. ارزیابی و سنجش: برای اجرای برنامه یا طرح، ابتدای زمینه ویژه برنامه مورد سنجش قرار گرفته و وضعیت نتایج در برنامهها منعکس میگردد و سپس نتایج حاصل از اجرا با وضعیت اولیه مورد مقایسه قرار میگیرد. پاسخگو کردن مؤسسات و نظامهای آموزشی: سازمانهایی که بر اقدامات و عملیات نظامهای آموزشی نظارت دارند از طریق نیازسنجی به تأثیر اقدامات و فعالیتهای آموزشی پی برده و نکات مثبت و منفی اقدامات را تعیین میکنند. تشخیص یا شناسایی ضعفها وسائل و مشکلات اهالی سازمان یا نظام: براساس نتایج حاصل از نیازسنجی مدیران و برنامه ریزان نقاط بحرانی را شناسایی و تصمیمات مقتضی را برای رفع آنها اخذ مینمایند. رشد و توسعه سازمان و کارکنان: دستیابی به هدف مذکور بستگی به شناسایی ایدههای نوین، موانع موجود و یافتن بهترین طرق توسعه سازمان و کارکنان است. استفاده بهینه از منابع و امکانات: امکانات و منابع مورد نیاز (انسانی، مالی، مادی، ابزار …) برای اجرای برنامهها محدود میباشد از این رو مشخص کردن اهداف و نیازها و درجه اهمیت آنها برای تهیه برنامههای عملی از اهداف نیازسنجی است(باقری، 1384). سازمانها فقط زمانی میتوانند به تحقق اهداف ذکر شده امید داشته باشند که نیازسنجی آموزشی براساس روش های علمی و سنجیده عمل نمایند. در این فرآیند گروهی که وظیفه نیازسنجی را در سازمان بر عهده دارد باید متشکل از افرادی با تخصصهای مختلف موجود در سازمان از واحدهای مختلف و آشنا به مسائل آموزشی باشد و تمامی مسائل مربوط به سازمان، کارکنان، مدیریت، منابع، …. از جنبههای مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در صورت انجام صحیح یک فرآیند نیازسنجی در یک سازمان می توان انتظار داشت که یک فرآیند آموزش اثربخش اجرا گردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 04:21:00 ب.ظ ]
|