• تعهد کارکنان اثر معناداری بر مسئولیت اخلاقی آنها دارد

  6-1 ماهیت تحقیق و روش تحلیل آماری این تحقیق با توجه به ماهیت، از نوع تحقیق‌های کاربردی و از نظر روش توصیفی- کاربردی پیمایشی است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با بهره گرفتن از بسته نرم افزاری SPSS استفاده شده است . جهت برآورد تابع از رگرسیون خطی و برای بررسی وجود همبستگی بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است . همچنین آزمون فریدمن جهت رتبه بندی متغیرها به کار گرفته شده است. 7-1 جامعه و نمونه آماری و شیوه نمونه گیری جامعه آماری حوزه تعمیم نتایج و یافته های پژوهش است ،از این روی جامعه آماری در بر دارنده کلیه افراد مورد بررسی است که پژوهشگر از میان آنان واحدهای نمونه خود را گزینش می‌کند.لذا جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان اداری سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست تهران که تعداد این افراد شامل 200 نفر می باشند . در پژوهش حاضر جهت تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد . با توجه به حجم جامعه آماری(200 نفر) حجم نمونه 132 حاصل گردید که درنهایت 126  پرسشنامه به دست محقق رسید . 8-1 ابزار گردآوری اطلاعات : برای جمع آوری اطلاعات روش‌های گوناگونی وجود دارد. انتخاب ابزار مناسب برای جمع آوری اطلاعات به ماهیت، هدف و روش تحقیق  و همچنین به آزمون‌های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه های (سؤالات) تحقیق بستگی دارد. در این تحقیق جهت پاسخ به فرضیات اطلاعات به صورت زیر گردآوری گردید:

  • روش کتابخانه ای:

از این روش جهت جمع آوری اطلاعات در زمینه ادبیات و پیشینه تحقیق استفاده گردید. به این ترتیب که با مطالعه کتاب‌ها و مقالات  و تحقیقات دیگر پژوهشگران اطلاعات مورد نیاز گرداوری گردید.

  • پرسشنامه

بخشهایی مثل اکثر قسمتهای بخش سوم و چهارم و پنجم با بهره گرفتن از روش پژوهشی پیمایشی و برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از طریق پرسشنامه کتبی استفاده شده است . این پرسشنامه حاوی 33 سوال در مورد ابعاد مسئولیت اجتماعی و 17 سوال در مورد تعهد سازمانی بوده که از پاسخ دهندگان خواسته شده بود که نظراتشان را نسبت به هر سؤال اعلام دارند. تخصیص سوالات پرسشنامه به متغیرهای ابعاد مسئولیت اجتماعی تحقیق بدین شرح است که 8 سوال به بعد قانونی، 9 سوال به بعد اقتصادی،10 سوال به بعد اخلاقی و 6 سوال به بعد ملی  اختصاص داده شده است.  همچنین سوالات اختصاص یافته به تعهد سازمانی 17 سوال می باشد. 9-1  ابعاد مسئولیت سازمانی و جایگاه مسئولیت اجتماعی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...